Citat:
Ursprungligen postat av
uniktanvandarnamn
Intressant observation men jag är tveksam till dess relevans för fallet. Uddevallabor har historiskt sett en anmärkningsvärt slapp inställning till skatter och dylikt. Kan bero på att svenska trupper bränt staden till grunden många gånger? Det gamla öknamnet på staden är i alla fall Korpehôla, korphålet, p.g.a. befolkningens smugglande, påstådda tjuvaktighet och generellt avvikande moral. De flesta kvinnor arbetar inom vård/skola/omsorg och männen mekar med bilvraken på gården eller i garaget. Att äga två, tre identiska modeller är inte anmärkningsvärt i sig eftersom man gärna köper några gamla skrällen att ta delar ifrån så om någonting tyder det stora antalet bilvrak på viss assimilering bland de invandrade i staden, tänker jag, för bidragsfusk och försäkringsbedrägerier är inte ovanligt i norra Bohuslän.
Tillägg: Bilar har brunnit och ingen vill snacka publikt, men jävlar så mycket skit det snackas vid köksborden och på nätet... de flesta unga som är i Tishkos och Wilmas åldrar vill dock inte säga någonting alls (mer drillade i skamtänk och tystnadskultur än 60-, 70- och 80-talister, t.ex.)
Jag tror att många gissar rätt men att få vet.
Min teori: T dödar W av misstag när han vill få tyst på henne, ringer en släkting och familjen tar över. Mordet är ett "vanligt" dråp men detsamma gäller inte den makabra efterhanteringen
Skrönan bland barnen i staden är att Wilmas huvud hittades utanför Sommarhemsskolan, som ett makabert budskap. Inte är jättekonstigt med tanke på xenofobin och rädslan på orten men det säger någonting om den uppiskade stämningen som i sin tur troligen beror på Uddevallas höga antal IS-återvändare och -sympatisörer, kombinerat med det historiska arvet på orten.
...
Har någon finkammat Regementsparken, området inom en till två kilometers radie från fotbollsplanerna?
* T spelade fotboll, området är välbekant för honom.
* W gick i skolan i närheten.
* Parken ligger mellan ytterkanterna av T:s tjänstgöringsområden inom hemtjänsten.
* Det finns dolda vägar dit till fots, till cykel och med bil.
* Uddevallabor minns självmorden i parken och hur lång tid det tog för de tonårstjejerna att hittas.
Som gammal historiestudent fick jag lite rysningar nu. Fel fel fel, som Brasse skulle sagt.
- Körpehöla heter det för att det är landets korp-tätaste ort, på grund av sina många branta berg.
- Uddevalla har inte nån stark smuggelhistoria jämfört med de mer kustnära orterna i Bohuslän.
- Uddevalla har inte varit frihandelshamn.
- Uddevalla beskrevs redan på 1600-talet som mer ”svenskt” i sin kultur jämfört med fiskesamhällena och turister uppmanades välja staden för en tryggare resa.
- Uddevalla utmärker sig som en industristad som moderniserats snabbt.
- Här finns flera högskolor och högre utbildningar, befolkningen är inte främst vårdare och bilmeckare.
- Historiskt sett har befolkningen upplevt sig som norska. Så till den grad att Sverige införde lokala förbud mot dessa utrikiska kulturyttringar.
- Idag är det en relativt välintegrerad ort.
W var ganska upp å ner. Snäll, busig, ångestfylld och social men också isolerade sig självmant. Hon hade väldigt fullt upp med sig själv. Bodde i stan med inackorderingsbidrag eftersom pendeltiden från föräldrarnas hem blev för lång, jag tror hon skrev sig hos pappan för att Lysekil betalar skollunchen då medan mammans kommun inte gjorde det, men det kan vara jag som minns fel. Drog sig undan lite i samband med att hon inte orkar med skolan, men hade absolut kompisar och så även om det inte blev så mycket i det sista. Ville inte ”bli barn” igen och flytta hem till någon av föräldrarna efter avhoppet. Ts familj var trygghet, även om de egna familjerna fungerade så fanns ju alltid konflikterna och bråken nära - trots kärlek åt båda håll, där fick hon en neutralare vuxen kontakt. Tonåring deluxe helt enkelt. T var snäll, omsorgsfull, glad och trevlig, men också tjurig, temperamentsfull, osocial och lite svår. Typ autistiska drag, men det är en känsla bara eftersom jag inte kände honom alls.