2019-12-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Magnus Ranstorp‏ @MagnusRanstorp
Polisen: Behövs mer forskning kring klansamhällen | SvD
https://twitter.com/MagnusRanstorp/status/1189755671669092352

Detta inlägg är ju relevant i sammanhanget.
Citera
2019-12-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jo, har de t.o. M lämnat sina arbete och lever på bidrag.
Kanske har de frysts ut på sina arbetsplatser.

Lämna landet hade ju vart som att erkänna.
Ja, alltså då de är brottsmisstänkta står det väl de aktuella företagen fritt att arbetsbefria dem (läs ej sparka, finns en del teknikaliteter här). Sen ligger det knappast i deras bästa intresse att ränna runt på byn eller dylikt - det kan ju inträffa olyckor
Senast redigerad av Olbars 2019-12-14 kl. 23:32.
Citera
2019-12-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har presenterat min tro på vad som har hänt, minst en gång. Det har inte tillkommit mer fakta, därför anser jag att det är meningslöst att hitta på tänkbara scenarion i detalj, bara för att man kan.

Jag tror att mordmotivet var att tysta ett vittne, MGM misshandlade W i samband med ett bråk, och det slutade med mord. Alternativt dödade han W oavsiktligt. Bråk, misshandel och det slutade med att hon avled, dråp.

Styckning av logistikskäl.
Styckningen är alldeles säkert en transportstyckning. Finns ingen anledning att ge sig på ett sånt obehagligt jobb annars. Men "tysta ett vittne"? Har du nån idé om vad hon skulle varit vittne till? I övrigt kan jag nog hålla med dig - bråk/misshandel som slutade i död. Det är helt klart det jag trodde i början - innan jag började tänka längre, vilket absolut inte behöver ens vara aktuellt. Hade det varit ett kulturmord så borde det skett tystare - inte slagsmål i en lägenhet med massor av öronvittnen.
Citera
2019-12-14, 23:28
Medlem
Citat:
Jag har presenterat min tro på vad som har hänt, minst en gång. Det har inte tillkommit mer fakta, därför anser jag att det är meningslöst att hitta på tänkbara scenarion i detalj, bara för att man kan.

Jag tror att mordmotivet var att tysta ett vittne, MGM misshandlade W i samband med ett bråk, och det slutade med mord. Alternativt dödade han W oavsiktligt. Bråk, misshandel och det slutade med att hon avled, dråp.

Styckning av logistikskäl.

Ja kan vara troligt.
Med tanke på att T hotat W:s skolkamrater så kan han ha hamnat i underläge gentemot W
som stod med ett ben i vardera läger och blivit utåtagerande också....
Citera
2019-12-14, 23:34
Medlem
afKnollentotts avatar
Jag har läst från början, gjort omtag läst en gång till, igen och igen. Det tycks ha begåtts ett hedersmord.
Det vore väl konstigt om jag, nu, skulle ställa frågan i tråden om polisen är uderrättad. Det borde ju vara självklart. Därför ställer jag inte frågan.
Jag undrar dock om det finns bäring i påståendena

Jag kanske fattar trögt
Citera
2019-12-14, 23:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Styckningen är alldeles säkert en transportstyckning. Finns ingen anledning att ge sig på ett sånt obehagligt jobb annars. Men "tysta ett vittne"? Har du nån idé om vad hon skulle varit vittne till? I övrigt kan jag nog hålla med dig - bråk/misshandel som slutade i död. Det är helt klart det jag trodde i början - innan jag började tänka längre, vilket absolut inte behöver ens vara aktuellt. Hade det varit ett kulturmord så borde det skett tystare - inte slagsmål i en lägenhet med massor av öronvittnen.

Ja, min idé är att om det var ett mord så var motivet att tysta ett vittne.

Citat:
Jag tror att mordmotivet var att tysta ett vittne, MGM misshandlade W i samband med ett bråk,

Om MGM misshandlade W grovt löpte han stor risk för att polisanmälas för misshandel.
Citera
2019-12-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Sökte efter mgm2 och 3 på Facebook nu och kontona verkar avaktiverade
Synd. Där kan det ju ha funnits ledtrådar på ex. hur religösa dom, släkt och vänner är. Kriminella vänner osv. Ingen som hann se något?
Citera
2019-12-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ja, min idé är att om det var ett mord så var motivet att tysta ett vittne.

Du kanske missförstod min fråga? Vad skulle hon varit vittne till? Narkotikahandel? Misshandel av någon? Vad?
Citera
2019-12-14, 23:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosahav
Synd. Där kan det ju ha funnits ledtrådar på ex. hur religösa dom, släkt och vänner är. Kriminella vänner osv. Ingen som hann se något?

Jo, bland annat en inomhusbild på ett barn med en julgran i bakgrunden.
Citera
2019-12-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag har läst från början, gjort omtag läst en gång till, igen och igen. Det tycks ha begåtts ett hedersmord.
Det vore väl konstigt om jag, nu, skulle ställa frågan i tråden om polisen är uderrättad. Det borde ju vara självklart. Därför ställer jag inte frågan.
Jag undrar dock om det finns bäring i påståendena

Jag kanske fattar trögt
Spekulationerna har delvis cirkulerat kring huruvida åklagaren kan ha fått fallet pga sitt tidigare engagemang i kampen emot hederskultur. Det skulle givetvis antyda att polisen haft sina aningar sedan länge.

Även om det inte var skälet till utnämningen så utgår jag polisen med en sån person vid rodret lär kunna identifiera hedersmotiv om de nu finns. Så det är positivt oavsett.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-14 kl. 23:45.
Citera
2019-12-14, 23:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du kanske missförstod min fråga? Vad skulle hon varit vittne till? Narkotikahandel? Misshandel av någon? Vad?

Det är snarare du som tycks missförstå.

Om jag misshandlar dig i stridens hetta, så löper jag risken att du polisanmäler mig, jag kan hamna i fängelse.

Om jag tar livet av dig så finns det ingen som kan anmäla mig, och jag slipper fängelse.

Förstår du nu?
Citera
2019-12-14, 23:43
Medlem
Citat:
Det är snarare du som tycks missförstå.

Om jag misshandlar dig i stridens hetta, så löper jag risken att du polisanmäler mig, jag kan hamna i fängelse.

Om jag tar livet av dig så finns det ingen som kan anmäla mig, och jag slipper fängelse.

Förstår du nu?
Jag förstår vad du säger. Men då är hon ju ett offer och inget vittne. Men det är hårklyvierier så det är lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in