2019-12-15, 12:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
En massa ord men inget svar på den enda rakt riktade frågan. Är det för att då får du inte svamla om vad du vill?

Anser du att mord är ett grovt brott som bör straffas?

Ja mord är ett grovt brott som bör straffas. Men det är väsentligt att man får rätt GM och det kan finnas förmildrande omständigheter som påverkar rubricering eller straffmätningen. Hade du läst tråden hade du sett min inställning i detta (apropå att upprepa sig likt en papegoja...) . Men att läsa tråden och ta till sig vad postare skriver är väl för jobbigt om enda ambitionen är att gnälla?
Citera
2019-12-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Vi får väl se om detta går till åtal. Du är du ju helt bortdribblad och dina gissningar samt inlägg här totalt meningslösa.

Du ligger ju särklass i topp med att gödsla med substanslösa och gnälliga inlägg.

Kan du svara på fråga som ställts till dig mer än en gång? Vilken hjälp tycker du att LW skulle ha fått av rättsväsendet om hon anmäler något som inte visar sig vara en brottslig gärning?
Den hjälp hon skulle behöva är väl knappast rättslig (vilket tyvärr är typiskt för rättshaverister).

Ni är väl några i tråden som får starta ett parti och kampanja med att ni vill stifta lag om att man ska kunna vända sig till KFM för att utkräva äktenskapslöfte eller skilsmässa mellan andra parter.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-15 kl. 12:34.
Citera
2019-12-15, 12:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast LWs beteende där var ju rättshaveristiskt. Hon försökte hävda en rätt hon inte hade med visst fysiskt tvång. Rättsväsendet och det såkallade allmäna rättsmedvetandet håller nog det ok att på något sätt fysiskt tvinga ut en person ur ens bil om man talat om att man vill att den kliver ur.

Hur menar du att rättsystemet har del i att LW har del i ansvaret för LWs död? Skulle de mot vad gällande rätt anger gett SD livstid för att han gjort en knoggnuggning på en kvinna som beter sig stört?

Man skulle förvisso kunna tänka sig att åklagaren borde utrett LW för hennes brott med att hon vägrade kliva ur bilen. Hon kanske verkligen hade dragit sig tillbaka från SD om hon åkt på böter?

Med det sagt kan jag åter upprepa att jag tänker att LW inte verkade må särskilt bra då hon fastnade i detta kriget med SD.

Vad det berott på kan man ju bara gissa om men min gissning är att det handlar om att inte bli lämnad, kanske den förväntade tvåsamheten med SD var mer väsentlig än själva förälskelsen i SD som sådan? Tiden rusar i 40-årsåldern, snart är barnen vuxna och utflugna och LW verkar varit en väldigt extrovert människa som inte skulle trivas som ensamstående med utflugna barn.

Det första du skriver, det håller jag inte med om. Men det har vi diskuterat färdigt.

Det andra du skriver, att L'ena inte verkar må bra, det tror jag kan ligga sanning bakom.
@Sh.Holmes skrev i tråden om att hon var en person som hade svårt att bryta relationer som hon egentligen inte ville ha.

Kanske har detta att göra med den problematik som du (och även jag för länge sedan) tagit upp som har att göra med den övergivenhetsproblematik adopterade barn kan hamna i. Nu vet jag inte om L*ena hade sådan problem, det är endast en spekulation. Och kanske detta ligger till grund för att hon överhuvudtaget hamnar i en relation med SD?

Jag tänker dock att personer som under lång tid varit i förhållanden som varit destruktiva på det här sättet, inte sällan har svårt att bryta sig loss. Det kan också finnas känslor kvar, trots misshandel, kränkningar och hot. Och att det kan för utomstående bli helt galet att se på hur destruktivt det är, men ändå lämnar inte den som blir utsatt förhållandet. Kanske beror det på att L*ena inte mår bra, hon har inte riktigt kontrollen längre över sig själv och sitt liv, men slutligen blir det mer tydligt att hon tar avstånd.

