2019-12-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag ironiserar. Vilket onekligen är svårt för somliga på detta forum.

Vad är problemet, Frida är undernärd?
Citera
2019-12-14, 15:58
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Vad är problemet, Frida är undernärd?

Det vet varken du eller jag. Jag syftade på hur idrottande kvinnor generellt anses ska se ut i allmänhetens ögon.
Citera
2019-12-14, 16:04
Medlem
Citat:
Det vet varken du eller jag. Jag syftade på hur idrottande kvinnor generellt anses ska se ut i allmänhetens ögon.

Som dom manliga backhopparna?
Citera
2019-12-14, 16:05
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Som dom manliga backhopparna?

Nej, knappast. Men nu blir det väl mycket chatt av den här tråden och det är knappast avsikten.
Citera
2019-12-14, 16:06
Medlem
Citat:
Nej, knappast.

Vad är skillnaden?
Citera
2019-12-14, 16:10
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Du förstod nog inte min poäng. Det finns säkerligen redan en utbredd uppfattning i stugorna om att Linn Svahn minsann "måste äta mer". Amen.

Jodå, därför ironiserade jag själv, lite överdrivet men så är det.

Men ändå måste vi glädjas åt talanger som Frida och Linn, den ljusnande framtid är vår, oavsett vikten på åkarna
Citera
2019-12-14, 16:26
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Nej, det undrar "man" inte! Elofsson blev först sjuk och stressade sen när han försökte komma tillbaka. Det hade inget med fuskaren Muhlegg att göra. Det är en myt att det hade det. Så, på ett sätt tror jag att du har rätt. Johaug har lika lite med Fridas problem att göra som Muhlegg hade med Elofssons.

Inte helt sanning.
Det är sant att Per drog på sig en mycoplasmainfektion.
Men Per har sj sagt att han tränade hårdare än någonsin också.
Det är knappast en tillfällighet att han pushade sig hårdare än någonsin när hans största möjlighet att ta flera OS-Guld samma år gick i stöpet.

Självklart är det så att en infektion i kroppen gör dig mer känslig mot överträning osv.
Men för någon som kände sin kropp så bra som Per hade inte gått i den fällan hur som helst.
När han fått frågan om han hade gjort ngt annorlunda i fall han inte tävlat mot dopade åkare, så kunde han inte svara på det.
Man kan bilda sin egen uppfattning efter det.
Citera
2019-12-14, 16:56
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Men Per har sj sagt att han tränade hårdare än någonsin också.
Det är knappast en tillfällighet att han pushade sig hårdare än någonsin när hans största möjlighet att ta flera OS-Guld samma år gick i stöpet.
Det var ju inte samma år. Det var en hel säsong och ett VM-guld emellan. Per gick i väggen utan hjälp av Muhlegg. Tråkigt men sant.
Citera
2019-12-14, 17:11
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det var ju inte samma år. Det var en hel säsong och ett VM-guld emellan. Per gick i väggen utan hjälp av Muhlegg. Tråkigt men sant.

Mycoplasman drog han på sig sommaren 2002. När han tillfrisknade från den tränade han hårdare än någonsin. Det va först sensommaren 2003 som första symtomen kom.
Han har sj sagt att han gick över gränsen för vad kroppen klarade av under längre tid.
Per har inte sagt att han gick in i väggen p.g.a Mühlegg eller nån annan, men när han fick frågan om han hade gjort ngt annorlunda om han inte tävlat mot dopade åkare så kunde han inte svara på det.
Citera
2019-12-14, 17:13
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Jag har inget problem, det är det andra som verkar ha. Nu är det bara chatt här. Starta en egen tråd i ditt favoritämne.
Tycker faktiskt det är du som verkar ha problem, problem med alla som uttrycker en åsikt. Själv vågar du ju inte tycka något utan säger bara att det inte finns några belägg.
Citera
2019-12-14, 18:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Tycker faktiskt det är du som verkar ha problem, problem med alla som uttrycker en åsikt. Själv vågar du ju inte tycka något utan säger bara att det inte finns några belägg.

I det aktuella fallet finns inga belägg, vi kan slå fast varken det ena eller det andra. Att det spekuleras är en annan sak, det här ju trots allt Sveriges största spekulationsnäste.

Men det är intressant att se att somligas intresse för Frida när hon inte tävlar är större än när hon faktiskt gör det.
Citera
2019-12-14, 19:11
Avslutad
Vinterstudion hade en ganska lång och bra diskussion ikväll. Framför allt Björn Ferry hade uppenbarligen tänkt till vad gäller temat toppidrott och hälsorisker. Även en medicinare som deltog hade mycket vettigt att säga. Pernilla Wiberg gjorde det smått sensationella avslöjandet att 7-8 österrikiska (kvinnliga) utförsåkare dras med knäskador eller liknande. Fredriksson (eller Yvette) verkade däremot inte se frågans laddning.

Men här har vi alltså att göra med nåt superkänsligt, nämligen kvinnokroppen visavi toppidrott. Och i någon mån människokroppen visavi toppidrott. TÄNK OM det inte går ihop - då är det ju galenskap att hålla på med toppidrott. Ferry vågade åtminstone snudda vid denna icke-PK-fråga.

Precis som inom sprintdistanser i friidrott, så ser man ju inom längdåkningen, att den ideala manskroppen är stor och lång, medan den ideala kvinnokroppen är liten och lätt. De flesta kvinnor i toppen ligger ju kring 1,60 m medan herrarna väl snarare ligger kring 1,90 m. Och givetvis kommer utövarna själva fram till dessa realiteter, även om det aldrig pratas om det i studiosammanhang.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-12-14 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in