2019-12-15, 16:27
Medlem
Någon som vet att man från rättsligt håll sagt att olycka är uteslutet?
Citera
2019-12-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uniktanvandarnamn
Intressant observation men jag är tveksam till dess relevans för fallet. Uddevallabor har historiskt sett en anmärkningsvärt slapp inställning till skatter och dylikt. Kan bero på att svenska trupper bränt staden till grunden många gånger? Det gamla öknamnet på staden är i alla fall Korpehôla, korphålet, p.g.a. befolkningens smugglande, påstådda tjuvaktighet och generellt avvikande moral. De flesta kvinnor arbetar inom vård/skola/omsorg och männen mekar med bilvraken på gården eller i garaget. Att äga två, tre identiska modeller är inte anmärkningsvärt i sig eftersom man gärna köper några gamla skrällen att ta delar ifrån så om någonting tyder det stora antalet bilvrak på viss assimilering bland de invandrade i staden, tänker jag, för bidragsfusk och försäkringsbedrägerier är inte ovanligt i norra Bohuslän.

Tillägg: Bilar har brunnit och ingen vill snacka publikt, men jävlar så mycket skit det snackas vid köksborden och på nätet... de flesta unga som är i Tishkos och Wilmas åldrar vill dock inte säga någonting alls (mer drillade i skamtänk och tystnadskultur än 60-, 70- och 80-talister, t.ex.)

Jag tror att många gissar rätt men att få vet.
Min teori: T dödar W av misstag när han vill få tyst på henne, ringer en släkting och familjen tar över. Mordet är ett "vanligt" dråp men detsamma gäller inte den makabra efterhanteringen

Skrönan bland barnen i staden är att Wilmas huvud hittades utanför Sommarhemsskolan, som ett makabert budskap. Inte är jättekonstigt med tanke på xenofobin och rädslan på orten men det säger någonting om den uppiskade stämningen som i sin tur troligen beror på Uddevallas höga antal IS-återvändare och -sympatisörer, kombinerat med det historiska arvet på orten.

...

Har någon finkammat Regementsparken, området inom en till två kilometers radie från fotbollsplanerna?

* T spelade fotboll, området är välbekant för honom.
* W gick i skolan i närheten.
* Parken ligger mellan ytterkanterna av T:s tjänstgöringsområden inom hemtjänsten.
* Det finns dolda vägar dit till fots, till cykel och med bil.
* Uddevallabor minns självmorden i parken och hur lång tid det tog för de tonårstjejerna att hittas.

Som gammal historiestudent fick jag lite rysningar nu. Fel fel fel, som Brasse skulle sagt.

- Körpehöla heter det för att det är landets korp-tätaste ort, på grund av sina många branta berg.
- Uddevalla har inte nån stark smuggelhistoria jämfört med de mer kustnära orterna i Bohuslän.
- Uddevalla har inte varit frihandelshamn.
- Uddevalla beskrevs redan på 1600-talet som mer ”svenskt” i sin kultur jämfört med fiskesamhällena och turister uppmanades välja staden för en tryggare resa.
- Uddevalla utmärker sig som en industristad som moderniserats snabbt.
- Här finns flera högskolor och högre utbildningar, befolkningen är inte främst vårdare och bilmeckare.
- Historiskt sett har befolkningen upplevt sig som norska. Så till den grad att Sverige införde lokala förbud mot dessa utrikiska kulturyttringar.
- Idag är det en relativt välintegrerad ort.

W var ganska upp å ner. Snäll, busig, ångestfylld och social men också isolerade sig självmant. Hon hade väldigt fullt upp med sig själv. Bodde i stan med inackorderingsbidrag eftersom pendeltiden från föräldrarnas hem blev för lång, jag tror hon skrev sig hos pappan för att Lysekil betalar skollunchen då medan mammans kommun inte gjorde det, men det kan vara jag som minns fel. Drog sig undan lite i samband med att hon inte orkar med skolan, men hade absolut kompisar och så även om det inte blev så mycket i det sista. Ville inte ”bli barn” igen och flytta hem till någon av föräldrarna efter avhoppet. Ts familj var trygghet, även om de egna familjerna fungerade så fanns ju alltid konflikterna och bråken nära - trots kärlek åt båda håll, där fick hon en neutralare vuxen kontakt. Tonåring deluxe helt enkelt. T var snäll, omsorgsfull, glad och trevlig, men också tjurig, temperamentsfull, osocial och lite svår. Typ autistiska drag, men det är en känsla bara eftersom jag inte kände honom alls.
Citera
2019-12-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag har hela tiden haft svårt att tänka mig att T har gjort det.
En annan person kan ha ansett sig vara tvungen att hjälpa till.
Ja ensam tror jag inte heller men bara tanken att veta om det är ju sjuk.
Det är ju inte konstigt han hamnat på rättspsyk, tycker dock inte synd om honom av densamma anledningen.
Citera
2019-12-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag menar att jag tycker det är mer sannolikt att kriminella organisationer, mördar medlemmar från andra kriminella organisationer samt deras anhöriga (tex hypotetiskt Wilma). Och om Tishko och hans familj sysslar med organiserad brottslighet, då skulle ett motiv till mordet på Wilma kunna vara tex en brand anlagd av Tishko eller någon i hans familj.

