Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-14, 00:03
Medlem
Det beror väl på hyresvärdens regler.
Jag har bott i hyresrätter där det inte var tillåtet att duscha efter kl 23.
Jag har även bott i bostadsrätt (HSB) där det inte var tillåtet att duscha efter kl 22.
Det var inte heller tillåtet att renovera, borra etc på söndagar och röda dagar. Inte heller efter kl 16 på lördagar (tror jag det var)
Om man inte följde ordningsreglerna så kunde man åka ut ur föreningen...
Citera
2019-12-14, 00:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det beror väl på hyresvärdens regler.
Jag har bott i hyresrätter där det inte var tillåtet att duscha efter kl 23.
Jag har även bott i bostadsrätt (HSB) där det inte var tillåtet att duscha efter kl 22.
Det var inte heller tillåtet att renovera, borra etc på söndagar och röda dagar. Inte heller efter kl 16 på lördagar (tror jag det var)
Om man inte följde ordningsreglerna så kunde man åka ut ur föreningen...

De där reglerna hade aldrig hållit vid en rättslig prövning, dvs. ifall någon blivit vräkt för exempelvis borra dagtid på en söndag eller duschat kl. 00:00.
Citera
2019-12-14, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
De där reglerna hade aldrig hållit vid en rättslig prövning, dvs. ifall någon blivit vräkt för exempelvis borra dagtid på en söndag eller duschat kl. 00:00.
Det verkar som att man kan bli det.
"Bostadsrättshavaren ska även rätta sig efter de regler som föreningen meddelar. Om bostadsrättshavaren inte iakttar dessa skyldigheter riskerar han/hon att bli uppsagd ifrån föreningen."

https://lawline.se/answers/kan-man-bli-uppsagd-fran-bostadsrattsforening-pga.-sena-duschar

Nu gällde i och för sig frågan hyresrätt, bryter man kontinuerligt mot reglerna så kan man nog bli uppsagd även där...
Citera
2019-12-14, 00:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Inte bara industriknegare som har knepiga arbetstider, själv så flög jag till Oslo och Köpenhamn varje morgon i 4 år och planet ("fakiren") gick klockan 06.00, så jag duschade hemma runt 04.00 alla vardagar. Visserligen bostadsrätt och ingen som klagade, men så är jag inte särskilt högljudd när jag duschar heller.

Klart man får duscha när man vill, likväl som man får spola i toaletten när man vill. Däremot gäller andra regler för tvättmaskin, spela musik, dammsuga etc.

Det handlar ju inte bara om vad man strikt får, utan om att ta hänsyn till sina grannar.
Citera
2019-12-14, 00:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det verkar som att man kan bli det.
"Bostadsrättshavaren ska även rätta sig efter de regler som föreningen meddelar. Om bostadsrättshavaren inte iakttar dessa skyldigheter riskerar han/hon att bli uppsagd ifrån föreningen."

https://lawline.se/answers/kan-man-bli-uppsagd-fran-bostadsrattsforening-pga.-sena-duschar

Nu gällde i och för sig frågan hyresrätt, bryter man kontinuerligt mot reglerna så kan man nog bli uppsagd även där...

Från din länk:
Om det skulle vara så att ni får en tillsägelse från föreningen och ändå fortsätter att duscha sent kan det alltså leda till att föreningen vill säga upp er. I så fall ska ni få en skriftlig uppsägning och sedan kan ni överklaga uppsägningen till Hyresnämnden. Då måste föreningen kunna bevisa vilka tider ni har duschat och att det har varit i en sådan omfattning att grannarna inte bör tåla det. Kan den inte bevisa detta kan ni inte bli uppsagda på grund av att ni duschar sent.

Frågan är hur praxis ser ut. Normala duschningar torde vara något som är acceptabelt. Att dra igång exempelvis en bubbelpool mitt i natten är nog inte acceptabelt i alla fall..

Ofta är gamla hus värdelöst ljudisolerade. Så störningarna är i praktiken "husets fel". Misstänker starkt att folk i moderna hus kan duscha när de känner för det. (Hörs inget till grannarna).

Urlänge sedan jag bodde i BRF, men det var ett 60-talshus. VA-systemet var värdelöst isolerat, allt hördes. Fanns dock inga regler om dusch, däremot att det skulle vara "tyst" efter kl. 22 eller om det var 23. (Över 40 år sedan).

Är hyresvärd själv, har inga sådana "prison-rules" för mina hyresgäster. Har inte funnits behov.
Citera
2019-12-14, 00:44
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det handlar ju inte bara om vad man strikt får, utan om att ta hänsyn till sina grannar.

