2019-12-15, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nja, stäng av datorn och plocka bort sidokåpan. Leta upp SATA-kabeln samt strömsladden från HDD. Då minimerar du eventuella felsteg när du ska läsa in Windows.

Då har du endast en HDD att jobba på och Windows vet då vart filerna ska läsas in. Det tar ca 2 minuter att stänga av / koppla loss / startar igång processen.

Har en bärbar dator, då behöver man väl skruva upp och pilla på undersidan? Rädd att jag sabbar något.
Citera
2019-12-15, 20:24
Medlem
1FFs avatar
[quote=peterj76|69620116]På SDATA1 har jag ingenting i princip, ett par oviktiga saker jag inte ska använda. Allt viktigt från OS:et har jag på en extern hårddisk (ej kopplad till datorn såklart).[/

.
Citera
2019-12-15, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Detta var en Laptop, eller hur!?

Ja precis, Asus Notebook N73JN
Citera
2019-12-15, 20:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Har en bärbar dator, då behöver man väl skruva upp och pilla på undersidan? Rädd att jag sabbar något.

Jag har kanske missat att detta var en bärbar dator. I princip så är det samma process som på en stationär. Det är bara lite trångare utrymme att jobba i och man bör kanske har gjort detta ett par gånger innan då det är lite meckigt p.g.a utrymmet.

Annars är det bara att vara noga med i installationsprocessen. Peka installationen mot C: så bör det inte vara några problem.
Citera
2019-12-15, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jag har kanske missat att detta var en bärbar dator. I princip så är det samma process som på en stationär. Det är bara lite trångare utrymme att jobba i och man bör kanske har gjort detta ett par gånger innan då det är lite meckigt p.g.a utrymmet.

Annars är det bara att vara noga med i installationsprocessen. Peka installationen mot C: så bör det inte vara några problem.

https://www.bildtagg.se/file/sq247mb5tqjlprdvaniwjvw

Såhär ser det ut nu. Går bara att installera på den längst ned, oallokokerade utrymmet. Vågar man gå vidare eller är det inte OS:et? MÅåste vara "Enhet 1 Partition 1: SDATA1" (465.8 GB)."

Har jag failat med att konvertera OS:et då eller?

Spelar det någon roll förövrigt att USBpinnen med W10 sitter i en usb/e-sata-port?
Senast redigerad av peterj76 2019-12-15 kl. 21:00.
Citera
2019-12-15, 20:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
https://www.bildtagg.se/file/sq247mb5tqjlprdvaniwjvw

Såhär ser det ut nu. Går bara att installera på den längst ned, oallokokerade utrymmet. Vågar man gå vidare eller är det inte OS:et? MÅåste vara "Enhet 1 Partition 1: SDATA1" (465.8 GB)."

Spelar det någon roll förövrigt att USBpinnen med W10 sitter i en usb/e-sata-port?

Samtliga ska gå att - Ta bort - sedan kan du installera Os`et på det enda kvarvarande utrymmet genom att välja - Ny.

Vill du ha fler partitioner så kan du skapa det under installationen, eller i efterhand.

Nej.
Citera
2019-12-15, 21:04
Bannlyst
Citat:
Samtliga ska gå att - Ta bort - sedan kan du installera Os`et på det enda kvarvarande utrymmet genom att välja - Ny.

Vill du ha fler partitioner så kan du skapa det under installationen, eller i efterhand.

Nej.

Men installeras det på OS:et? För det där oallokerade utrymmet har samma storlek som hårddisken som os:et ej ligger på (SDATA1). Klickar man på partition 2: OS så är det samma meddelande som innan konverteringen.. att windows endast kan installeras på gbt-diskar.
Citera
2019-12-15, 21:12
Bannlyst
Ska även "RECOVERY" tas bort där? Som jag antar är usb-minnet där installationen av W10 ligger på?
Citera
2019-12-15, 21:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Men installeras det på OS:et? För det där oallokerade utrymmet har samma storlek som hårddisken som os:et ej ligger på (SDATA1). Klickar man på partition 2: OS så är det samma meddelande som innan konverteringen.. att windows endast kan installeras på gbt-diskar.

Då bör det vara så att konvertering inte gjordes rätt.

Egentligen installerar man ju inte på Os partitionen utan vanligen raderar man den och alla andra och installerar på det oalokerade tomma utrymmet som uppstår efter att allt har - Tagits bort.

Du menar att du inte kan välja att - Ta bort - på vissa partitioner?
Citera
2019-12-15, 21:15
Bannlyst
Citat:
Då bör det vara så att konvertering inte gjordes rätt.

Egentligen installerar man ju inte på Os partitionen utan vanligen raderar man den och alla andra och installerar på det oalokerade tomma utrymmet som uppstår efter att allt har - Tagits bort.

Du menar att du inte kan välja att - Ta bort - på vissa partitioner?

Jaha, jo jag kan tabort allt verkar det som.. ska jag göra detta, så läggs OS:et till oallokerade uttrymmet?

Men ska även usbn med w10 på tas bort då?
Citera
2019-12-15, 21:16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ska även "RECOVERY" tas bort där? Som jag antar är usb-minnet där installationen av W10 ligger på?

Valfritt.
Det är återställningspartitionen för W7 som datorn kom med, den behövs inte då du kan göra det själv numera på egen hand på annat vis. Hursom så kommer den bli obrukbar efter W10 installationen...så, bort.
Citera
2019-12-15, 21:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jaha, jo jag kan tabort allt verkar det som.. ska jag göra detta, så läggs OS:et till oallokerade uttrymmet?

Men ska även usbn med w10 på tas bort då?

Precis, det är därför valet - Ny - finns.

Se annat svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in