Att L*ena på slutet tar avstånd uppfattar jag det som att både @Strof och @Sh. Holmes tror. På slutet är hon rädd.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag var lite otydlig angående USA resan, det var en spekulation huruvida SD ville att LW skulle följa med eller inte då HD verkar varit ovetandes om resan.
Allt annat är fakta, de träffades då HD sov eller hade caching som ursäkt. LW har beskrivits som "relationsmissbrukare", hade väldigt svårt att bryta relationer hon egentligen inte ville ha.
Ja det var definitivt inte "spännande" längre för LW då hoten från SD blev otäckare och efter att hon hade berättat för HD om deras affär.

De fortsatte med sin affär även efter anmälan, det var tydligen mest JG som blev upprörd och vände henne ryggen. Hade JG satt ned foten och förklarat för SD att En man slår inte kvinnor, brutit med SD och förklarat för sina bekanta varför, så kanske den här historien inte behövt sluta såhär.
SD fick ju av JG, P*eter N'ren, Sar* S*lling och Lind* Tor.... mer eller mindre godkänt att fortsätta misshandla, ofreda och hota LW.

Jag skulle vilja se dessa ta sitt ansvar för vad som hänt, men de gör dom inte, tvärtom. Så jag hoppas att lagens långa arm når även dessa på ett eller annat sätt.
Citera
2019-12-15, 12:25
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ja mord är ett grovt brott som bör straffas. Men det är väsentligt att man får rätt GM och det kan finnas förmildrande omständigheter som påverkar rubricering eller straffmätningen. Hade du läst tråden hade du sett min inställning i detta (apropå att upprepa sig likt en papegoja...) . Men att läsa tråden och ta till sig vad postare skriver är väl för jobbigt om enda ambitionen är att gnälla?
Jag strävar inte efter mord för mord... men det finns något som sägs:
"For with the measure you use, it will be measured to you." - Luke 6 :>
Citera
2019-12-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det första du skriver, det håller jag inte med om. Men det har vi diskuterat färdigt.

Det andra du skriver, att L'ena inte verkar må bra, det tror jag kan ligga sanning bakom.
@Sh.Holmes skrev i tråden om att hon var en person som hade svårt att bryta relationer som hon egentligen inte ville ha.

Kanske har detta att göra med den problematik som du (och även jag för länge sedan) tagit upp som har att göra med den övergivenhetsproblematik adopterade barn kan hamna i. Nu vet jag inte om L*ena hade sådan problem, det är endast en spekulation. Och kanske detta ligger till grund för att hon överhuvudtaget hamnar i en relation med SD?

Jag tänker dock att personer som under lång tid varit i förhållanden som varit destruktiva på det här sättet, inte sällan har svårt att bryta sig loss. Det kan också finnas känslor kvar, trots misshandel, kränkningar och hot. Och att det kan för utomstående bli helt galet att se på hur destruktivt det är, men ändå lämnar inte den som blir utsatt förhållandet. Kanske beror det på att L*ena inte mår bra, hon har inte riktigt kontrollen längre över sig själv och sitt liv, men slutligen blir det mer tydligt att hon tar avstånd.

Att L*ena på slutet tar avstånd uppfattar jag det som att både @Strof och @Sh. Holmes tror. På slutet är hon rädd.

Inledningsvis tänkte jag att det var ett vanligt mord med bakgrund av kvinnofridsbrott. Men när innehållet i misshandelsanmälan blev känt till omständigheterna så backade jag. Hon verkar helt enkelt inte må bra. Jag tycker också det är märkligt att bekanta till henne säger att hon ska haft bevis som hon visat för att SD ska ha hotat och trakasserat henne grovt. Hur kommer det sig att dessa grova hot och trakasserier aldrig anmälts, av henne eller vänner som hon visat "bevisen" för?

Här menar du att rättssystemet har ansvar för händelser de inte känner till medan berörda personen som presumeras som offer och dennes vänner inte vänder sig till rättsväsendet med vad för brottsligt de känner till utan har det till lördagsskvallret?

