2019-12-14, 06:58
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
SD har gjort en helt fantastisk resa. Vuxit i varje val och nu delar man förstaplatsen som Sverige största parti i OU.

Nu finns det olika vägar att gå vidare. Den partiledningen hittills visat upp är att tona ner sig och växa mer på de andras oförmåga. Det har fungerat mycket bra just för att de andra partierna är så bedrövligt dåliga. En annan väg att gå vore att ta nya djärva grepp.

Ett sådant grepp tycker jag SD borde ta tag i och det är att medverka till att kunna erbjuda ett fackförbund med bra a-kassa och bra försäkringsvillkor för de LO medlemmar och andra som röstar på SD och därmed ses med misstänksamhet inom LO eller sitt egna fackförbund. Det skulle slå direkt S och LOs bas. Om stora delar av medlemmarna lämnar LO för att de inte är önskvärda har LO svårt att argumentera för att behålla dem.

SD borde medverka till att bilda ett modernt fackförbund med bra försäkringslösning utan stöd till ett politiskt parti. Istället borde SD stödja en sådan verksamhet genom att föra en politik som gagnar arbetande personer.Tvärtom mot LO och S. Stöd FRÅN SD. Anställda och egenföretagare lika.
Eftersom LO är en koloss och lämnar mycket stora bidrag till S borde det finnas marginal för ett modernt och kostnadseffektivt fack för moderna arbetare.
Gör ett samarbete med Länsförsäkringar, IF eller lkiknande aktör och skapa ett modernt försäkringspaket för svenska medborgare med låga avgifter och bra extratjänster för ex pensionssparande och andra försäkringar och tjänster.

Avtalsförhandlingar kan hanteras via moderna direktdemokratilösningar via nätet med en mycket liten stab som fokuserar enkom på kärnverksamheten. Medlemmarnas villkor. Modernt och rationellt.

Kan tänka mig att också arbetsgivare kan se fördelar med ett sådant fackförbund.

Kvar i LO blir de som inte är svenska medborgare ännu. Det tydliggör att S och LO är ett invandrarparti och det befäster dagens bild om att de inte kan hantera invandringen.

Kör över S med deras egna medel fackförbund.
Instämmer. Om SD startade ett eget fackförbund skulle jag gå över dit direkt. Förmodligen skulle hundratusentals andra SD-väljare göra detsamma.

Här finns guld att tälja samtidigt som man slår ner på sossarnas finanser.
2019-12-14, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
SD har fått fler än 400 000 nya väljare på bara ett par månader.

Det går fort nu.
Frågan är om dessa 400 000 verkligen skulle rösta SD om det vore val idag. Jag personligen tror inte det. Misstänker att många svarar SD i OU som ett uttryck för missnöje med sitt moderparti. Och på detta sättet försöker påverka främst S och M.
2019-12-14, 07:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Frågan är om dessa 400 000 verkligen skulle rösta SD om det vore val idag. Jag personligen tror inte det. Misstänker att många svarar SD i OU som ett uttryck för missnöje med sitt moderparti. Och på detta sättet försöker påverka främst S och M.

Fortsätt gärna att tro det så blir chocken desto större efter valet.
2019-12-14, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Fortsätt gärna att tro det så blir chocken desto större efter valet.
Eftersom jag är SDare så skulle jag inte bli chockad. Däremot förvånad. OU och val är två helt olika saker.
2019-12-14, 07:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eftersom jag är SDare så skulle jag inte bli chockad. Däremot förvånad. OU och val är två helt olika saker.

Ja det är klart det är två olika saker men det betyder inte att de inte korrelerar, snarare tvärtom.
2019-12-14, 07:26
Medlem
Citat:
Ja det är klart det är två olika saker men det betyder inte att de inte korrelerar, snarare tvärtom.
Det jag lärde mig 2018 var att inte överskatta SDs siffror i ett val. Och att svensk inrikespolitik är färskvara. Vilket gör att det idag är omöjligt att sia om SDs siffror i nästa val. Det vi ser nu är dagsfärsk opinion som snabbt kan förändras åt båda hållen avseende SD.
2019-12-14, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det är möjligt att det blågula blocket just nu nått en platå, men den stora övergripande trenden är trots allt mycket positiv. I riksdagsvalet låg man ca 11 pe efter Femgänget, i augusti 2019 hade avståndet krympt till ca 7 pe och nu är det endast ca 2 pe.
Ja, man glömmer att det är hela fem partier ihopträngda på en mindre yta än vad sossarna förr tog upp ensamma. Men icke desto mindre måste blågula blocket fixa egen majoritet för att slippa mardrömmen att L blir vågmästare. Just nu trampar blågula vatten och snor väljare från varandra.

