2019-12-16, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Norge har ännu högre löner än Sverige, så det kan ju inte vara problemet. Det är inte mycket annat som är billigt i Norge heller.
Norge är ett rikt land, kanske har de råd att bygga så mycket att bostäder inte är en bristvara som här. En mindre glödhet bomarknad gör förstås att priserna hålls nere.

Norge bygger inte mer än Sverige. Som sagt. Det finns en hund begraven någonstans.
Citera
2019-12-16, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Jag påstod inte att miljonprogramslägenheterna hade hög hyra, jag menade på att nyproducerade har hög hyra. Jag hade lätt kunnat betala det där priset i månaden, jag hade lätt tom. kunnat betala mer men jag har ingen kontantinsats att göra mot lägenheten. Jag har inget emot amorteringskrav, faktum är att jag tycker det är bra att man betalar av sina skulder - däremot är det kontantinsatsen som försvårar för mig. Att spara ihop till 15% av kostnaden skulle ta mig flera år och jag behöver inte en bostad om flera år, jag behöver den nu. Det är väldigt prisvärt att köpa sig en bostad i Sverige i jämförelse med vad det är att hyra och det kan jag inte förneka, men det är inte ett alternativ som är tillgängligt för alla och minsta av allt mig.
Hade det inte varit för amorteringskravet hade du kunnat köpt en bostad. Du får antagligen inte lån idag då du når brytgränsen för den högsta amorteringstakten 3 % per år (över 70 % av bostadsköpet är lån och bostadens värde överskrider 4,5x årsinkomsten).

Amorteringskravet borde leda till högre andrahandshyror och indirekt högre hyror på förstahandskontrakt. 7000 kr/månad för en etta i Botkyrka är fullt rimligt när man beaktar månadskostnaden för att äga bostaden.

Beträffande insatsen så brukar man väl kunna ta ett lån med runt 4,5 %.
Citera
2019-12-16, 09:10
Medlem
"Rätten till bostad är en mänsklig rättighet

Att alla invånare har rätt till bostad slås fast i Sveriges grundlag som säger att det allmänna särskilt ska trygga rätten till bland annat bostad. Människors rätt till en bostad är en grundläggande rättighet som politiken inte kan delegera till enbart marknaden eller individen."

Grundlagen, som sagt var. Men vissa föraktar den och andra ignorerar den.

"Rätten till bostad är stadgad såväl i FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna som i svensk grundlag och är en självklar del av vår kultur. Boende lyfts fram som en social rättighet både i FN-deklarationen (artikel 25) och i regeringsformen 1 kap. 2 § första stycket, som anger följande: Det skall särskilt åligga det allmänna att trygga rätten till hälsa, arbete, bostad och utbildning samt att verka för social omsorg och trygghet."
Citera
2019-12-16, 09:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men det var ju precis det jag försökte uttrycka:

Annars blir det ju plånboken som avgör. De som tjänar 100.000/mån tycker säkert att det är "mer värt" än den som tjänar 20.000/mån.

Enligt bruksvärdessystemet så ska alla betala vad bostaden är värd.

Men det är inte säkert att den som har högst lön är den som tycker att det är mest värt att hyra en central bostad.

Och folk med pengar brukar oftast köpa sitt boende eftersom det är billigare än att hyra.

Tvärtom stänger hyresreglering dörren för unga personer att kunna bo centralt, utan att behöva flytta runt på osäkra kontrakt.

Du verkar ha svårt att förstå skillnaden på bostadsbrist och kontraktsbrist. Bostäder finns. Du erbjuds att bo svindyrt i andrahand, om du inte har kötid nog. Bostaden finns alltså, men du får inte kontraktet till den. På normala marknaden finns det alltid en viss rörelse. Behoven ändras och man flyttar. Men så fungerar inte hyresmarknaden. Så fort man får ett kontrakt släpper man det inte även om behovet upphört.
Citera
2019-12-16, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Att bo i ny hyresrätt är INTE en mänsklig rättighet. Och har man lite pengar får man finna sig i enklast möjliga bostad tills man kan betala för sitt eget boende. Varför ska vi belöna de som bidrar minst med de finaste och modernaste bostäderna? Bara den tanken är ju helt befängd. Arbete måste löna sig före bidrag.

