Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Självklart kan detta komma att rubriceras som mord. Spelar ingen roll vilken intention GMs initialt hade. Det är situationen i vilken BO dödades som avgör. Intentioner kan förändras.
Ja, visst, de kan det, men ponera att detta skett så som vi känner till det. De dyker upp för att råna stället, gamlingen går till attack utan att hans liv är i fara och blir nerhuggen. Har någon verkligen
mördat då?
... trodde jag i alla fall, tills jag läste på Wiki
Citat:
Av 3 kap. 1 § brottsbalken (1962:700) framgår att den som berövar annan livet kan dömas för mord.
I den tidigare gällande strafflagen skilde man mellan att döda någon med berått mod och av hastigt mod. I det förstnämnda fallet dömdes vanligen för mord, medan dödande i hastigt mod vanligen betecknades som dråp. Att gärningen förövades med berått mod ansågs betyda att gärningen var överlagd eller att gärningsmannen haft tid till sådan överläggning.[4]
Det har ingen betydelse för bedömningen av om det är ett mord eller inte som begåtts på vilket sätt offret dödats, att exempelvis skrämma ihjäl någon kan lika gärna vara mord som att hugga ihjäl någon med yxa. Gärningsmannen behöver inte heller ha avsikt att döda, det räcker med ett indirekt uppsåt eller ett så kallat likgiltighetsuppsåt. Det innebär att det räcker att gärningsmannen insåg att handlingen skulle kunna innebära att offret dog och var likgiltig inför detta.
Så jag hade fel. Mycket intressant dock, hade ingen aning om att mord i brottsbalken såg ut såhär.
Citat:
Ursprungligen postat av
snooper123
Hur vet du att det är han?
Edit: hur ser han ut? Hittar inte på Facebook
Jag hittar honom inte heller, inte heller kvinnan, de kanske har avaktiverats?