2019-12-14, 19:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Singapore och Schweiz har väldigt strikta regler för vem som får komma in i landet,
Och?
Frågan gällde invandring. Framgår tydligt. Om du vill antyda att Singapore med ca 50% av befolkningen utlandsfödd inte har haft någon invandring så har du det du gör.

Citat:
inga mongoliska hotellstäderskor
Finns en hel del lågavlönade som jobbar som t ex hembiträde.

Givet att det nu börjar bli fullt på ön så har dom höjt kraven.

Citat:
fri tillgång till de offentliga trygghetssystemen.
Det är något begränsat i Singapore. Dom har en skattekvot på 14%
Sverige har ca 46%. Du kan ju stryka bort 2/3 av offentlig sektor i Sverige och se hur mycket som blir kvar.

Citat:
Du har förövrigt kört din blajhistoria om att företaget du påstår att du jobbar för skulle flytta om Sverige inte bibehåller sina öppna gränser för köksbiträden och tidningsutdelare rätt länge.
Nej, det står ingenstans.
Min bedömning är att det skulle krävas LSD för att bli lika borta som du är här.

Citat:
Vilket land det här påstådda företaget ska flytta till, där gränserna är lika öppna det vill du aldrig någonsin berätta.
Företagen (och det är många) får lov att lytta till länder med brain gain. Dvs länder dit utbildade människor söker sig.
Sverige har idag brain gain. Men med stopp för invandring så övergår Sverige till att bli ytterligare ett land med brain drain. Folk som kan något kommer lämna Sverige för här finns ingen framtid för dom.

Att de länderna skulle ha en identisk utlänningslag som Sveriges har jag aldrig skrivit eller antydd. Det är ytterligare en halmgubbe du fantiserat ihop.

Citera
2019-12-14, 21:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur har Singapore lyckats ha så stor tillväxt genom åren med sin enorma invandring?
Hur förklarar Tino det?
Jag har sett dina dumheter i flera olika trådar nu. Har du ens varit i Asien? Har du någon aning om hur det är att leva och arbeta i länder som Singapore, Taiwan, Sydkorea och så vidare... Det är en verklighet som HELT skiljer sig från den svenska välfärdsstaten som vi betalar skatt för. Det går inte ens att jämföra på någon punkt. Vad vill du egentligen med alla dina dåraktiga inlägg?
Citera
2019-12-15, 07:33
Medlem
Citat:
Varför har det dröjt?
Hm, så i länder med stor invandring (till skillnad från Sverige) så som Schweiz och Singapore, så har dom lyckats med tillväxt trots stora kostnader för invandringen?

Hur har Singapore lyckats ha så stor tillväxt genom åren med sin enorma invandring?
Hur förklarar Tino det?
Hela världen kan inte bli som Singapore, Singapore har i stort sett inget jordbruk alls, det är ett litet land omgivet av mindre rika länder.
Citera
2019-12-15, 07:45
Medlem
Kan ni länka många andra nationalekonomer som hävdar att flyktingar är lönsamma de första åren?
Gissar att det inte riktigt handlar om det
Citera
2019-12-15, 08:13
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ðu kan ljuga genom att inte ta med all fakta också, jfr när Svenskt Näringsliv vill försvara den obegränsade arbetskraftsinvandringen genom att lyfta fram någon högavlönad it-arkitekt från USA.

Varför "ljuger" Stefan Löfven, Magdalena Andersson och även Reinfeldt om Sveriges ekonomiska utveckling genom att vägra prata om BNP per capita?

Medans dom "onda" svenskt näringsliv använder måttet!

https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/vastra-gotaland/sverige-och-valstandsligan_716835.html

Kom ihåg att svenskt näringsliv hade hedersmannen Leif Östling som VD tills globalisterna tvingade bort honom.

Farligt att tala sanning i sverige när de som har makten har fel
Citera
2019-12-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Varför "ljuger" Stefan Löfven, Magdalena Andersson och även Reinfeldt om Sveriges ekonomiska utveckling genom att vägra prata om BNP per capita?

Medans dom "onda" svenskt näringsliv använder måttet!

https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/vastra-gotaland/sverige-och-valstandsligan_716835.html

Kom ihåg att svenskt näringsliv hade hedersmannen Leif Östling som VD tills globalisterna tvingade bort honom.

Farligt att tala sanning i sverige när de som har makten har fel

Så bara så att jag förstår din argumentation korrekt. Timbro/Svenskt Näringsliv kan inte ljuga för att någon annan också ljuger?
Citera
2019-12-15, 11:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har sett dina dumheter i flera olika trådar nu. Har du ens varit i Asien? Har du någon aning om hur det är att leva och arbeta i länder som Singapore, Taiwan, Sydkorea och så vidare... Det är en verklighet som HELT skiljer sig från den svenska välfärdsstaten som vi betalar skatt för. Det går inte ens att jämföra på någon punkt. Vad vill du egentligen med alla dina dåraktiga inlägg?
Har du läst trådstarten?
På vad sätt finns något innehåll i ditt inlägg som har med tråden att göra?