De flesta bor ju inte i pappkartonger med lövtunna väggar, så att det skulle störa grannar för att man tar en dusch ser jag som rent struntprat. Visst, det finns säkert en och annan tokig strålkärring med grava sömnproblem som vankar omkring i sin hyreslägenhet och bara väntar på något ljud att klaga på, men de typerna brukar vara tämligen ökända i husen och ingen lyssnar/bryr sig om dem.
Citera
2019-12-14, 00:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
De flesta bor ju inte i pappkartonger med lövtunna väggar, så att det skulle störa grannar för att man tar en dusch ser jag som rent struntprat. Visst, det finns säkert en och annan tokig strålkärring med grava sömnproblem som vankar omkring i sin hyreslägenhet och bara väntar på något ljud att klaga på, men de typerna brukar vara tämligen ökända i husen och ingen lyssnar/bryr sig om dem.

Det kan sjunga och vissla rejjält högt i rören, och många ljud hörs mycket mer på natten än på dagen.
Citera
2019-12-14, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Från din länk:
Om det skulle vara så att ni får en tillsägelse från föreningen och ändå fortsätter att duscha sent kan det alltså leda till att föreningen vill säga upp er. I så fall ska ni få en skriftlig uppsägning och sedan kan ni överklaga uppsägningen till Hyresnämnden. Då måste föreningen kunna bevisa vilka tider ni har duschat och att det har varit i en sådan omfattning att grannarna inte bör tåla det. Kan den inte bevisa detta kan ni inte bli uppsagda på grund av att ni duschar sent.

Frågan är hur praxis ser ut. Normala duschningar torde vara något som är acceptabelt. Att dra igång exempelvis en bubbelpool mitt i natten är nog inte acceptabelt i alla fall..

Ofta är gamla hus värdelöst ljudisolerade. Så störningarna är i praktiken "husets fel". Misstänker starkt att folk i moderna hus kan duscha när de känner för det. (Hörs inget till grannarna).

Urlänge sedan jag bodde i BRF, men det var ett 60-talshus. VA-systemet var värdelöst isolerat, allt hördes. Fanns dock inga regler om dusch, däremot att det skulle vara "tyst" efter kl. 22 eller om det var 23. (Över 40 år sedan).

Är hyresvärd själv, har inga sådana "prison-rules" för mina hyresgäster. Har inte funnits behov.
Jo, i praktiken vill nog rätt mycket till för att man ska bli uppsagd pga sena duschar.
Vi fick däremot en tillsägelse av hyresvärden pga att vi tvättade efter kl 21. Enligt reglerna fick man tvätta till kl 22 (eller om det var 23 t o m), men grannen under hade tydligen sitt kök under vårt badrum, där tvättmaskinen stod, och han sov i en kökssoffa i köket, av någon anledning. Och gick till sängs kl 21.
Skönt att man bor i hus nu
Citera
2019-12-14, 12:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Har lite insyn i några fall med duschning som lett till åtgärder från hyresvärd och rent allmänt så kan en igenkalkad blandare som inte åtgärdas leda till vräkning för det kan låta som en borrhammare, wannabeoperasångare är inte så populärt heller nattetid likaså 5 timmars-duschar.

Har man en fungerande blandare, duschar med hyfs och relativt snabbt så är det i regel inga problem.
Citera
2019-12-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har lite insyn i några fall med duschning som lett till åtgärder från hyresvärd och rent allmänt så kan en igenkalkad blandare som inte åtgärdas leda till vräkning för det kan låta som en borrhammare, wannabeoperasångare är inte så populärt heller nattetid likaså 5 timmars-duschar.

Har man en fungerande blandare, duschar med hyfs och relativt snabbt så är det i regel inga problem.
Igenkalkad blandare borde väl ligga på hyresvärden att fixa det? Exempelvis så ligger droppande kranar på hyresvärden att fixa. Så får man en varning så kan det ligga på hyresvärdens bord, ex. blandare som här eller att det är allt för lyhört mellan lägenheterna så att man inte kan leva normalt leverne utan att störa.
Citera
2019-12-14, 22:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Igenkalkad blandare borde väl ligga på hyresvärden att fixa det?
Det ligger på hyresgästens ansvar att dels felanmäla problemet dels ge hantverkare tillträde till lägenheten för att åtgärda problemet.
Citera
2019-12-15, 00:54
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Jo, jag förutsatte att man inte har en blandare som låter som en korsning av "Monsters of Rock" och en startande rymdfärja. Inte heller bör man ha silvertejpat igen golvsilen så allt vatten rinner ut i trapphuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in