Ja, många verkar ha trott saker om LW, det kanske är ogjort att ta till sig att LW varit förälskad i SD om man likt Sh ogillar SD. Ibland har framförts att hon alls inte skulle varit intresserad av vare sig SD eller någon annan,utan att LW på något sätt blivit jungfru igen och män omkring henne "misstolkar". Men så har vi då en mera jordnära iaktaggelse från LWs väninna, för vilken LW berättat om olika förälskelser som hon försöker få ihop det med. Och det är väl inget märkligt med det i sig, många trivs bättre i en familjebild med en annan vuxen än som ensamstående förälder. LW kanske inte var ärlig mot Sh när hon sade att hon inte ville ha något förhållande?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-15 kl. 12:57.
Citera
2019-12-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Jag strävar inte efter mord för mord... men det finns något som sägs:
"For with the measure you use, it will be measured to you." - Luke 6 :>

Om någon under lång tid inför bekantskapskretsen på obefogad grund blivit utpekad som brottsligt våldsam så kanske personen tappar besinningen till slut och ger valuta för skvallret? Måluppfyllelse für alle.
Citera
2019-12-15, 13:36
Medlem
Citat:

Bra där. I detta fallet lär det knappast bli tal om några förmildrande omständigheter vad jag kan se. Man har dessutom haft 1,5 år till att träda fram.
Citera
2019-12-15, 13:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Du ligger ju särklass i topp med att gödsla med substanslösa och gnälliga inlägg.

Kan du svara på fråga som ställts till dig mer än en gång? Vilken hjälp tycker du att LW skulle ha fått av rättsväsendet om hon anmäler något som inte visar sig vara en brottslig gärning?
Den hjälp hon skulle behöva är väl knappast rättslig (vilket tyvärr är typiskt för rättshaverister).

Ni är väl några i tråden som får starta ett parti och kampanja med att ni vill stifta lag om att man ska kunna vända sig till KFM för att utkräva äktenskapslöfte eller skilsmässa mellan andra parter.

Debatten kring vad samhället och rättsväsendet kan göra i de här ärendena har diskuterats mycket på den senare tiden. Forskning och fokus har har utvecklat kunnandet hos myndigheter och personer som arbetar inom sjukvård, polisväsendet och sociala myndigheter.

Jag har länkat tidigare till artiklar om att polisen inte har prioriterat dessa ärenden som de borde och att det finns verktyg för att göra riskbedömningar som inte används.
DN har haft en lång artikelserie om våld i nära relationer.
Den senaste handlar om polisens arbete:

https://www.dn.se/sthlm/polisen-trots-manga-loften-har-vi-inte-prioriterat-vald-i-nara-relationer/

Det finns varningssignaler!!

Varje människa som kan räddas är av vikt. Med den kunskap som finns idag kan man inte bortse från varningssignalerna och skita i att göra något. Man vet att ett mönster finns med tillbakatagna anmälningar, och svårigheter för personer i dessa förhållanden att lämna. Och när väl personen väl bestämt sig för att lämna, då är det den allra största faran för livet.

Vad gäller Strof, håller jag verkligen inte med dig.
Tvärtom, Strof har både insyn och kännedom om personerna på ett sätt som gör att h*ens inlägg är extra viktiga.

Ett axplock:

Citera
2019-12-15, 13:49
Medlem
Citat:
Debatten kring vad samhället och rättsväsendet kan göra i de här ärendena har diskuterats mycket på den senare tiden. Forskning och fokus har har utvecklat kunnandet hos myndigheter och personer som arbetar inom sjukvård, polisväsendet och sociala myndigheter.

Jag har länkat tidigare till artiklar om att polisen inte har prioriterat dessa ärenden som de borde och att det finns verktyg för att göra riskbedömningar som inte används.
DN har haft en lång artikelserie om våld i nära relationer.
Den senaste handlar om polisens arbete:

https://www.dn.se/sthlm/polisen-trots-manga-loften-har-vi-inte-prioriterat-vald-i-nara-relationer/

Det finns varningssignaler!!

Varje människa som kan räddas är av vikt. Med den kunskap som finns idag kan man inte bortse från varningssignalerna och skita i att göra något. Man vet att ett mönster finns med tillbakatagna anmälningar, och svårigheter för personer i dessa förhållanden att lämna. Och när väl personen väl bestämt sig för att lämna, då är det den allra största faran för livet.

