2019-12-16, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Glöm inte Stefan Löfvens ras. Högst anmärkningsvärt men inte så konstigt egentligen. Lena Mellin sammanfattar det ganska bra faktiskt angående Statsministerns tal igår i Visby:
Det 30 minuter långa talet fick tre applåder som hördes på tv. Jag säger inget mer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/P92RzJ/lofven-behover-hjalp--av-en-larare
Ja, han har också rasat rejält. Men att samtliga tappat om man slår ut ett medel kan nog kopplas helt och hållet till samhällsutvecklingen och bilden av politikens totala impotens där djungelns lag börjat råda.

Om frågan istället var ”Vem styr landet?” och alternativen som gavs var partiledare nr 1-9 samt ”Ingen”, skulle svarsfördelningen bli ungefär så här:

40% Ingen
20% Sjöstedt
15% Lööf
10% Löfven
5% Åkesson
5% Kristersson
5% Busch Thor
0% Sabuni
0% Lövin
0% Bolund
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Historiska siffror för Åkesson. Första gången han är i ledning?

Moderaterna borde få sig en tankeställare. Kristersson rasar och klarar fjärdeplatsen bara därför att den katastrofala statsministern rasar ännu mer.

Det här indikerar nog att SDs uppgång i opinionen inte är slut ännu för den här gången.
Ja, första gången, absolut. Så sent som i juni låg han femma i Novus.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-12-16 kl. 08:55.
2019-12-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, första gången, absolut. Så sent som i juni låg han femma i Novus.
Min fråga gällde om det var första gången Åkesson var i topp i någon förtroendemätning.

Jag kommer ihåg under första mandatperioden då Åkessons siffror i regel låg på ensiffriga tal, sämst av alla partiledarna. T.o.m. partiet hade högre siffror än Åkesson. Märklig resa sedan dess.
2019-12-16, 09:35
Medlem
Citat:
Min fråga gällde om det var första gången Åkesson var i topp i någon förtroendemätning.

Jag kommer ihåg under första mandatperioden då Åkessons siffror i regel låg på ensiffriga tal, sämst av alla partiledarna. T.o.m. partiet hade högre siffror än Åkesson. Märklig resa sedan dess.
Mig veterligen är det bara Novus som mäter partiledarförtroende med regelbundna intervaller, medan Demoskop, Sifo och Inizio gjort det på beställning med varierande intervall och uppdragsgivare (AB, Expressen, SVT, TV4). Svaret förblir detsamma, han har aldrig toppat i någon av de övriga heller.
2019-12-16, 09:45
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Jimmie Åkesson delar nu förtroendelistan med EBT enligt SVT/Novus väljarundersökning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-fortroendet-for-lofven-rasar-jimmie-akesson-i-topp-for-forsta-gangen

YES! Där satt den mina vänner

Åh vad jag njuter att det är i Novus med

Precis som Crispy och Blue skrev, slutsatsen av detta är att både EBT, UK och Löfvén drabbas för att väljare nu verkligen insett hur de ljugit för dom och straffas nu för tidigare synder. En sak är säker och det är att det fullkomligt kokar ute bland svenska folket, politikerföraktet har nog aldrig varit såhär högt.

Massdrevet mot UK med förintelseöverlevaren hjälpte nog inte precis. Ändå förvånad att EBT skadades såpass mycket, hon är ändå såpass ny. Kanske är det en sen effekt av anhöriginvandringen.

Att Åkesson gått från Bolund nivåer till toppen på listan är helt sjukt, vilken man och vilken resa! Men inte så konstigt då fler och fler inser att han har haft rätt i 10-20 år.

Vår nya statsminister

Någon som sett eller hört om de pratat om detta i SVT eller SR? Tänk radion på alla arbetsplatser pumpar ut att Åkesson nu leder förtroendet, mumma
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-16 kl. 09:56.
2019-12-16, 09:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Ändå lite anmärkningsvärt med så högt som 31% för Åkesson. Det betyder att en ganska stor del utanför SD-väljar-kretsen också har förtroende för Åkesson. Så har det väl inte sett ut innan.
Jag har för mig att förtroendesiffrorna länge var nästan samma som siffrorna för partiet.
2019-12-16, 09:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Annie Lööf har verkligen tappat sedan JÖK.