Och så menar jag att om man misstänker att Tishkos familj är anhängare av en hederskultur som accepterar hedersmord (vilket man troligen bara misstänker som seriös polis/åklagare, om man har kartlagt Tishkos familj och märkt sådana tendenser), då bör man också misstänka att Tishkos familj sysslar med organiserad brottslighet, och därför bör man även misstänka att den organiserade brottsligheten på ett eller annat sätt har resulterat i mordet på Wilma. Iallafall om man inte har bevis som helt utesluter det.

Tishkos och hans familjs eventuella misstänkta uppträdande i tex förhörsrummet, det kan ju nämligen bero på att de har andra brott på sitt "samvete". Alltså att de inte är direkt skyldiga till mordet på Wilma, utan bara att de har provocerat fram det genom annan brottslighet riktad mot andra kriminella organisationer.
Mig veterligen finns få saker som talar för en gänguppgörelse, bortsett möjligen vissa uppgifter så som de rörande Tishkos drogmissbruk - som säkert kan stämma, men som i bästa fall skulle kunna tala för att han ytligt känner någon gängkriminell. Däremot är det såvitt vi vet omöjligt att konstatera att han hade djupare band till, eller för den delen, hade hamnat i konflikt med sådana typer.

Kopplingen du drar mellan heder och gängkriminalitet håller tyvärr inte närmare granskning. Statistiskt talat kan icke-integrerade utlänningar förvisso antas vara en överrepresenterad grupp i såväl hedersbrott som gängkriminalitet, men statistiken räcker dessvärre inte för att dra sådana slutsatser. I korthet, grovt felaktigt.

Du har tidigare sagt att (utdrag ur ditt inlägg inom spoiler) :

Jag vill gärna veta vart spekulationerna om eventuella gänguppgörelser passar in, i ljuset av din åsikt kring att beviskraven måste vara högre ställda och mer sakliga. Hur rimmar värdering med agerande?

Tillägg: Om du har insikt kring någonting som är såpass evidensbaserat bör detta rimligen kunna trumfa rådande bevisläge, och då föreslår jag att du kontaktar polisen.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-15 kl. 17:00.
Citera
2019-12-15, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Vad är det med det "kursiva" som inte stämmer alls?
Jag skrev rent hypotetiskt eftersom jag inte vet hur det var, eller vilka som gjort vad. Men du som verkar veta så mycket om fallet, tex att Tishko och hans familj är skyldiga till mordet på Wilma, du måste väl också veta att Wilma umgicks med grovt kriminella personer (alltså Tishko och hans familj)?
Och då måste du väl också tycka att det är sannolikt att de är organiserat kriminella?

Sen kan jag bara säga att allt det jag skriver i tråden är sånt som jag tycker är viktigt gällande fallet, utifrån den info jag har om fallet. Och att du inte tycker det jag skriver är viktigt (kanske för att du redan är säker på att Tishko och hans familj har mördat Wilma), det kan jag tyvärr inte göra något åt. Jag kan inte låta dig bestämma vad jag ska vara säker på.
Och du kan glömma att jag tänker skicka PM till dig av det skälet som du föreslår. Jag har goda avsikter, men jag har kanske inte samma åsikt som du om hur man uppnår godhet.
Och om du på allvar är säker på att du har rätt om hur man uppnår godhet, och därför har rätt att bestämma över andra människors åsikter, då kan jag bara säga att jag är av en annan åsikt än dig.

För andras skull, inte din, förtydligar jag att ditt antagande om att grov organiserad kriminalitet är vanligare bland invandrare är felaktigt.

Eventuella kopplingar till sådan brottslighet har med personen Tishkos förehavanden att göra snarare än med försäkringsfiffel och svartaffärer. Jag tror inte att det är troligt att MGM:s familj är organiserat kriminell, nej. Den delen av denna sorgliga historia är personlig. Att gömmandet av brottet har skamkulturella förtecken är en annan, om än relaterad, fråga. Den delen är kulturell.

