2019-12-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Om däremot någon, likt Lamotte, åker till förorten för att provocera människor är det en annan sak. Om du hade målat blackface och gått runt i amerikanska ghetton hade du också fått skylla dig själv om du hade blivit nerslagen. (Obs, liknelse)

Vari ligger provokationen? Tycker mig mest se att personerna i filmen har obefintlig impulskontroll.
Citera
2019-12-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Och hur resonerar du?
Kvinnor som går lättklädda, eller över huvud taget bara befinner sig utomhus i ett invandrarområde efter ett visst klockslag... får givetvis också skylla sig själva om de blir våldtagna? De borde ju "veta bättre" eller hur?

Dålig liknelse.
Citera
2019-12-15, 21:01
Bannlyst
Citat:
Nej, jag kallar extremt sällan folk för rasister eller nazister. Var har du fått det ifrån?
Lögnare du kallade mig precis det. Vilket bevisar att du är kommunist.
Citera
2019-12-15, 21:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Jag är absolut inte arg på Lamotte. Jag har däremot förståelse för varför invandrare blir upprörda på honom, med tanke på den retorik han använder.

Vilken retorik menar du? Att han rapporterar om brott? Hänger ut kriminella?

Jag förstår att det måste vara oerhört kränkande för brottslingar att bli uthängda för brotten de faktiskt begår. Det är ju inte direkt oskyldiga som hängs ut eller har jag fel?

Om efterlyst skulle vara lite tuffare och lägga ut videos på upploppen som sker så skulle de göra samma sak.
Citera
2019-12-15, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Tror du det känns tryggt för alla strävsamma svenskar och strävsamma invandrare att ha detta gäng i sitt närområde? Att polisen låter dem hållas med sina bilbränder och stenkastningar. Med sina smällare sitt revirtänk och sin aggrssion?

Lamotte gav oss filmer som ger en liten inblick i hur dessa "busgrabbar" beter sig. Och det som utspelar sig där, i Trollhättan, har hänt och händer runt om i landet på nästan regelbunden basis OAVSETT om någon Lamotte kommer dit eller ej.

Nej, jag är helt säker på att de skötsamma invandrare som bor i dessa områden är de som allra helst vill att idioterna ska bli plockade av polisen. Jag tycker också att stenkastning och ffa attacker mot blåljuspersonal ska straffas mycket hårdare än idag.

Men det är en annan diskussion.
Citera
2019-12-15, 21:04
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Om detta var Lamottes första video någonsin hade jag köpt ditt resonemang.
Man kan inte gärna begära att man ska byta ut reporter för varje reportage som görs. Jag tycker att du (och många andra) hela tiden försöker vrida det till att inga av dessa reportage ska göras överhuvudtaget. Det menar jag är helt fel väg att gå. Lamottes verksamhet är berättigad och viktig.
Citat:
Nu mera räcker det däremot att Lamotte visar sig i förorten för att folk ska bli upprörda.
"Folk" är nästan en förskönande omskrivning. Annars har du säkert rätt, det är därför polis ska vara på plats och agera med fast hand i syfte att kyla ner indignationen.
Citera
2019-12-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Vilken retorik är det du inte tycker är riktigt PK då?
Om du har kollat igenom hans videos och inte förstår att hans retorik gör folk upprörda så kommer nog inte jag kunna förklara det för dig heller. I så fall gör du nog bäst i att bara tänka på att andra människor kan tolka innehållet annorlunda än vad du gör.
Citera
2019-12-15, 21:07
Medlem
Citat:
Dålig liknelse.

Nej.

Här är en annan: Om du närvarar vid en nationalistisk demonstration (antagligen som motdemonstrant) så får du skylla dig själv om du blir misshandlad. Detta är verkligen inte en dålig liknelse.
Citera
2019-12-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Man kan inte gärna begära att man ska byta ut reporter för varje reportage som görs. Jag tycker att du (och många andra) hela tiden försöker vrida det till att inga av dessa reportage ska göras överhuvudtaget. Det menar jag är helt fel väg att gå. Lamottes verksamhet är berättigad och viktig.
"Folk" är nästan en förskönande omskrivning. Annars har du säkert rätt, det är därför polis ska vara på plats och agera med fast hand i syfte att kyla ner indignationen.
Jag tycker absolut att reportagen kan ha ett berättigande, men att de i så fall borde utföras av någon utbildad riktig journalist med grundläggande retorikkunskaper.

Det borde väl inte vara en nyhet för någon att invandrare generellt sett blir provocerade bara av att se Lamotte?
Citera
2019-12-15, 21:09
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Om du har kollat igenom hans videos och inte förstår att hans retorik gör folk upprörda så kommer nog inte jag kunna förklara det för dig heller. I så fall gör du nog bäst i att bara tänka på att andra människor kan tolka innehållet annorlunda än vad du gör.
De blir säkert jätteupprörda, och det kan säkert vara berättigat också, emellanåt. Givet taskig socioekonomisk situation, inga jobb etc. Men det innebär inte att man beter sig som ett avskum, vilket var exakt vad babbedräggen gjorde i Lamottes video. Sådana svin ska fan hetsas till döds.
Citera
2019-12-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
HAN PROVOCERAR MEDVETET.
Eh . . . . . . är det en provokation att filma i en förort???
Citera
2019-12-15, 21:10
Bannlyst
Citat:
Nej jag förstår inte att neutral journalistik kan göra sunda människor upprörda, att kommunister som du blir upprörda kan jag kanske förstå eftersom ni blir kränkta av precis allt.

Bara kommunister kan anse det fel att Lamotte tjänar pengar på det han gör. De förstår inte att Lamotte gör det som borde gjorts för 20 år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in