2019-12-16, 14:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Svenskar är också en etnicitet som kan formera sig politiskt, se bara på Finland, HejaFinland. M:s Staffanstorpsfilm var och uppfattades som implicit svensk identitetspolitik. När fega borgare talar om "medelklassens barn" eller "gatubild", så är det samma sorts hundvisslor som präglat amerikansk politik länge. Det "blågula blocket" och SD kommer vila på denna bas på samma sätt som S hade en "naturlig" bas arbetarklass i det homogena Sverige, vilket väl var din utgångspunkt.
Sosse var man i egenskap av arbetare, på samma sätt som många kommer vara SD eftersom man är svensk, vilket inte hindrade S att locka akademiker och tjänstmän, liksom SD kan locka olika invandrargrupper.
På samma sätt ska man akta sig för att tro annat än att "svenska S" fortfarande KAN skapa sig ett betydande politiskt manöverutrymme att mota SD, om inte annat genom att hota - med SD. Det gäller både inom partiet och i förhållande till MP och C.

Självklart är SD det svenska alternativet i det kommande etnicifierade politiska landskapet, där håller jag med det, utan det var just möjligheten att kunna bli så dominerande som S var. Nu menar jag inte S idag utan S före Mona Sahlin. Jag tror Sverige är mer splittrat idag. Jag tror också att S möjligheter att transformeras till ett invandringskritiskt och nationalistiskt parti är ytterst begränsat då dessa fraktioner inom partiet är små och svaga. Men om det skulle ske så tror jag inte de skulle bli så stora för det, de skulle nog tappa ännu mer. Sossarna som gått till SD stannar tills törsta delen i SD. De har en ny identitet, de behöver inte S längre. Väldigt många ÄR SD-are idag på samma vis som sossar var och är sossar. Jag har varit på partisammankomster och samhörigheten är stark. Även när man är osams i olika sakfrågor så är SD-tillhörigheten viktigare än någon fråga om t.ex. kärnkraft eller abortgränser. Sjupartiet skall vara glada över att Jimmie är så samarbetsvillig och diplomatisk för hans följare skulle kunna göra mycket om Jimmie begärde det. 35 000 medlemmar.
2019-12-16, 14:29
Medlem
Arbetskraftsinvandringen får återigen kritik från facket, nu Handels i Expressen som larmar om slavarbetande vietnamesiskor i skönhetssalonger.

Den här debatten borde ju SD ge sig in i på fackens sida. Viktigt att inte framstå (eller vara) ett högerparti, utan bjuda över S i fackvänlighet. Varje vunnen sosse är värd två röster i skillnad mellan "blocken".
2019-12-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Självklart är SD det svenska alternativet i det kommande etnicifierade politiska landskapet, där håller jag med det, utan det var just möjligheten att kunna bli så dominerande som S var. Nu menar jag inte S idag utan S före Mona Sahlin. Jag tror Sverige är mer splittrat idag. Jag tror också att S möjligheter att transformeras till ett invandringskritiskt och nationalistiskt parti är ytterst begränsat då dessa fraktioner inom partiet är små och svaga. Men om det skulle ske så tror jag inte de skulle bli så stora för det, de skulle nog tappa ännu mer. Sossarna som gått till SD stannar tills törsta delen i SD. De har en ny identitet, de behöver inte S längre. Väldigt många ÄR SD-are idag på samma vis som sossar var och är sossar. Jag har varit på partisammankomster och samhörigheten är stark. Även när man är osams i olika sakfrågor så är SD-tillhörigheten viktigare än någon fråga om t.ex. kärnkraft eller abortgränser. Sjupartiet skall vara glada över att Jimmie är så samarbetsvillig och diplomatisk för hans följare skulle kunna göra mycket om Jimmie begärde det. 35 000 medlemmar.

Personligen tror jag att S:s dominans och långa regeringsinnehav är grunden till partiets förslumning, t ex i fråga om respekt för demokrati och användandet av regeringsmakten som ett brottsverktyg för att tillskansa partiet och rörelsen otillbörliga förmåner.

Jag hoppas därför innerligt att SD inte blir SÅ stora.
Senast redigerad av Sang 2019-12-16 kl. 14:39.
2019-12-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
De håller på och krattar manegen för Shekarabi. I vart fall en falang inom Socialdemokratin.

Är närmast tvärsäker på att jag har läst att s-toppen är helt överens om att nästa partiledare ska vara en kvinna.

Sen börjar det bli riktigt lustigt i MSM, numera verkar det inte handla om att smutskasta SD utan att "få över dom på den egna sidan". De senaste OI som visar hur SD avancerar kraftigt verkar röra om rejält i köttgrytorna. Fast väljarna är antagligen alldeles för senfärdiga. De skulle ha gjort dessa val inför valet.
De beter sig som alkisen eller speltorsken - kör med förnekelse tills botten är nådd, levern bortom all hjälp och skuldsatta för livet.
2019-12-16, 15:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Är närmast tvärsäker på att jag har läst att s-toppen är helt överens om att nästa partiledare ska vara en kvinna.

Sen börjar det bli riktigt lustigt i MSM, numera verkar det inte handla om att smutskasta SD utan att "få över dom på den egna sidan". De senaste OI som visar hur SD avancerar kraftigt verkar röra om rejält i köttgrytorna. Fast väljarna är antagligen alldeles för senfärdiga. De skulle ha gjort dessa val inför valet.
De beter sig som alkisen eller speltorsken - kör med förnekelse tills botten är nådd, levern bortom all hjälp och skuldsatta för livet.

