2019-12-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harjevik
Ok.

Börjar man i stockholm går väster enligt kompass så går man i en kurva. Gäller både glob och flatmap.

Tack vare något så enkelt som en gyrokompass vet vi latituder inte är cirklar med origo i nordpolen. Eller uttryckt på ett annat sätt: med hjälp av tröghetsnavigering kan vi falsifiera den platta jorden.

Citat:
Frågan gällde om man kan gå rakt och komma tillbaka till samma punkt. Knepigt att bevisa att man inte gått i en jättestor cirkel. Så som det blir om man använder kompass även på glob.

Nej det är pissenkelt att bevisa att man inte har gått i en cirkel på en platt jord.
Citera
2019-12-14, 12:00
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Det märkliga är att vi faktiskt verkar se för långt.
Det stör mig lite.

Jag vet.

Vid 30 km kurvatur 70 meter
Vid 50 km kurvatur 200 meter

Ska inte vara svårt att mäta detta med rätt utrustning.
Så varför inga morderna mätningar?
Citera
2019-12-14, 12:01
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Tack vare något så enkelt som en gyrokompass vet vi latituder inte är cirklar med origo i nordpolen. Eller uttryckt på ett annat sätt: med hjälp av tröghetsnavigering kan vi falsifiera den platta jorden.

Nej det är pissenkelt att bevisa att man inte har gått i en cirkel på en platt jord.

Du får mäta hur du vill. Lycka till.
Citera
2019-12-14, 12:06
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:

Kan du pissenkelt mäta kurvatur på 3 mil vatten och publicera mätningarna?
Tack på förhand.
Citera
2019-12-14, 12:09
Medlem
Citat:
Jag vet.

Vid 30 km kurvatur 70 meter
Vid 50 km kurvatur 200 meter

Felaktiga siffror.

Citat:
Ska inte vara svårt att mäta detta med rätt utrustning.

Nej det är jätteenkelt att mäta. Det räcker med en GPS-mottagare för att mäta kurvaturen. Så med något så enkelt som en smartphone kan du konstatera att verkligheten överensstämmer med WGS84.

Citat:
Så varför inga morderna mätningar?

Töntig retorik eftersom det finns massor med "morderna mätningar".
Citera
2019-12-14, 12:13
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Felaktiga siffror.

Nej det är jätteenkelt att mäta. Det räcker med en GPS-mottagare för att mäta kurvaturen. Så med något så enkelt som en smartphone kan du konstatera att verkligheten överensstämmer med WGS84.

Töntig retorik eftersom det finns massor med "morderna mätningar".

Så om du drar en vågrät linje från ytan av vatten, Vad är då siffrorna 30km och 50km?
Citera
2019-12-14, 12:16
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Så om du drar en vågrät linje från ytan av vatten, Vad är då siffrorna 30km och 50km?

Jag använde första earth-kalkulatorn jag hittade, finns massor. Ögonhöjd noll.

https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=100&h0=0&unit=metric
Citera
2019-12-14, 12:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[...] Säger inte att jorden är platt.

Varför är det så ofta att plattjordare tidigt försöker göra klart att de minsann inte påstår att jorden är platt, men allt de sedan postar går ut på en platt jord?

Säger du att jorden är platt eller inte?
Citera
2019-12-14, 12:24
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför är det så ofta att plattjordare tidigt försöker göra klart att de minsann inte påstår att jorden är platt, men allt de sedan postar går ut på en platt jord?

Säger du att jorden är platt eller inte?

Du är en sån där gatekeeper?

Jag vill "boll". Men många saker är märkliga minst sagt. Hoppas på motargument. Inte ilska.
Citera
2019-12-14, 12:29
Medlem
Citat:

Det beror ju såklart på hur stor refraktionen är. Men vid normal refraktion 60 respektive 168 meter. Är det större refraktion så döljs ännu mindre.

Men det är ju egentligen ganska ointressant om det är 170 eller 200 meter som döljs under horisonten. En betydligt intressantare fråga är varför saker döljs överhuvudtaget. Att objekt helt eller delvis ligger under din siktlinje är för de flesta ett evidens för att objekten ligger under din tänkta vågräta linje.
Citera
2019-12-14, 12:42
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Det beror ju såklart på hur stor refraktionen är. Men vid normal refraktion 60 respektive 168 meter. Är det större refraktion så döljs ännu mindre.

Men det är ju egentligen ganska ointressant om det är 170 eller 200 meter som döljs under horisonten. En betydligt intressantare fråga är varför saker döljs överhuvudtaget. Att objekt helt eller delvis ligger under din siktlinje är för de flesta ett evidens för att objekten ligger under din tänkta vågräta linje.

Sa inte du att jag hade helt fel nyss? Jag har inte pratat om siktlinje, refraktion eller vad du tycker är betydligt intressantare. Gav brara korrekta siffror.
Citera
2019-12-14, 12:54
Medlem
Citat:
Sa inte du att jag hade helt fel nyss? Jag har inte pratat om siktlinje, refraktion eller vad du tycker är betydligt intressantare. Gav brara korrekta siffror.

Nej du angav inte korrekta siffror.
Vid normala förhållanden döljs 168 meter vid 50 km avstånd - inte 200 meter som du påstår.

Men den exakta siffran är såklart ointressant. Det viktiga är att objekt faktiskt döljs under horisonten. Som i den här bilden:
http://stupidconspiracies.org/misc/Toronto_across_lake_Ontario_from_Olcott.gif

184 meter av byggnaden är dold under horisonten. Och det är faktiskt - oavsett om du gillar det eller inte - en mätning av kurvaturen. Du kan mha ovan observation estimera jordens krökning.
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-12-14 kl. 12:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in