2019-12-16, 10:35
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
”Kunde få” har jag missat. Kan du länka till det uttalandet. Jag minns bara ett svar hon gav där man frågade hur länge han kunde vara misstänkt.

Måhända jag kan vara behjälplig.
NA 2018-06-12
"Lena Wesströms misstänkte mördare är släppt ur häktet men något vanligt liv är svårt att leva.
– Hans hus är avspärrat och han kan inte bo hemma, berättar mannens advokat Ingvar Backman.
Det var i fredags som 44-åringen släpptes efter en vecka i häktet. Han är fortfarande misstänkt men på den lägre misstankegraden, något som han kan vara under en lång tid framöver.

Kan han vara skäligen misstänkt hur länge som helst?

– Ja, det kan han, i alla fall fram till brottet preskriberas,
förklarar åklagare Åsa Hiding som håller i mordutredningen.

– Om man inte frihetsberövas så finns ingen tidsfrist.
Kommer du överklaga att han släpptes ur häktet?
– Nej, det är inget som jag har beslutat om just nu. Jag rättar mig efter tingsrättens bedömning, säger Åsa Hiding.
Mannen är fortfarande misstänkt men är fri och rör sig ute, känns det stressande?
[...]
Hur kan den försvåras?

– Det är ju en av grunderna för häktning, att den misstänkte på fri fot kan försvåra utredningen, och det var en av grunderna som jag framförde i tingsrätten. Men exakt vad han kan göra vill jag inte gå in på.
Finns det andra spår eller andra misstänka som ni utreder?
– Det vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding."

https://www.na.se/logga-in/misstankt-mordares-hus-fortfarande-avsparrat-naturligtvis-en-jobbig-situation-for-honom
-----------------
De allra allvarligaste brotten, såsom mord, preskriberas aldrig.
https://www.aklagare.se/ordlista/p/preskription/
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-16 kl. 10:42.
Citera
2019-12-16, 10:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
”Kunde få” har jag missat. Kan du länka till det uttalandet. Jag minns bara ett svar hon gav där man frågade hur länge han kunde vara misstänkt.
Ser att Snor-Johan har länkat till den artikeln. I den svarade hon alltså "till brottet preskriberas", men sedan sade hon också i en senare intervju 2019 någonting med innebörden typ "så länge han lever". Och efter att målet lottades om på den nya domaren Ulla "könsmaktsordning" Gustavsson ser det ju ut som att hon faktiskt kan få rätt.

Har alltså inte en aning om vad planen kan vara. Men eftersom det nu diskuteras här i tråden huruvida domen kommer att överklagas eller ej, och om någon av parterna kommer att begära prövningstillstånd i HD, så kan det ju finnas anledning att påminna om det här. Dvs. att åklagaren inte verkar ha uttalat sig alls om några planer på att väcka åtal.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-16 kl. 11:07.
Citera
2019-12-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
NA 2018-06-12
"Lena Wesströms misstänkte mördare är släppt ur häktet men något vanligt liv är svårt att leva.
– Hans hus är avspärrat och han kan inte bo hemma, berättar mannens advokat Ingvar Backman.
Det var i fredags som 44-åringen släpptes efter en vecka i häktet. Han är fortfarande misstänkt men på den lägre misstankegraden, något som han kan vara under en lång tid framöver.

– Nej, det är inget som jag har beslutat om just nu. Jag rättar mig efter tingsrättens bedömning, säger Åsa Hiding.
Mannen är fortfarande misstänkt men är fri och rör sig ute, känns det stressande?
[...]
Hur kan den försvåras?

– Det är ju en av grunderna för häktning, att den misstänkte på fri fot kan försvåra utredningen, och det var en av grunderna som jag framförde i tingsrätten. Men exakt vad han kan göra vill jag inte gå in på.

https://www.na.se/logga-in/misstankt-mordares-hus-fortfarande-avsparrat-naturligtvis-en-jobbig-situation-for-honom
-----------------

Så jag minns artikeln också. Inget ”Kunde få” där.
Citera
2019-12-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ser att Snor-Johan har länkat till den artikeln. I den svarade hon alltså "till brottet preskriberas", men sedan sade hon också i en senare intervju 2019 någonting med innebörden typ "så länge han lever". Och efter att målet lottades om på den nya domaren Ulla "könsmaktsordning" Gustavsson ser det ju ut som att hon faktiskt kan få rätt.