Vi snackar en massa om den här fantastiska hösten för SD men vad har egentligen hänt i maktbalansen i stort under året? Inte tillräckligt mycket.

Mandatfördelning JÖK+V vs blågula blocket enl Sifo 2019:

Jan: Blågula 178, JÖK+V 171 (L 3,6%, MP 3,9%)
Feb: Blågula 165, JÖK+V 184 (L 3,8%)
Mar: Blågula 174, JÖK+V 175 (L 3,3%, MP 3,8%)
Apr: Blågula 172, JÖK+V 177 (L 3,4%)
Maj: Blågula 168, JÖK+V 181 (L 3,8%)
Jun: Blågula 169, JÖK+V 180 (L 3,7%)
Jul: Semester
Aug: Blågula 166, JÖK+V 183 (L 3,8%)
Sep: Blågula 164, JÖK+V 185
Okt: Blågula 177, JÖK+V 172 (L 3,9%)
Nov: Blågula 176, JÖK+V 173 (L 3,6%)
Dec: Blågula 169, JÖK+V 180

Blågul majoritet 3 ggr på ett år förutsatt att ett eller två partier åker ut, vilket ej kommer att hända, om det bara behövs en halv procent stödröster för att ”stoppa fascismen” kommer det att ordna sig.

Nej, om man ska knäcka S behöver man formera sig som en enad kraft som är lättbegriplig för väljarna. Alliansen var en sådan. Fyra partier som gick ihop under gemensam färg (orange, som ingen ännu hade paxat) med gemensamt valmanifest. Det initiativet ledde till att borgarna lyckades besegra sosseriet för första gången på 15 år, säkra egen majoritet som ingen regering haft sen 70-talet, och dessutom fixa borgerligt styre två hela 4-åriga mandatperioder i rad. I valet 2006 reducerade Reinfeldt rödgröna med 7 procentenheter jämfört med 2002.

Blågula blocket just nu liknar mer borgerligheten 2002 än 2006. Lundgren, Leijonborg, Svensson och Olofsson hade ingen gemensam plan, och de levde på att kannibalisera på varandra. Språktestsuccén för FP drabbade M, inte S. “Ge oss mandat så öhhhh fixar vi ihop nånting uhhhh typ blir nog bra vettu” är ingen vinnande strategi.

Dessutom måste nog UK bytas ut för att blågula ska kunna attrahera ännu fler rödgröna. Han har visserligen mer karisma än den kruttorra kamreren Bo Lundgren, men långt kvar till Boris. Gestikulerar vilt med sina små armar som om han pratade högt och irriterat, fast det som kommer ut är istället ett behärskat tonfall där han går upp i slutet av meningarna som om han förklarade för en lekskoleklass hur elekticitet fungerar. Håller tråkiga, visionslösa tal. Har precis som Sabuni nära till irritation när han pratar med journalister. Tveksam fingertoppskänsla.

Proxyintresserade måste dock sluta drömma om att nästa M-ledare ska vara Bali eller Sonesson, det kommer på inga villkor att hända. Det blir Elisabeth Svantesson, garanterat. Batra blev ekonomisk-politisk talesperson efter valet 2014, därefter partiledare. UK var ekonomisk-politisk talesperson under AKB, därefter partiledare. Nu är Svantesson ekonomisk-politisk talesperson, do the math. Numera har hon dubbla tandställningar i truten vid 52 års ålder, så gör nån som förbereder sig på att vara väldigt mycket mer i TV än idag. ”Men... hon är ju Reinfeldtare! Wääääh!” Jaha, men gråt i den här rosa spetsnäsduken då, Rambo. Alla vuxna moderater har korsat spår med Reinfeldt nån gång, deal with it.

