Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Från din länk:
Om det skulle vara så att ni får en tillsägelse från föreningen och ändå fortsätter att duscha sent kan det alltså leda till att föreningen vill säga upp er. I så fall ska ni få en skriftlig uppsägning och sedan kan ni överklaga uppsägningen till Hyresnämnden. Då måste föreningen kunna bevisa vilka tider ni har duschat och att det har varit i en sådan omfattning att grannarna inte bör tåla det. Kan den inte bevisa detta kan ni inte bli uppsagda på grund av att ni duschar sent.
Frågan är hur praxis ser ut. Normala duschningar torde vara något som är acceptabelt. Att dra igång exempelvis en bubbelpool mitt i natten är nog inte acceptabelt i alla fall..
Ofta är gamla hus värdelöst ljudisolerade. Så störningarna är i praktiken "husets fel". Misstänker starkt att folk i moderna hus kan duscha när de känner för det. (Hörs inget till grannarna).
Urlänge sedan jag bodde i BRF, men det var ett 60-talshus. VA-systemet var värdelöst isolerat, allt hördes. Fanns dock inga regler om dusch, däremot att det skulle vara "tyst" efter kl. 22 eller om det var 23. (Över 40 år sedan).
Är hyresvärd själv, har inga sådana "prison-rules" för mina hyresgäster. Har inte funnits behov.
Jo, i praktiken vill nog rätt mycket till för att man ska bli uppsagd pga sena duschar.
Vi fick däremot en tillsägelse av hyresvärden pga att vi tvättade efter kl 21. Enligt reglerna fick man tvätta till kl 22 (eller om det var 23 t o m), men grannen under hade tydligen sitt kök under vårt badrum, där tvättmaskinen stod, och han sov i en kökssoffa i köket, av någon anledning. Och gick till sängs kl 21.
Skönt att man bor i hus nu