Citat:
Ursprungligen postat av
Enydrion
Jag har inte orkat läsa skiten du länkar till, men är det nåt i stil med förra justitieministerns utspel om att ingen blir bättre av längre fängelsestraff?
Vi har tröttnat för länge sedan, ingen begår brott mot allmänheten på gator och torg om de sitter i fängelse, om de inte blir hederligare av fängelset, så får man låsa in dem för gott, som USA gör efter tredje förseelsen.
Men först kan vi införa apartheid som i Sydafrika, alltså områden med taggtråd runt där avskrapet får husera bäst de vill, och funkar inte det, så visade ju Hitler vägen, men som alla kan se i tidningarna idag så gick han inte långt nog... så hör inte om det misstaget denna gång!
Bodström snackade väl om nån sorts terapi i fängelset? Skulle vi i Sverige klara av något sådant? Inte troligt, de la väl väldiga resurser på Sture Bergwall, det avspeglar nog bättre hur effektiva de utbildade i landets universitet lär vara i sina jobb...
Artikeln handlar om nackdelarna och forskningen bakom att gå på med våld mot allmänhet.
Men strunt samma.
Jag tror absolut inte att taggtrådsområden och dyra långa voltor hjälper samhället i helhet. Jag undrar om inte indraget medborgarskap och utvisning på väldigt låg tröskel är en inledande del av lösningen.
Det är ju ingen hemlighet att det är första/andra gen invandrare som ligger bakom den här typen av upplopp, och jag undrar om man inte kan börja skrapa ner det genom att få dom att inse att deras medborgarskap svajar löst vid minsta förseelse/deltagande i sådana här upplägg.
Ingen vill ju åka tillbaka till sandlådan.
Svenskfödd under 18år, vilket nog många är = Föräldraansvar som brukligt enligt svensk modell som huvudregel. Hela familjen kan ryka, alternativt tar Soc över med betydligt mer kraft än idag.
Till sist bör en större resurs tillsättas för att jaga ner dom som undanhåller sig utvisningsbeslut.
Signalvärdet blir starkare än åtgärderna i sig.
Jag tror att ovanstående är enklast att få igenom både i samhällsskikten och genom politiken, snarare än att börja spika upp taggtråd och rulla ut vattenkanoner.