Jag har ingen rätt alls att bestämma vad du tycker men jag har all rätt att påpeka att du relativiserar på ett osmakligt sätt. Jag finner det också högst anmärkningsvärt att alla dina teorier syftar till att det var någon annan än MGM med familj.

Jag är inte säker men utrymmet för rimligt tvivel är väldigt litet, vilket du bevisligen inte vill låtsas om.

Läsarna får dra sina egna slutsatser.
Citera
2019-12-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Mig veterligen finns få saker som talar för en gänguppgörelse, bortsett möjligen vissa uppgifter så som de rörande Tishkos drogmissbruk - som säkert kan stämma, men som i bästa fall skulle kunna tala för att han ytligt känner någon gängkriminell. Däremot är det såvitt vi vet omöjligt att konstatera att han hade djupare band till, eller för den delen, hade hamnat i konflikt med sådana typer.

Kopplingen du drar mellan heder och gängkriminalitet håller tyvärr inte närmare granskning. Statistiskt talat kan icke-integrerade utlänningar förvisso antas vara en överrepresenterad grupp i såväl hedersbrott som gängkriminalitet, men statistiken räcker dessvärre inte för att dra sådana slutsatser. I korthet, grovt felaktigt.

Du har tidigare sagt att (utdrag ur ditt inlägg inom spoiler) :

Jag vill gärna veta vart spekulationerna om eventuella gänguppgörelser passar in, i ljuset av din åsikt kring att beviskraven måste vara högre ställda och mer sakliga. Hur rimmar värdering med agerande?

Tillägg: Om du har insikt kring någonting som är såpass evidensbaserat bör detta rimligen kunna trumfa rådande bevisläge, och då föreslår jag att du kontaktar polisen.

Som jag tidigare skrivit så VET jag att häktning kan ske på rätt vaga grunder.
Men för varje steg i rättsprocessen ökar kraven på bevisvärdens hållbarhet.
Att någon åker i fängelse på livstid av misstag anser jag uteslutet i vårt land i våra dagar.
Om häktning skett på alltför vag grund, blir den misstänkte släppt när utredningen kommit i det läget att det kan medges.
Liksom tills vidare MGM2 och 3.
Citera
2019-12-15, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scientianostra
Som gammal historiestudent fick jag lite rysningar nu. Fel fel fel, som Brasse skulle sagt.

- Körpehöla heter det för att det är landets korp-tätaste ort, på grund av sina många branta berg.

Delvis sant, frågar du folk i närområdena är det den mindre smickrande förklaringen som är dominerande.

- Uddevalla har inte nån stark smuggelhistoria jämfört med de mer kustnära orterna i Bohuslän.

Nej, men delar av gamla Ranrike och nuvarande Dalsland var en fristat under en period. Tror att korrekt namn var "Bohusia" och att det låg norr om Älvsyssel (men rätta mig gärna för jag är osäker på exakt namn och årtal).

Jag avser norra Bohuslän och Dalsland när jag skriver om Uddevallaområdet, egentligen hela det historiska Vikenområdet, då det har viss relevans i mitt tycke.

- Uddevalla beskrevs redan på 1600-talet som mer ”svenskt” i sin kultur jämfört med fiskesamhällena och turister uppmanades välja staden för en tryggare resa.

Tryggare än områdena omkring staden =/= tryggt, eller hur? Den svenska statsmakten hade all orsak att bättra på det nyligen införlivade landskapets PR, snarare.

- Här finns flera högskolor och högre utbildningar, befolkningen är inte främst vårdare och bilmeckare.
- Historiskt sett har befolkningen upplevt sig som norska. Så till den grad att Sverige införde lokala förbud mot dessa utrikiska kulturyttringar.

Detta stämmer, med betoning på 'relativt'.

Uddevalla har dock en stark prägel av knegarstad och jag vill hävda att det finns betydligt fler inom service- än inom tjänsteyrken.

Du kanske kommer från en skyddad medelklassbakgrund? Grattis i så fall, då blir din text mer begriplig. Det Uddevalla som du beskriver påminner om turistbroschyrens tillrättalagda version och det är inte den stad som jag flydde för ~15 år sedan.