Vad gäller Strof, håller jag verkligen inte med dig.
Tvärtom, Strof har både insyn och kännedom om personerna på ett sätt som gör att h*ens inlägg är extra viktiga.

Ett axplock:

Fast här riskerar man väl att trivialisera om man klassar allt som drabbar kvinnor som ett resultat av att de just var kvinnor? Det verkar det inte som att LW velat lämna, hon blev knoggnuggad för att hon vägrade lämna. Inte heller att hon ska varit rädd för SD mot slutet. Hon rände ju efter "grannen" till skogs och lämnade sitt sällskap på efterkälken. Hon var alltså inte mer rädd för "grannen" än att hon kune ge sig mol allen till hans närhet för att få logga en FTF.

Ja Strof skriver att SD och LW fortsatte att ses i smyg trots att HD förbjudit SD att ha kontakt med LW. Kanske de här signalerna om att LW skulle lämna, tappat intresset för SD också var lögn? Något som sägs utåt fast de fortsatt ha kontakt i smyg.

Visst, varje människa som kan räddas är av vikt men inte många vill se ingripande begränsningar i vår frihet för att säkerställa att vi kan hjälpa alla. Ska staten kunna gå in och låsa in någon som vare sig gjort något brottsligt än eller inte heller är allvarligt sjuk för att förhindra att något brottsligt kanske händer i framtiden?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-15 kl. 13:54.
Citera
2019-12-15, 14:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Fast här riskerar man väl att trivialisera om man klassar allt som drabbar kvinnor som ett resultat av att de just var kvinnor? Det verkar det inte som att LW velat lämna, hon blev knoggnuggad för att hon vägrade lämna. Inte heller att hon ska varit rädd för SD mot slutet. Hon rände ju efter "grannen" till skogs och lämnade sitt sällskap på efterkälken. Hon var alltså inte mer rädd för "grannen" än att hon kune ge sig mol allen till hans närhet för att få logga en FTF.

Ja Strof skriver att SD och LW fortsatte att ses i smyg trots att HD förbjudit SD att ha kontakt med LW. Kanske de här signalerna om att LW skulle lämna, tappat intresset för SD också var lögn? Något som sägs utåt fast de fortsatt ha kontakt i smyg.

Visst, varje människa som kan räddas är av vikt men inte många vill se ingripande begränsningar i vår frihet för att säkerställa att vi kan hjälpa alla. Ska staten kunna gå in och låsa in någon som vare sig gjort något brottsligt än eller inte heller är allvarligt sjuk för att förhindra att något brottsligt kanske händer i framtiden?

Fast jag pratar om människor i första hand, inte bara just kvinnor, även om kvinnor är överrepresenterade i våld i nära relationer. För män som drabbas blir det säkert än tyngre.

I princip verkar det inte handla så väldigt mycket om könsmakt (nu är detta inget jag vet något om egentligen, spekulerar utifrån en känsla) utan jag misstänker att det handlar mer om att drabbas av en kontrollerande person.

Och dessa kontrollerande personligheter handlar mer om en bristande självkänsla än att det handlar om könsfördelning?

Jag kan tänka mig att (också ren och skär spekulation förstås) kvinnor som utövar våld av olika slag, kanske visserligen också slår, men kanske använder en annan typ av maktutövning? Psykiskt våld kanske är vanligare? Att våldet, hoten och kontrollen blir mindre synligt och kanske inte anmäls i samma uträckning? Att våldet tar sig i olika uttryck beroende på om man är man eller kvinna.

Jag tror att jag har läst någonstans att mäns och kvinnors sätt att döda är olika. Och även vid sjlävmord finns det olikheter. Män har mer våldsamt sätt att ta livet av sig.

Din tolkning att LW "vägrade" lämna, "inte rädd", "rände efter grannen" är ditt sätt att tolka det.

Jag ser andra saker.
Citera
2019-12-15, 15:26
Medlem
Citat:
Fast jag pratar om människor i första hand, inte bara just kvinnor, även om kvinnor är överrepresenterade i våld i nära relationer. För män som drabbas blir det säkert än tyngre.

