Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Kd:s kärnväljare är gudfruktig småländsk arbetarklass. Kd är ett av de.partier som har en tydlig arbetarprofil på sina sympatisörer. Sen har de i omgångar varit extra populära, upp till ca 15% i opinionen och får dras med en och annan lycksökare. Men kärnan är det verklighetens folk som Hägglund talade om.,
Ja det stämmer nog bra.
Mitt inlägg var ett svar på "Manskahahusvagns" olika inlägg där han/hon/hen skrev att EBT:s skilsmässa kommer medföra att KD kommer tappa alla sina väljare, eftersom de är så fundamentalistiskt ultrakonserva att de aldrig kommer acceptera att rösta på någon som begått en såpass syndfull handling som att skilja sig.
Min invändning mot detta var att det ö.h.t. inte ens finns så pass många kristna fundamentalister i Sverige. Och de få som finns röstar nog oftast inte ens då många betraktar det som en syndfull handling att rösta och inte överlämna besluten åt Gud. Och de få som har en annan åsikt väljer nog Kristna Värdepartiet.
Jag vet inte om jag förstår ditt svar rätt, men menar du att jag har fel och att det visst finns så många och att dessa dessutom brukar rösta (på KD), men nu kommer lämna KD till något annat parti (SD enl "Manskahahusvagn") bara p.g.a. att EBT skiljt sig? För att istället rösta på ett parti med en partiledare som begår det än mer syndfulla i att bo ihop med någon han ej är gift med och dessutom t.o.m. skaffat barn med henne?