En kvinna som ledare för ett invandrar/Islamist-parti, känns inte optimalt för dem.
2019-12-16, 16:02
Medlem
Smoothmans avatar
Verkligheten och Stefan Löfven är som sagt Sverigedemokraternas bästa valarbetare, och har så varit under lång tid.

Citat:
"Grovt kriminella har tagit stadsdelen i besittning

En man sköts till döds i Stenhagen i Uppsala under natten mot måndag. Samma natt blev en man knivhuggen i Gottsunda, en annan stadsdel.

Nu vädjar kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) om hjälp från rikspolisen.

Expressen har varit på plats i Uppsala och talat med kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S). Han menar att läget är allvarligt i staden.

– Vi har ett djupt problematiskt läge i Uppsala och vi har haft det i flera år med ett ökat antal skjutningar och även några fall av bombningar. Det är väldigt oroande, säger han.

– Gottsunda är en bra stadsdel, men det handlar om en grupp kriminella som tagit stadsdelen i besittning. De måste bort härifrån. Det måste vi jobba med. Vi ska inte ha en särskilt utsatt stadsdel i Uppsala.

Pelling är positiv till att Rimfrost etablerar sig i Uppsala."

https://www.expressen.se/nyheter/tva-skjutna-allvarligt-skadade/

Detta såg inte sossarna komma... förmodligen inte heller den ökning som SD kommer att få i opinionen p g a all denna skit som pågår i landet.
2019-12-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En kvinna som ledare för ett invandrar/Islamist-parti, känns inte optimalt för dem.

Precis. Så jag tycker det låter bra
2019-12-16, 16:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Pelling är positiv till att Rimfrost etablerar sig i Uppsala.

Detta såg inte sossarna komma... förmodligen inte heller den ökning som SD kommer att få i opinionen p g a all denna skit som pågår i landet.

Snart har vi "Rimfrost" i hela landet, utan att vi har fler poliser.
2019-12-16, 16:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Personligen tror jag att S:s dominans och långa regeringsinnehav är grunden till partiets förslumning, t ex i fråga om respekt för demokrati och användandet av regeringsmakten som ett brottsverktyg för att tillskansa partiet och rörelsen otillbörliga förmåner.

Jag hoppas därför innerligt att SD inte blir SÅ stora.

Det handlar mer om tid och inte storlek. Om ett parti prenumererar på makten i 100 år så blir partiet oundvikligen korrupt och utan kontakt med verkligheten. Det här drabbar alla diktaturer.
2019-12-16, 17:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Verkligheten och Stefan Löfven är som sagt Sverigedemokraternas bästa valarbetare, och har så varit under lång tid.
https://www.expressen.se/nyheter/tva-skjutna-allvarligt-skadade/

Det mest verkningsfulla åtgärd Pelling kan göra är att avgå och sedan lägga ned hela Uppsaladistriktet av S. Eftersom det är han och S som bär ansvaret för situationen. Nu är det som att den mordbrännande pyromanen ringer till brandkåren.

Men den enda ljusningen i eländet är som du säger att det genererar ytterliga väljarflykt till SD. Sossar i Uppsala måste ju se att de som nyligen sa vilken välsignelse asylinvandringen var för staden plötsligt börjar beklaga sig över mångkulturens oundvikliga konsekvenser?
2019-12-16, 17:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Annie Lööf har verkligen tappat sedan JÖK.

Men 4 % av vänsterpartister har förtroende för Jimmie, hur förklarar Sjöstedt det? Men 11 % av Sverigedemokrater har förtroende för Sjöstedt?!

Förklaringen ligger i att dessa är konsekventa och har inte uppvisar närmast de alla andra partiernas beteende som kan liknas vid en vindflöjel som precis dragit i sig en sopsäck med amfetamin.
2019-12-16, 17:19
Medlem
Citat:

Problemet är ju att väljarna själva "inte såg det komma". Tänker man efter två sekunder så var det ju fullständigt självklart att det skulle gå så här åtminstone sedan 2010. Väljarna vill inte ha någon som påpekar det för dem eftersom de missat det själva. Då är det tryggare med en Statssvetsare som menar att ingen kunde förutsett utvecklingen.

I praktiken idiot-förklarar ju inte Åkesson enbart Löfven, Lööf, Björklund, Fridolin, etc, utan även stora delar av väljarkåren. För en lågutbildad LO-arbetare är det nog inget större problem men tänk dig en Docent vid ett större universitet med stort intresse av samhällsfrågor. Hur skall en sådan reagera när det börjar visa sig att rasisten som var för korkad för att ens ta examen haft helt rätt och man själv haft helt fel? Tror att skygglapparna, och lite extra radikalisering, ligger närmare till hands än att helt enkelt erkänna misstag.

Tror att det är därför (SD) har så svårt att nå ut till mer högutbildade inom humaniora och samhällsvbetenskap. De anser sig vara bättre rustade att förstå samhället än Åkesson och klarar inte av att erkänna hur fel de haft.

Det kommer nog en dag när proppen går ur fullständigt och akademikerkåren ger upp och tar av sig skygglapparna men där är vi inte ännu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in