Har alltså inte en aning om vad planen kan vara. Men eftersom det nu diskuteras här i tråden huruvida domen kommer att överklagas eller ej, och om någon av parterna kommer att begära prövningstillstånd i HD, så kan det ju finnas anledning att påminna om det här. Dvs. att åklagaren inte verkar ha uttalat sig alls om några planer på att väcka åtal.

Inget ”Kunde få” där. Det är ju ett ganska stort syftningsfel från din sida. Här pratas det ju om hur länge han kan vara misstänkt rent teoretiskt medan ett ”Kunde få” väger in som att Åklagaren skulle vilja straffa den misstänkte gärningsmannen. Inte försöker du väl förvanska information med flit? Eller var det svenska språket som satte lite krokben?
Citera
2019-12-16, 12:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Inget ”Kunde få” där. Det är ju ett ganska stort syftningsfel från din sida. Här pratas det ju om hur länge han kan vara misstänkt rent teoretiskt medan ett ”Kunde få” väger in som att Åklagaren skulle vilja straffa den misstänkte gärningsmannen. Inte försöker du väl förvanska information med flit? Eller var det svenska språket som satte lite krokben?
Tja, den tanken har nog slagit inte bara mig. Det här börjar ju mest likna en dålig film nu, med Hiding och Gustavsson i huvudrollerna. Visst är straffet för äktenskapsbrott avskaffat i Sverige sedan mer än hundra år tillbaka, men det finns säkert lokala variationer för hur man ser på sådant där. Kan tänka mig att man inte bedrar sin fru och kn-r pastorn helt ostraffat, särskilt inte i utpräglade frikyrkostäder som Örebro. Och kan man nu inte lagföra SD för någonting så kanske man åtminstone kan låsa in honom på några månader så att han får möjlighet att tänka igenom hur omoraliskt och respektlöst han kanske faktiskt har betett sig både mot sin fru och mot församlingen.

Sedan kan det ju också vara så att Hiding och Gustavsson, precis som flera av er här i tråden, har en sk. personlig övertygelse om att SD faktiskt är gärningsmannen. Och då kanske man tänker att man kan göra en kompromiss här om det nu inte går att väcka åtal, och straffa honom med livstids misstanke och några månader i häkte i stället.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-16 kl. 12:25.
Citera
2019-12-16, 12:25
Medlem
Citat:
Tja, den tanken har nog slagit inte bara mig. Det här börjar ju mest likna en dålig film nu, med Hiding och Gustavsson i huvudrollerna. Visst är straffet för äktenskapsbrott avskaffat i Sverige sedan mer än hundra år tillbaka, men det finns säkert lokala variationer för hur man ser på sådant där. Kan tänka mig att man inte bedrar sin fru och kn-r pastorn helt ostraffat, särskilt inte i utpräglade frikyrkostäder som Örebro. Och kan man nu inte lagföra SD för någonting så kanske man åtminstone kan låsa in honom på några månader så att han får möjlighet att tänka igenom hur omoraliskt och respektlöst han faktiskt har betett sig både mot sin fru och mot församlingen.

Sedan kan det ju också vara så att Hiding och Gustavsson, precis som flera av er här i tråden, har en sk. personlig övertygelse om att SD faktiskt är gärningsmannen. Och då kanske man tänker att man kan göra en kompromiss här om det nu inte går att väcka åtal, och straffa honom med livstids misstanke och några månader i häkte i stället.
Alla kan vara lugn för att åtal kommer att väckas finns inte en chans att man håller nån häktad för att straffa. Nä dom vet att de rör detta iland, HD har säkert brutit ihop o gett dom vad dom vill ha. Solklart.
Citera
2019-12-16, 12:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
NA 2018-06-12

[...]
Hur kan den försvåras?

-----------------

Vilket alternativ är bättre?

Ska man släppa avspärrningar runt ett hus som man tror kan ha med brottet att göra, för att den misstänkte ska kunna bo där och utredningen inte är färdig?

Om man i en utredning har en misstänkt, ska man då fria honom från misstankarna, trots att misstankarna finns kvar?

OM det skulle visa sig att SD är oskyldig, då är allt fruktansvärt.

Även om det finns mycket besvärande bevis, och det inte räcker för att åtal eller en fällande dom, då betyder det att han är oskyldig enligt lagen, till motsatsen har bevisats. Hellre fria än fälla.

Hellre fria än fälla...det betyder inte att han är oskyldig i verkligheten. Det kan mycket väl vara han som är den skyldige men det gick inte att bevisa. Det betyder inte att L*ena inte mördats heller.