ES är inte politisk broiler från Stockholm, hon växte upp i Norrland med fyra syskon och knappa förhållanden där man bara fick ta en ostskiva på mackan. Gifte sig med en manlig sjuksköterska. Gjorde sin klassresa genom att plugga och bli halvdoktor i nationalekonomi. Var aldrig MUF:are, engagerade sig politiskt vid 28 genom att gå in i lokalpolitiken i Örebro. Ingen sosse kan fnysa åt den bakgrunden. Om Göran Persson hade dragit sin ”Tala inte med mig om det svenska klassamhället, Carl Bildt. Jag har sett det, jag hatar det” mot Svantesson kunde hon ha svarat ”välkommen i klubben”. Dessutom kan hon göra frikyrklig high five med EBT.
2019-12-14, 07:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det jag lärde mig 2018 var att inte överskatta SDs siffror i ett val. Och att svensk inrikespolitik är färskvara. Vilket gör att det idag är omöjligt att sia om SDs siffror i nästa val. Det vi ser nu är dagsfärsk opinion som snabbt kan förändras åt båda hållen avseende SD.

Det finns flera invändningar emot detta, inte minst att S ökade ca 5% som till stor del förmodligen berodde på att de lovade en extra semestervecka till alla föräldrar. SD föll ungefär lika mycket, förmodligen delvis pga detta men även på abortfrågan och SVTs avståndstagande i slutdebatten. Trenden är dock mycket tydlig nu och samtliga OU säger samma sak om trenden.
2019-12-14, 07:37
Medlem
Citat:
Det finns flera invändningar emot detta, inte minst att S ökade ca 5% som till stor del förmodligen berodde på att de lovade en extra semestervecka till alla föräldrar. SD föll ungefär lika mycket, förmodligen delvis pga detta men även på abortfrågan och SVTs avståndstagande i slutdebatten. Trenden är dock mycket tydlig nu och samtliga OU säger samma sak om trenden.
Trenden är fortfarande obruten. Men hur länge till? Ingen som vet. Tveksamt om det går upp till 30 procent. Möjligtvis i Sentio då.

Sossarnas trend är däremot att de slutat tappa till SD. Vilket är synd. För det är här som potentialen för fortsatt uppgång för Jimmie finns.
2019-12-14, 07:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Trenden är fortfarande obruten. Men hur länge till? Ingen som vet. Tveksamt om det går upp till 30 procent. Möjligtvis i Sentio då.

Sossarnas trend är däremot att de slutat tappa till SD. Vilket är synd. För det är här som potentialen för fortsatt uppgång för Jimmie finns.

Det beror på vilket tidsperspektiv du har för S. Den långa trenden är bara ner, ner, ner. Kortsiktigt blir det däremot alltid lite stopp eller rekyl upp innan det åter fortsätter enligt den långa trenden.
2019-12-14, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, man glömmer att det är hela fem partier ihopträngda på en mindre yta än vad sossarna förr tog upp ensamma. Men icke desto mindre måste blågula blocket fixa egen majoritet för att slippa mardrömmen att L blir vågmästare. Just nu trampar blågula vatten och snor väljare från varandra.

Vi snackar en massa om den här fantastiska hösten för SD men vad har egentligen hänt i maktbalansen i stort under året? Inte tillräckligt mycket.

Mandatfördelning JÖK+V vs blågula blocket enl Sifo 2019:

Jan: Blågula 178, JÖK+V 171 (L 3,6%, MP 3,9%)
Feb: Blågula 165, JÖK+V 184 (L 3,8%)
Mar: Blågula 174, JÖK+V 175 (L 3,3%, MP 3,8%)
Apr: Blågula 172, JÖK+V 177 (L 3,4%)
Maj: Blågula 168, JÖK+V 181 (L 3,8%)
Jun: Blågula 169, JÖK+V 180 (L 3,7%)
Jul: Semester
Aug: Blågula 166, JÖK+V 183 (L 3,8%)
Sep: Blågula 164, JÖK+V 185
Okt: Blågula 177, JÖK+V 172 (L 3,9%)
Nov: Blågula 176, JÖK+V 173 (L 3,6%)
Dec: Blågula 169, JÖK+V 180

Blågul majoritet 3 ggr på ett år förutsatt att ett eller två partier åker ut, vilket ej kommer att hända, om det bara behövs en halv procent stödröster för att ”stoppa fascismen” kommer det att ordna sig.

Nej, om man ska knäcka S behöver man formera sig som en enad kraft som är lättbegriplig för väljarna. Alliansen var en sådan. Fyra partier som gick ihop under gemensam färg (orange, som ingen ännu hade paxat) med gemensamt valmanifest. Det initiativet ledde till att borgarna lyckades besegra sosseriet för första gången på 15 år, säkra egen majoritet som ingen regering haft sen 70-talet, och dessutom fixa borgerligt styre två hela 4-åriga mandatperioder i rad. I valet 2006 reducerade Reinfeldt rödgröna med 7 procentenheter jämfört med 2002.