I princip verkar det inte handla så väldigt mycket om könsmakt (nu är detta inget jag vet något om egentligen, spekulerar utifrån en känsla) utan jag misstänker att det handlar mer om att drabbas av en kontrollerande person.

Och dessa kontrollerande personligheter handlar mer om en bristande självkänsla än att det handlar om könsfördelning?

Jag kan tänka mig att (också ren och skär spekulation förstås) kvinnor som utövar våld av olika slag, kanske visserligen också slår, men kanske använder en annan typ av maktutövning? Psykiskt våld kanske är vanligare? Att våldet, hoten och kontrollen blir mindre synligt och kanske inte anmäls i samma uträckning? Att våldet tar sig i olika uttryck beroende på om man är man eller kvinna.

Jag tror att jag har läst någonstans att mäns och kvinnors sätt att döda är olika. Och även vid sjlävmord finns det olikheter. Män har mer våldsamt sätt att ta livet av sig.

Din tolkning att LW "vägrade" lämna, "inte rädd", "rände efter grannen" är ditt sätt att tolka det.

Jag ser andra saker.

Det kanske var LW som var kontrollerande?

Min farhåga är att detta eventuellt är ett indiciemål, om det går till åtal. Man har låst sig vid SD som gärningsman för man känner till historien med LW, kanske även om LWs eventuella trakasserier och förtal? Så man antar att han är skyldig för han anses ha motiv.

Annan typ av maktutövning?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7367847

https://www.dn.se/debatt/det-verkliga-problemet-ar-aklagare-som-loper-amok/
Citera
2019-12-15, 15:58
Medlem
Honan6s avatar
Det blir intressant att se vad som händer kommande vecka. Om det blir ytterligare åtalsförlängning eller om det blir slutdelgivning och datum för åtal. Vid senaste mediarapporter låter det nästan som att IB skulle välkomna åtalsförlängning med anledning av det omfattande materialet som ska gås igenom.

SD har bett IB att inte prata med pressen om hans inställning till utredningen och IB har slutat säga något om hans klient fortfarande förnekar mord. Tids nog skulle vi få höra vad IB och hans klient tycker när åtalet kommer.

De flesta i tråden längtar nog mest efter FUP och undrar vad som kommer ske med HD.

----
579 dagar sen L*ena mördades

Målnummer B2705-18

Teknisk bevisning och förhör ledde till att misstankarna stärktes
Den misstänkte blev hämtad av en insatsstyrka tidig morgon 27 augusti -19. Han häktades 30/8.
Åklagaren menade att Teknisk bevisning och förhör hade lett till att misstankarna stärkts.

Den misstänkte SD har nu varit inlåst i 110 dagar.
Slutdelgivning närmar sig. SD har fått ta del av flera tusentals sidor med bland annat förhör, teknisk utredning och beslagsprotokoll.
I materialet ingår flera timmars ljudinspelningar av samtal.

SD har begärt hävning av avspärrningarna vid hans bostad, men fick avslag.

Åtal ska vara väckt senast 19 december, men adv IB förmodar begäran om ytterligare åtalsförlängning.

Åkl har begärt åtalsförlängning 3 ggr. Den häktade SD motsatte sig inte fortsatt häktning vid de två senaste förlängningarna, men han begärde via sin advokat Ingvar Backman (IB) att fler saker skulle undersökas vid den 2:a förlängningen.

Personutredning och en P7:a har gjorts. Den misstänkte ansågs inte ha någon allvarlig psykisk störning. Enligt pressuppgifter om P7:an ska den misstänkte ha beskrivit relationen med BO som ”destruktiv med känslomässig manipulation där han hade kraftfullt övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt respektive mentalt”.

Den andra misstänkta Hann* Davidss*n (HD), SD:s exfru, som släpptes 6/9 efter en utredningshäktning är fortsatt Skäligen misstänkt för inblandning i mordet.

-----
Länk till sammanfattande inlägg www.flashback.org/sp69552793

Sammanfattning med bilder finns för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mysterietihjrsta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in