Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det är inte säkert. Snarare tror jag att Åkesson gynnas av att tillhöra ett regeringsalternativ tillsammans med Ebba och Ulf. Det normala vore ju att en väljare har förtroende för alla partiledare inom det egna blocket. Litar man på den egna partiledningen bör man ju även lita på de partiledare som det skall samarbetas med.
Jag vet inte alltså... det som driver SD-uppgången är en galopperande negativ samhällsutveckling. Så långt liknar det förra gången SD-kurvan pekade lika brant uppåt, dvs hösten 2015. Men då drämde Löfven till med storsläggan att införa gräns/ID-kontroller och TUT, just när man trodde att svensk politik är kroniskt inkapabel till handling som inte föregåtts av fem års utredningar och remissrundor.
Detta var mycket effektivt för att bryta opinionsutvecklingen för SD eftersom den negativa utveckling som drivit uppgången faktiskt stoppades. Antalet invällare sjönk från 10.000/vecka till ett par tre hundra. Efter det gick SD kräftgång ända fram till gymnasielagen 2018 då sjuklövern fick ett svårt återfall i gammal idiotpolitik som alla trodde var ett avslutat kapitel.
Skillnaden denna gång är att det inte finns något motsvarande “stjärnstopp” för Löfven att ta till. Motsvarigheten till att lägga lika effektiv dämpning på sprängningar/skjutningar/bilbränder etc så att den kurvan dyker lika snabbt som massinvandringen dök från 10.000 till 300 per vecka, är att införa fullskalig fascistoid polisstat. Undantagslagar. Utegångsförbud. Kalla in hela försvaret och ge dem befogenhet att likvidera alla som stör ordningen. Löfven har ingen sån knapp att trycka på här. Han kan inte stoppa detta som han stoppade 10.000/vecka-invandringen i december 2015. Han kan bara hjälplöst se på medan skiten fortsätter. Låta sig intervjuas i media då och då, upprepa tomma floskler om att “vi måste ta itu med gängen, det här är oacceptabelt”.
Givetvis kan det inte fortsätta spikrakt uppåt för SD hela vägen till 100%, men jag vill ändå understryka att det finns headroom kvar för ytterligare ökning just genom att Löfven inte har några effektiva motmedel att sätta in. Alltså effektiva som helomvändningen 2015 var effektiv. Att mumla lite mer om att minska invandringen och förbättra integrationen kommer inte att imponera på någon.