2019-12-15, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Allt borde bli ett enda sammansmält utrymme efter borttagande, men men. det går att fixa i efterhand.

Posta en blid på hur det ser ut nu.

Ok ska fixa det.

https://www.bildtagg.se/file/7t7qr7jur5yzxkr6d0w2aox

Detta är iaf hur det såg ut i Dator förut.. Ska ta en bild på hur det ser ut nu.
Citera
2019-12-15, 22:05
Bannlyst
Citat:
Allt borde bli ett enda sammansmält utrymme efter borttagande, men men, det går att fixa i efterhand.

Posta en blid på hur det ser ut nu.

Såhär ser det ut nu:

https://www.bildtagg.se/bild/i5pnji0oc8ncygi9ls5u4ow

Detta är de nya partitioner som dök upp efter att jag tryckte på Ny på enhet 0 där OSet låg.
Citera
2019-12-15, 22:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Nej SDATA1 är inte extern, allt personligt jag ville ha kvar har jag på en extern som ej är kopplad till datorn nu. Så det enda externt jag har isatt nu är USBn med W10.

Låt säga att man har 3 partitioner, tar man bort en så blir den oalokerad. Nästa man tar bort blir detsamma samt smälter samman med den tidigare borttagna, o.s.v, tills man bara har ett enda oalokerat utrymme. Det utrymmet kan man klicka - Ny - på.

Så frågan är varför det inte blir så för dig med SDATA1?
Citera
2019-12-15, 22:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Såhär ser det ut nu:

https://www.bildtagg.se/bild/i5pnji0oc8ncygi9ls5u4ow

Ser ut som det ska göra!

Men vi testar att få bort SDATA1. Markera den och klicka på - Formatera - sedan - Ta bort. Kör sedan - Ta bort - på alla andra. Nu bör du ha ett oalokerat utrymme.

Klicka sedan på - Ny - oavsett om allt smält samman eller ej. D.v.s påbörja installationen. SDATA1 får tas om hand senare om den är kvar.
Citera
2019-12-15, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ser ut som det ska göra!

Men vi testar att få bort SDATA1. Markera den och klicka på - Formatera - sedan - Ta bort. Kör sedan - Ta bort - på alla andra. Nu bör du ha ett oalokerat utrymme.

Klicka sedan på - Ny - oavsett om allt smält samman eller ej. D.v.s påbörja installationen. SDATA1 får tas om hand senare om den är kvar.

Den längst ned, oallokerade utrymmet som är SDATA1 kan jag bara trycka Ny och Nästa på.. Och Uppdatera eller läs in drivtrutin.

Ska jag ändå tabort allt annat inklusive den som var OS-enheten (Enhet 0 partition 4 primär)?
Citera
2019-12-15, 22:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Den längst ned, oallokerade utrymmet som är SDATA1 kan jag bara trycka Ny och Nästa på.. Och Uppdatera eller läs in drivtrutin.

Ska jag ändå tabort allt annat inklusive den som var OS-enheten (Enhet 0 partition 4)?

Vi går vidare, ignorera den tills vidare.

Markera partition #4 och klicka på nästa. D.v.s börja installera på det utrymmet Windows har arrangerat för en installation.
Citera
2019-12-15, 22:30
Bannlyst
Citat:
Vi går vidare, ignorera den tills vidare.

Markera partition #4 och klicka på nästa. D.v.s börja installera på det utrymmet Windows har arrangerat för en installation.

Ok, installerar just nu. Hoppas det går vägen, tack så mycket för hjälpen så länge oavsett!
Citera
2019-12-15, 22:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ok, installerar just nu. Hoppas det går vägen, tack så mycket för hjälpen så länge oavsett!

Nu är jag så nyfiken på hur det går så nu får du ta och återkomma så fort installationen är över och meddela resultatet!
Citera
2019-12-15, 22:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Ska jag ändå tabort allt annat inklusive den som var OS-enheten (Enhet 0 partition 4 primär)?

Enligt nätet så verkar det som att din dator ibland kommer med 2 diskar vilket kan förklara SDATA1. Det är en annan disk helt enkelt. Troligen heter den just SDATA1 därför att de tänkt att den kan vara en datadisk, lagring av personliga data. Separat från Os`et. Ett skäl till ett sådant arrangemang är att man kan spara personliga saker på den utan att det berör Os`et. Så vid ominstallationer så blir den orörd. Då slipper man backupa, t.e.x.

Den kan du i efterhand lokera och därmed bruka som lagringsdisk.

Kollade igenom tråden lite, i en av dina 1:a postningar så visas på en bild att det är en annan disk. Så ovan info stämmer.
Senast redigerad av 1FF 2019-12-15 kl. 23:03.
Citera
2019-12-15, 22:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Är du kvar?
Citera
2019-12-15, 23:30
Bannlyst
Citat:
Är du kvar?

Jajjemen, installationen verkar ha gått smärtfritt vad jag kan se i alla fall! Kör lite Windows Updates och dylikt nu.
Citera
2019-12-15, 23:32
Bannlyst
Citat:
Enligt nätet så verkar det som att din dator ibland kommer med 2 diskar vilket kan förklara SDATA1. Det är en annan disk helt enkelt. Troligen heter den just SDATA1 därför att de tänkt att den kan vara en datadisk, lagring av personliga data. Separat från Os`et. Ett skäl till ett sådant arrangemang är att man kan spara personliga saker på den utan att det berör Os`et. Så vid ominstallationer så blir den orörd. Då slipper man backupa, t.e.x.

Den kan du i efterhand lokera och därmed bruka som lagringsdisk.

Kollade igenom tråden lite, i en av dina 1:a postningar så visas på en bild att det är en annan disk. Så ovan info stämmer.

Ah ok, såg den inte i lagringen på W10 nu. Men det är ingen fara att den var oallokerad när jag installerade på den primära OS-enheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in