W var ganska upp å ner. Snäll, busig, ångestfylld och social men också isolerade sig självmant. Hon hade väldigt fullt upp med sig själv. Bodde i stan med inackorderingsbidrag eftersom pendeltiden från föräldrarnas hem blev för lång, jag tror hon skrev sig hos pappan för att Lysekil betalar skollunchen då medan mammans kommun inte gjorde det, men det kan vara jag som minns fel. Drog sig undan lite i samband med att hon inte orkar med skolan, men hade absolut kompisar och så även om det inte blev så mycket i det sista. Ville inte ”bli barn” igen och flytta hem till någon av föräldrarna efter avhoppet. Ts familj var trygghet, även om de egna familjerna fungerade så fanns ju alltid konflikterna och bråken nära - trots kärlek åt båda håll, där fick hon en neutralare vuxen kontakt. Tonåring deluxe helt enkelt. T var snäll, omsorgsfull, glad och trevlig, men också tjurig, temperamentsfull, osocial och lite svår. Typ autistiska drag, men det är en känsla bara eftersom jag inte kände honom alls.

Tack för att du delar med dig.

Vänligen se mina svar ovan. Tack för bra input!
Senast redigerad av uniktanvandarnamn 2019-12-15 kl. 18:05. Anledning: Förtydligande
Citera
2019-12-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Ja ensam tror jag inte heller men bara tanken att veta om det är ju sjuk.
Det är ju inte konstigt han hamnat på rättspsyk, tycker dock inte synd om honom av densamma anledningen.

Håller med.
Förtydligande:
Jag menar från hypotesen att han mördat W tror jag han haft hjälpt efteråt.

Jag tycker mest synd om Wilma, liksom som jag antar att du också menar.
Citera
2019-12-15, 17:28
Bannlyst
Citat:
Nu talar du klarare.
Jag kan följa din tankegång.
Men tror, att om det var olycka genom fortkörning, borde då inte T berättat det för att slippa allt som tornat upp sig kring misstanken om just mord (mer el mindre planerat)?

Det visar sig, hoppas vi, att utredningen kommer att kunna fastställa hur det gått till.
Nej det kan man ju inte bevisa i nuläget, hur hon dött.
Har de verkligen med bestämdhet sagt att olycka är uteslutet?

Det är nog en väldigt dålig idé att berätta att man har styckat en person, och dessutom ljugit om det. Styckare plus lögnare är nog lika med mördare, i polis, åklagares och domstols ögon. Så då kan det vara en bättre idé att förneka all inblandning. Men om han fälls för mord i tingsrätten, då kanske han ändrar sin historia inför en överklagan, och den historien kanske är sann.

Jag gissar att det kan vara så att åklagaren har tillräckliga bevis för att Tishko har varit närvarande när Wilma dog, och åklagaren inte kan utesluta varken olycka, dråp, vållande eller mord, men väljer att häkta för mord eftersom det annars kan tolkas som att det kan uteslutas att det är ett mord som har begåtts. Och en sådan tolkning vore inte bra eftersom det kan komma fram uppgifter under utredningens gång som bekräftar att det var ett mord.
Och hur som helst har åklagaren inte sagt med bestämdhet att det är ett mord, men många av "åklagarna" här i tråden har däremot sagt så.
Citera
2019-12-15, 17:33
Medlem
Citat:
Någon som vet att man från rättsligt håll sagt att olycka är uteslutet?
Det är inte uttalat någon stans, det läget om olycka är överspelat man har kommit längre i utredningen.
Citera
2019-12-15, 17:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Exakt de orden yttrade jag, men såvitt jag vet finns ingenting däri som talar för ett planerat mord.
Föreställ dig följande scenario:

T och W bråkar om något. W blir förbannad och hotar med att avslöja info om branden (om hon nu hade nån), T får panik och hotar med att slå henne om hon säger nåt. W ger sig inte, utan fortsätter med hoten. Hon berättar rakt ut i bråket vad hon vet och T slår ihjäl henne för att det är enda sättet att få henne tyst.

Inte planerat, men likt förbannat en teori som faller inom ramen för vad jag skrev först.
Försök inte då det till mitt fel att du inte kan tänka i flera spår när du läser en text.

Du har naturligtvis rätt, ditt fabulerande kan tolkas på mer än ett sätt.

Som sagt, det här handlar inte om en deckare skriven av Agatha Christie.

Kan du försöka dig på en saga till, intressant att se hur du lyckas knåpa ihop spännande teorier bara för att du kan.

Varför inte hålla det enkelt tills det finns en konkret anledning att inte göra det, T och W
W bråkade, svartsjuka, han hade ihjäl henne, kanske inte med avsikt, alternativt grov misshandel som slutar med mord i syfte att dölja misshandeln.

Det är så det brukar se ut när en man dödar en kvinna som är eller har varit hans partner.
Citera
2019-12-15, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientianostra

Intressant. Ungefär så har i alla fall jag föreställt mig de två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in