Men 4 % av vänsterpartister har förtroende för Jimmie, hur förklarar Sjöstedt det? Men 11 % av Sverigedemokrater har förtroende för Sjöstedt?!
Jag hade tidigare förtroende för Sjöstedt, trots att jag i stort sett inte delar en enda åsikt med honom. Men han framstod som ärlig i sin galenskap. Men efter att han lät sig rövknullas av JÖKen så tappade jag det förtroendet. Speciellt i ljuset av att hans fru fick en ambassadörspost som tack för besväret.
2019-12-16, 10:01
Medlem
Citat:
Det här indikerar nog att SDs uppgång i opinionen inte är slut ännu för den här gången.

Det är inte säkert. Snarare tror jag att Åkesson gynnas av att tillhöra ett regeringsalternativ tillsammans med Ebba och Ulf. Det normala vore ju att en väljare har förtroende för alla partiledare inom det egna blocket. Litar man på den egna partiledningen bör man ju även lita på de partiledare som det skall samarbetas med.

Jag tror alltså att både Ebba och Jimmie får förtroende från väljare inom högerblocket. Problemet för Ulf är nog att han inte erkänner öppet att det finns ett regeringsalternativ. Röstar man på (KD) eller (SD) måste man ju misstänka att Ulf väljer Alliansen som förstahandsalternativ om möjlighet ges efter 2022. Det inger inget förtroende. Med ett tydligt högeralternativ till vänster-sörjan tror jag därför att alla partiledarna fått ett lyft i förtroendeligan.

När det gäller det låga förtroendet inom vänster-sörjan som defacto är ett regeringsalternativ så bör det nog tolkas som att det finns en misstänksamhet mellan partierna. De har inget gemensamt att samlas kring annat än motståndet mot (SD). De avskyr varandras politik och det är ren kohandel. Det den ena vinner förlorar den andre. Det är inget som bygger förtroende för varandra. Löfven är ju dessutom lite speciell som inte ens har förtroende från de egna väljarna uppenbarligen. När det gäller (C) och (L) kan väl de ha förtroende för varandras partiledare men (S) är den lömska motståndaren man förhandlar med; och som man skall akta sig för att lita på.

Partiledarförtroendet blir viktigt eftersom jag tror att man undviker att stödrösta på ett parti vars ledare man inte litar på På det sättet är dessa siffror rätt hoppfulla. Högerpartierna och (V) i topp medans JÖKarna ligger i botten.

JÖK väljarna litar inte på övriga partier inom det egna blocket ens...
2019-12-16, 10:03
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
YES!
Någon som sett eller hört om de pratat om detta i SVT eller SR? Tänk radion på alla arbetsplatser pumpar ut att Åkesson nu leder förtroendet, mumma
På SR-nyheterna togs det upp iaf.
2019-12-16, 10:17
Medlem
Haddock93s avatar
De har tydligen pratat om det en hel del på SVT Nyhetsmorgon i alla fall.

Antagligen läser SDs strateger denna tråd eller så kom de fram till samma slutsats som vi, betona sambandet mellan välfärd och invandring!

https://youtu.be/AySUTsd9IVE

Henrik Vinge:

Citat:
Vi har under lång tid pekat på de samhällsproblem som finns, vi har sett hur den här stora invandringen har urholkat välfärden. Vi har velat prioriteta resurserna annorlunda, vi har velat ta resurser från invandring och lägga det på välfärden

Lägg märke till ordvalet, resurser. Ordet som Löfvén har varit mästare på att använda.
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-16 kl. 10:20.
2019-12-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inte säkert. Snarare tror jag att Åkesson gynnas av att tillhöra ett regeringsalternativ tillsammans med Ebba och Ulf. Det normala vore ju att en väljare har förtroende för alla partiledare inom det egna blocket. Litar man på den egna partiledningen bör man ju även lita på de partiledare som det skall samarbetas med.
Jag vet inte alltså... det som driver SD-uppgången är en galopperande negativ samhällsutveckling. Så långt liknar det förra gången SD-kurvan pekade lika brant uppåt, dvs hösten 2015. Men då drämde Löfven till med storsläggan att införa gräns/ID-kontroller och TUT, just när man trodde att svensk politik är kroniskt inkapabel till handling som inte föregåtts av fem års utredningar och remissrundor.

Detta var mycket effektivt för att bryta opinionsutvecklingen för SD eftersom den negativa utveckling som drivit uppgången faktiskt stoppades. Antalet invällare sjönk från 10.000/vecka till ett par tre hundra. Efter det gick SD kräftgång ända fram till gymnasielagen 2018 då sjuklövern fick ett svårt återfall i gammal idiotpolitik som alla trodde var ett avslutat kapitel.