Blågula blocket just nu liknar mer borgerligheten 2002 än 2006. Lundgren, Leijonborg, Svensson och Olofsson hade ingen gemensam plan, och de levde på att kannibalisera på varandra. Språktestsuccén för FP drabbade M, inte S. “Ge oss mandat så öhhhh fixar vi ihop nånting uhhhh typ blir nog bra vettu” är ingen vinnande strategi.

Dessutom måste nog UK bytas ut för att blågula ska kunna attrahera ännu fler rödgröna. Han har visserligen mer karisma än den kruttorra kamreren Bo Lundgren, men långt kvar till Boris. Gestikulerar vilt med sina små armar som om han pratade högt och irriterat, fast det som kommer ut är istället ett behärskat tonfall där han går upp i slutet av meningarna som om han förklarade för en lekskoleklass hur elekticitet fungerar. Håller tråkiga, visionslösa tal. Har precis som Sabuni nära till irritation när han pratar med journalister. Tveksam fingertoppskänsla.

Proxyintresserade måste dock sluta drömma om att nästa M-ledare ska vara Bali eller Sonesson, det kommer på inga villkor att hända. Det blir Elisabeth Svantesson, garanterat. Batra blev ekonomisk-politisk talesperson efter valet 2014, därefter partiledare. UK var ekonomisk-politisk talesperson under AKB, därefter partiledare. Nu är Svantesson ekonomisk-politisk talesperson, do the math. Numera har hon dubbla tandställningar i truten vid 52 års ålder, så gör nån som förbereder sig på att vara väldigt mycket mer i TV än idag. ”Men... hon är ju Reinfeldtare! Wääääh!” Jaha, men gråt i den här rosa spetsnäsduken då, Rambo. Alla vuxna moderater har korsat spår med Reinfeldt nån gång, deal with it.

ES är inte politisk broiler från Stockholm, hon växte upp i Norrland med fyra syskon och knappa förhållanden där man bara fick ta en ostskiva på mackan. Gifte sig med en manlig sjuksköterska. Gjorde sin klassresa genom att plugga och bli halvdoktor i nationalekonomi. Var aldrig MUF:are, engagerade sig politiskt vid 28 genom att gå in i lokalpolitiken i Örebro. Ingen sosse kan fnysa åt den bakgrunden. Om Göran Persson hade dragit sin ”Tala inte med mig om det svenska klassamhället, Carl Bildt. Jag har sett det, jag hatar det” mot Svantesson kunde hon ha svarat ”välkommen i klubben”. Dessutom kan hon göra frikyrklig high five med EBT.

Mycket bra resonemang.

I mina ögon krävs följande;

1. SD måste ta betydligt mer från S. Man har tagit ordentligt från KD och M, men nu måste man gå in intensivt för att nå S-rösterna. Strategi; ställ välfärden mot bistånd/invandring. Toppa S och V:s "satsningar" på välfärden genom att lova det dubbla. Minst. Pengarna finns i bistånds/klimat/invandringsbudgeten.
2. En blågul allians. Istället för krig mellan de tre partierna; förstärk blågula budskapet. Lägg fram gemensamt åtgärdspaket. Därtill, benhårt fokus på varsin kärnfråga. Detta kommer vi troligtvis se någon form av inför nästa val. Och som du skriver; Denna nya blågula allians måste vara extremt tydlig för väljarna; precis som Alliansen 2006. Tydlighet, tydlighet, tydlighet.

För att punkt 2 ska till MÅSTE M och KD lyckas, samt vilja, göra sig av med de gamla Reinfeldtarna och den övriga lilla extrema klick som passar bättre hos Centern. Utrensning av de mest extrema. Och med de gamla "Reinfeldtarna" menar jag de riktiga Reinfeldtarna; de som djupt i sitt hjärta tror på öppna gränser osv...
Senast redigerad av blueberrycake 2019-12-14 kl. 07:55.
2019-12-14, 07:48
Medlem
Citat:
Ja, uppgången är verkligen remarkabel. 6,9 PE över valresultatet 2018 i denna OU. Och uppgångstrenden fortfarande obruten.

Det mesta tyder på att S och SD numera är lika stora, och att SD ligger runt 25 procent. Fantastiskt.

Nästa anhalt för SD? - Att bli lika stora som regeringspartierna (s+mp) ?

Iofs inte stort avstånd dit, men väl där inser nog folkflertalet att kejsaren är naken?
- Eller var ligger smärtgränsen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in