Citat:
Svenskar är också en etnicitet som kan formera sig politiskt, se bara på Finland, HejaFinland. M:s Staffanstorpsfilm var och uppfattades som implicit svensk identitetspolitik. När fega borgare talar om "medelklassens barn" eller "gatubild", så är det samma sorts hundvisslor som präglat amerikansk politik länge. Det "blågula blocket" och SD kommer vila på denna bas på samma sätt som S hade en "naturlig" bas arbetarklass i det homogena Sverige, vilket väl var din utgångspunkt.
Sosse var man i egenskap av arbetare, på samma sätt som många kommer vara SD eftersom man är svensk, vilket inte hindrade S att locka akademiker och tjänstmän, liksom SD kan locka olika invandrargrupper.
På samma sätt ska man akta sig för att tro annat än att "svenska S" fortfarande KAN skapa sig ett betydande politiskt manöverutrymme att mota SD, om inte annat genom att hota - med SD. Det gäller både inom partiet och i förhållande till MP och C.
Sosse var man i egenskap av arbetare, på samma sätt som många kommer vara SD eftersom man är svensk, vilket inte hindrade S att locka akademiker och tjänstmän, liksom SD kan locka olika invandrargrupper.
På samma sätt ska man akta sig för att tro annat än att "svenska S" fortfarande KAN skapa sig ett betydande politiskt manöverutrymme att mota SD, om inte annat genom att hota - med SD. Det gäller både inom partiet och i förhållande till MP och C.
Självklart är SD det svenska alternativet i det kommande etnicifierade politiska landskapet, där håller jag med det, utan det var just möjligheten att kunna bli så dominerande som S var. Nu menar jag inte S idag utan S före Mona Sahlin. Jag tror Sverige är mer splittrat idag. Jag tror också att S möjligheter att transformeras till ett invandringskritiskt och nationalistiskt parti är ytterst begränsat då dessa fraktioner inom partiet är små och svaga. Men om det skulle ske så tror jag inte de skulle bli så stora för det, de skulle nog tappa ännu mer. Sossarna som gått till SD stannar tills törsta delen i SD. De har en ny identitet, de behöver inte S längre. Väldigt många ÄR SD-are idag på samma vis som sossar var och är sossar. Jag har varit på partisammankomster och samhörigheten är stark. Även när man är osams i olika sakfrågor så är SD-tillhörigheten viktigare än någon fråga om t.ex. kärnkraft eller abortgränser. Sjupartiet skall vara glada över att Jimmie är så samarbetsvillig och diplomatisk för hans följare skulle kunna göra mycket om Jimmie begärde det. 35 000 medlemmar.