Ibland beror bristen på bevis på att gm varit tillräckligt kunnig, planerat, smart för att utplåna sina spår. Det betyder inte att gm är oskyldig, bara att det inte gick att bevisa.

Ska denna person då frias från misstankar fast utredningen visar på att man har en misstänkt?

För mig låter det hemskt.
Illa nog att det finns mördare ute som inte har kunnat vare sig hittas eller fällas.

Det händer också att dessa personer gör nya brott, nya mord.

Avspärrningar för att säkra utredningar, ha personer kvar som misstänkta om det finns bevis för det , även om det inte räcker för ett åtal i dagens läge. Det anser jag inte är orimligt.

Ja, du tycker synd om SD. Och månar om honom. Men han har vårt rättssystem som skyddar honom. Beviskraven är höga. Man har möjlighet att överklaga. Man har möjlighet att själv begära att saker utreds.

Citera
2019-12-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maern23
Alla kan vara lugn för att åtal kommer att väckas finns inte en chans att man håller nån häktad för att straffa. Nä dom vet att de rör detta iland, HD har säkert brutit ihop o gett dom vad dom vill ha. Solklart.

Vad jag vet för närvarande om detta mordfallet, så leder det mig fram till en stark tro, att det är näst intill en omöjlighet att inte KammarÅklagaren Åsa Hiding inom en snar framtid kommer att lyckas med att ro båten i land och därefter komma till ett åtal, det vore ytterst otroligt om KammarÅklagaren Åsa Hiding skulle misslyckas med detta mordfallet.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-16, 13:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Vad jag vet för närvarande om detta mordfallet, så leder det mig fram till en stark tro, att det är näst intill en omöjlighet att inte KammarÅklagaren Åsa Hiding inom en snar framtid kommer att lyckas med att ro båten i land och därefter komma till ett åtal, det vore ytterst otroligt om KammarÅklagaren Åsa Hiding skulle misslyckas med detta mordfallet.

Mvh/ @JokerMannen

Jag vill att de anhöriga ska få en fin julklapp.
Jag vill att de ska få höra att det är en robust utredning och att åklagaren tycker att bevisläget ser bra ut.

En artikel i NA som bekräftar detta skulle sitta fint till jul.
Citera
2019-12-16, 13:41
Medlem
Citat:
Tja, den tanken har nog slagit inte bara mig. Det här börjar ju mest likna en dålig film nu, med Hiding och Gustavsson i huvudrollerna. Visst är straffet för äktenskapsbrott avskaffat i Sverige sedan mer än hundra år tillbaka, men det finns säkert lokala variationer för hur man ser på sådant där. Kan tänka mig att man inte bedrar sin fru och kn-r pastorn helt ostraffat, särskilt inte i utpräglade frikyrkostäder som Örebro. Och kan man nu inte lagföra SD för någonting så kanske man åtminstone kan låsa in honom på några månader så att han får möjlighet att tänka igenom hur omoraliskt och respektlöst han kanske faktiskt har betett sig både mot sin fru och mot församlingen.

Fast det blir ju inte bättre för att du hittar på och far med osanningar för att framhäva dina teorier. Känns lite unket.
Citera
2019-12-16, 13:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vem har pratat om att otroheten är det som borde straffas?

Här handlar det om MORD.

Åklagaren har inte en "personlig övertygelse" baserat på luft. I hennes arbete ingår att vara objektiv, att samla bevis som talar både för och emot en misstänkt.
Hon har ju hela utredningen.

Är du beskaffad så att du inte tror att saker och ting finns, bara för att du inte kan se dom?
Åklagaren kan däremot "se" med sina ögon eftersom hon har följt utredningen sedan 16/5-18 (då hon fick ärendet på sitt bord tror jag).

Det handlar inte om luftslott.
På sannolika skäl misstänkt, då krävs det bevis.
För att åtal ska ske, behöver det finnas ännu mer bevis än vad som krävs för att häkta någon på sannolika skäl. Allt detta vet du.

Varför pratar du ännu om att åklagaren enbart går på sin "personliga övertygelse"?
Citera
2019-12-16, 14:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Fast det blir ju inte bättre för att du hittar på och far med osanningar för att framhäva dina teorier. Känns lite unket.
Ok. Jag får backa på det där jag skrev om att SD skulle ha bedragit sin fru och haft sex med pastorn, det kan vara någonting jag lite slarvigt bara har tagit för givet. Kollade på intervjun med advokaten igen nu, och det är faktiskt lite oklart vilken typ av relation han egentligen menar att de skall ha haft:
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/10001115
Senast redigerad av Draifos 2019-12-16 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in