Skillnaden denna gång är att det inte finns något motsvarande “stjärnstopp” för Löfven att ta till. Motsvarigheten till att lägga lika effektiv dämpning på sprängningar/skjutningar/bilbränder etc så att den kurvan dyker lika snabbt som massinvandringen dök från 10.000 till 300 per vecka, är att införa fullskalig fascistoid polisstat. Undantagslagar. Utegångsförbud. Kalla in hela försvaret och ge dem befogenhet att likvidera alla som stör ordningen. Löfven har ingen sån knapp att trycka på här. Han kan inte stoppa detta som han stoppade 10.000/vecka-invandringen i december 2015. Han kan bara hjälplöst se på medan skiten fortsätter. Låta sig intervjuas i media då och då, upprepa tomma floskler om att “vi måste ta itu med gängen, det här är oacceptabelt”.

Givetvis kan det inte fortsätta spikrakt uppåt för SD hela vägen till 100%, men jag vill ändå understryka att det finns headroom kvar för ytterligare ökning just genom att Löfven inte har några effektiva motmedel att sätta in. Alltså effektiva som helomvändningen 2015 var effektiv. Att mumla lite mer om att minska invandringen och förbättra integrationen kommer inte att imponera på någon.
2019-12-16, 10:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag vet inte alltså... det som driver SD-uppgången är en galopperande negativ samhällsutveckling. Så långt liknar det förra gången SD-kurvan pekade lika brant uppåt, dvs hösten 2015. Men då drämde Löfven till med storsläggan att införa gräns/ID-kontroller och TUT, just när man trodde att svensk politik är kroniskt inkapabel till handling som inte föregåtts av fem års utredningar och remissrundor.

Detta var mycket effektivt för att bryta opinionsutvecklingen för SD eftersom den negativa utveckling som drivit uppgången faktiskt stoppades. Antalet invällare sjönk från 10.000/vecka till ett par tre hundra. Efter det gick SD kräftgång ända fram till gymnasielagen 2018 då sjuklövern fick ett svårt återfall i gammal idiotpolitik som alla trodde var ett avslutat kapitel.

Skillnaden denna gång är att det inte finns något motsvarande “stjärnstopp” för Löfven att ta till. Motsvarigheten till att lägga lika effektiv dämpning på sprängningar/skjutningar/bilbränder etc så att den kurvan dyker lika snabbt som massinvandringen dök från 10.000 till 300 per vecka, är att införa fullskalig fascistoid polisstat. Undantagslagar. Utegångsförbud. Kalla in hela försvaret och ge dem befogenhet att likvidera alla som stör ordningen. Löfven har ingen sån knapp att trycka på här. Han kan inte stoppa detta som han stoppade 10.000/vecka-invandringen i december 2015. Han kan bara hjälplöst se på medan skiten fortsätter. Låta sig intervjuas i media då och då, upprepa tomma floskler om att “vi måste ta itu med gängen, det här är oacceptabelt”.

Givetvis kan det inte fortsätta spikrakt uppåt för SD hela vägen till 100%, men jag vill ändå understryka att det finns headroom kvar för ytterligare ökning just genom att Löfven inte har några effektiva motmedel att sätta in. Alltså effektiva som helomvändningen 2015 var effektiv. Att mumla lite mer om att minska invandringen och förbättra integrationen kommer inte att imponera på någon.
Löfven skulle kunna börja tala om återvandring, det hade nog fått en del som gått från S till SD att återvända.
Men då hade sossarnas nya invandrade kärnväljare givetvis börjat lämna istället.

Så visst sitter han lite i saxen den här gången. Men sprit har en förmåga att lindra den här typen av ångest.
2019-12-16, 10:54
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Partiet behöver många år av frihet från skandaler och framtagningar av dåliga toppkandidater. Detta om de ska växa bland högutbildade, en grupp som i sig ökar stadigt. Tiden kanske läker vissa sår, såsom Ekeroth, Almqvist och Westlings utekväll, diverse Facebookinlägg från politiker eller när Kristina Winberg intervjuades inför EU-valet 2014. Men det krävs att SD täpper igen och ser till att ha en nollvision vad gäller skandaler och dåliga politiker i åtminstone 10 år framöver.

Personligen tror jag att allt kokar ner till Maos(?) klassiska uttalande: "Det spelar ingen roll vilken färg katten har så länge den jagar möss".
Jag, som spenderat mer än 20 år på universitetet och därmed borde betecknas som högutbildad, struntar högaktningsfullt i hur problemen löses, så länge myndigheterna uppvisar resultat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in