Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Jag tror att minst lika mycket av SD:s rusning i opinionen beror på den snabba normaliseringen av debatten om invandringens mest destruktiva baksida, dvs den galopperande laglösheten. Vilket gör att vi som följt den i decennier kliar oss i huvudet och undrar varför den plötsligt blev så intressant just nu fastän inget nytt egentligen hänt.
Jag har tappat räkningen på alla gånger folk skrivit på Flashback (inte minst i den här tråden) ”gängvåldtäkt häromdagen, jajamensan nu blir det +2 för SD”. ”Dubbelmord på IKEA, jajamensan nu blir det +3 för SD”. ”Terrordåd på Drottninggatan, jahapp nu åkte SD upp i 30”. Men sen händer exakt ingenting. Inte en promilles skillnad. Mycket av det där önsketänkandet har handlat om en övertro på alternativmedias popularitet och gammelmedias död. För den breda allmänheten utanför altmedia-filterbubblan har bilbränder och gängvåld varit som hissmusik.
Jag tror att det skedde ett paradigmskifte i och med mordet på Karolin Hakim i augusti, då debatten om det som varit vardagsmat på Flashback I&I i 20 år flyttade in i fikabordsdiskussionerna på alla arbetsplatser. Nu finns det ingen stötdämpning längre, varje ny smäll, varje nytt dåd får fullt genomslag i MSM och Svennebanans facebooktrådar. Bilden av Löfvens totala inkompetens får fullt genomslag. Bilden av polisens handfallenhet får fullt genomslag. Bilden av ett land i totalt förfall får fullt genomslag.
Nothing has changed and yet everything is different (Sartre).
Det som gör allt så gynnsamt för SD är att de berörda aktörerna själva inte förstår att allting de gör landar annorlunda än förut nu när alla ser allting genom röntgenglasögon. De vet inte vad de ska akta sig för att säga och göra. S-ledningen såg Löfvens Agendaintervju och tänkte ähhh, gick väl sådär men det har alla glömt imorgon.
Skulle inte säga att inget har förändrats direkt.
I min åsikt har kriminaliteten eskalerat och blivit grövre än förut. Plus att MSM verkligen lyfter debatten kring detta nu och pratar om det på ett helt annat sätt. Jag tror som du säger att avrättningen på mamman med barnet i sin famn utlöste något hos svensken.
Men samtidigt tror jag också att det handlar om rånen på de unga/barn som eskalerat enormt och verkligen drabbar familjer och släkter. En sak är säker om BARN drabbas då väcker man den sovande svenska björnen.
Sen explosionerna i Malmö och Stockholm som helt eskalerade för någon månad sedan.
Sen strör man salt över såret och skär ner enormt på välfärden, pricken över i:et. Allt detta diskuteras dessutom också ÖPPET i MSM. Det gjordes inte förr på samma skala, vad det beror på kan vara många faktorer, kanske drabbas även de rikaste dvs näringslivet av detta också och vill få ett stopp på skiten (vilket bekräftas av Åkessons förtroende i näringslivet där han går om Lööf).
Notis efter notis som kommer upp på mobilen handlar om rån mot unga, våldtäkter, explosioner, machete mord, rån mot affärer osvosv. Sånt påverkar.