Fast både FN och Sveriges grundlag säger något annat.
Och om man har INGA pengar då ?
Citera
2019-12-16, 09:47
Medlem
Citat:

Ditt innehåll i sammanfattning.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/allmannyttan-i-stockholm-redo-att-salja/

Moderat politik, nu som då, här som där. Det roliga den här gången är att försäljningarna
skall ske under noggrant reglerade former, alltså inte bara rent bortslumpande till REAPRIS.
Nästan så det liknar social ingenjörskonst.

"Stockholm stads försäljningar ovan, 2008 och 2012, summerade en köpeskilling på 5,5 miljarder kronor."
En grov gissning är att de löjligt låga priserna vid dessa tillfällen berövat skattebetalarna
åtminstone 1 miljard. 1000 kr per Stockholmare. Men det är ju bara skattepengar !
Citera
2019-12-16, 09:52
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-erbjuds-20-000-ombilda-till-bostadsratt

"Utifrån kriterierna kan max 5 000 av allmännyttans hyresrätter ombildas, enligt bostadsborgarrådet Dennis Wedin (M).

Under den förra vågen av ombildningar, mellan 2007 och 2013, blev 25 456 allmännyttiga hyresrätter till bostadsrätter. Men i de elva områden som nu är aktuella var det förhållandevis få ombildningar som gick igenom. Då handlade det totalt om 1 463 lägenheter."

Visst är det konstigt med alla dessa regler. Går man in och tittar på enskilda områden
kommer alltså föreningar att få stå i kö och de som står lite längre ner kommer inte att
få ombilda om procenttalen för hur mycket allmännytta som skall få finnas kvar blir för
låga !

Om det inte vore så sorgligt vore det riktigt roligt. Men de över 600.000 i bostadskön
kan säkert hålla sig för skratt. Man undrar ju hur långt den store fåntratten kommit
efter alla sina i stort sett gratisköande år.

Bygga bostäder i allmännyttans regi är som vanligt inte så värst aktuellt. Men för syns
skull kommer det nog att ske i något enstaka område under fempartistyret i staden.
Citera
2019-12-16, 09:56
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ombildning-eller-utforsaljning

Av diagrammet framgår att allmännyttans andel har halverats och bostadsrätternas
mer än dubblerats. Nollvisionen närmar sig sin slutgiltiga lösning för borgerligheten
vad gäller det fula ordet.
Citera
2019-12-16, 09:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Fast både FN och Sveriges grundlag säger något annat.
Och om man har INGA pengar då ?
Var står det att man har rätt att bo i en ny hyresrätt någonstans?
Citera
2019-12-16, 09:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ombildning-eller-utforsaljning

Av diagrammet framgår att allmännyttans andel har halverats och bostadsrätternas
mer än dubblerats. Nollvisionen närmar sig sin slutgiltiga lösning för borgerligheten
vad gäller det fula ordet.

Påverkar det antalet bostäder? Är det inte bostadsbrist vi diskuterar i tråden?
Citera
2019-12-16, 10:00
Medlem
Citat:
Var står det att man har rätt att bo i en ny hyresrätt någonstans?

Vem har begärt det ? Men i Stockholm har du möjligen, men bara möjligen, en
garanti för tak över huvudet, en natt i taget.
Citera
2019-12-16, 10:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vem har begärt det ? Men i Stockholm har du möjligen, men bara möjligen, en
garanti för tak över huvudet, en natt i taget.
Du verkar begära det? Och vad är det som säger att man måste bo i sthlm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in