Det är ju bara ett personangrepp. Utan substans. Som vanligt när det gäller dig. Det verkar vara det enda du duger till.

Jag pekar på det tämligen absurda i att invandring skulle ha varit olönsam för Singapore med den enorma tillväxt de haft. Det är ett sätt att falsifiera det generella påståendet att invandring är olönsam.

I mina inlägg ingår INTE bivillkoret att du skall kunna parasitera på skattebetalare. Du verkar ha fått för dig att andra skall underkasta sig det bivillkoret.
Ta i stället och börja fundera på hur du skall kunna leverera redogörelser för de påståenden du gjort, som jag synat. Du har hittills inte kommit en millimeter.
Citera
2019-12-15, 11:54
Medlem
Det stora problemet är ju att asylsystemet inte ställer några krav samt att många arbetskraft invandrare är lågkvalificerade. Sedan finns det ju ett visst mått av missbruk med t ex brukarimport till välfärdssystemen.

Men visst måste bidragen sänkas och i många fall tas bort. Vi behöver ett poängsystem i stil med det som används i Kanada och Australien. Och vi måste införa principen att i komst kommer genom arbete och inte bidrag samt att vi börjar verkställa utvisningar.
Citera
2019-12-15, 12:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Har du läst trådstarten?
På vad sätt finns något innehåll i ditt inlägg som har med tråden att göra?

Det är ju bara ett personangrepp. Utan substans. Som vanligt när det gäller dig. Det verkar vara det enda du duger till.
Jag har läst trådstarten och alla inlägg. Mitt inlägg har med tråden att göra eftersom jag frågade dig vad du egentligen vill med din uppenbart absurda och tramsiga fråga. Det var inget personangrepp utan ett konstaterande av faktiska förhållanden (som framgår av din posthistorik) och en fråga.

Citat:
Jag pekar på det tämligen absurda i att invandring skulle ha varit olönsam för Singapore med den enorma tillväxt de haft. Det är ett sätt att falsifiera det generella påståendet att invandring är olönsam.

I mina inlägg ingår INTE bivillkoret att du skall kunna parasitera på skattebetalare. Du verkar ha fått för dig att andra skall underkasta sig det bivillkoret.
Ta i stället och börja fundera på hur du skall kunna leverera redogörelser för de påståenden du gjort, som jag synat. Du har hittills inte kommit en millimeter.
Såvitt jag vet har INGEN påstått att invandring skulle ha varit olönsam för Singapore. Däremot är invandringen i Sverige en katastrof som förstör samhället.

Vad du i sammanhanget med denna tråd menar med ”falsifiera”, ”bivillkoret”, ”synat” och ”millimeter” förstår jag inte.
Citera
2019-12-15, 14:05
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Så bara så att jag förstår din argumentation korrekt. Timbro/Svenskt Näringsliv kan inte ljuga för att någon annan också ljuger?

Dom är iallafall ärliga när det gäller BNP/capita, till skillnad från våra senaste regeringar.

Det borde vara tvärtom.
Citera
2019-12-15, 14:05
Medlem
CC75s avatar
Självklart är arbetskraftsinvandring bra för Sverige. Det var bra på 60-och 70-talet och det är bra idag. Att få in bra och kompetenta människor är aldrig fel, särskilt inte när vi har den demografi vi har i form av en "svamp". Sverige ska självklart fortsätta att locka hit människor som är duktiga, drivna och som vill göra Sverige till sitt land, OCH som är beredda att acceptera svensk kultur och traditioner.

Dock, det som vi har gjort från i princip 90-talet och framåt och då framför allt de sista 5-10 åren är att ta hit "flyktingar" i mycket stor skala samt deras äldre anhöriga. Dessa är och kommer under lång tid att förbli en belastning för Sverige. Många av dem kommer aldrig att bidra till Sveriges utveckling.

Problemet är inte arbetskraftsinvandring utan flyktinginvandringen. Sverige ska självklart fortsätta ta in folk men vi måste vara mycket mer selektiva och vi måste sätta betydligt hårdare krav på de som kommer och som vill skapa sig en framtid här.

Problemet är att många lägger alla som kommer hit i samma korg medan det i verkligheten är stor skillnad på t ex en kristen libanes eller grek med gymnasie- / högskolekompetens och en afghan eller somalier som inte ens kan läsa och som bjuder in tjocka släkten med personer som bara kommer vara en belastning.

// CC
Citera
2019-12-15, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Dom är iallafall ärliga när det gäller BNP/capita, till skillnad från våra senaste regeringar.

Det borde vara tvärtom.

Ska jag tolka din ovilja att svara som att du egentligen inte har något svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in