2019-12-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Är Greta vegan sedan födseln eller hur länge har hon varit det? Jag antar att hela familjen är veganer?

Greta blev vegan i samband med sin stora livskris, när hon nästan svalt sig till döds.

Så småningom lyckades hon sedan övertyga resten av familjen att bli veganer, dock inte fullständigt.

Greta har retats och sagt att hennes mamma inte helt kan låta bli, att någon gång äta en ost.

Greta är vegan inte bara av miljö- och klimatskäl, utan även av djurskyddsskäl. Hon pinas rejält av att tänka på hur djuren plågas i köttindustrin!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-13 kl. 23:35.
2019-12-13, 23:29
Medlem
Nu lät hon bra igen å pigg å glad att tala med känsla igen.
2019-12-13, 23:34
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta blev vegan i samband med sin stora livskris, när hon nästan svalt sig till döds.

Så småningom lyckades hon sedan övertyga resten av familjen att bli veganer, dock inte fullständigt.

Greta har retats och sagt att hennes mamma inte helt kan låta bli, att någon gång äta en ost.

Greta är vegan inte bara av miljöskäl, utan även av djurskyddsskäl. Hon pinas rejält av att tänka på hur djuren plågas i köttindustrin!

Vad var det som gjorde att hon fattade intresse för veganism, miljötänk och speciellt klimatet?? Och får tex hennes syster äta kött om hon vill eller är Greta lite av chefen i hushållet?
2019-12-13, 23:40
Medlem
Citat:
Vad var det som gjorde att hon fattade intresse för veganism, miljötänk och speciellt klimatet?? Och får tex hennes syster äta kött om hon vill eller är Greta lite av chefen i hushållet?

Grundskolan naturligtvis, det är där barnen blir indoktrinerade.
2019-12-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att växthuseffekten är logaritimsk hör inte hit. Har man strejkat sig igenom grundskolan blir sådana resonemang helt verklighetsfrämmande.

Vad jag minns läser man inte om logaritmer förrän senare än högstadiet, men eftersom Greta redan ”have all the facts and the solutions” så behöver hon ändå inte slösa bort sin dyrbara tid i skolbänken. Är man fullärd så är man.

Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Vet hon inte att det är onyttigt att äta från konservburkar, annat än i undantagsfall?

Tänkte på hur det ska gå om och när hon ska resa till Kina, Indien, kanske Sydamerika som ju snöpligt blev inställt den här gången. Kanske de använder bekämpningsmedel och miljögifter till de veganska produkterna som är förbjudna här? Att bara trycka i sig LingonGrova och flaskvatten är inte att rekommendera, i synnerhet inte i hennes fall.

Citat:
Det verkar inte så.

Vi får tipsa Greta om, att färdiglagade vita bönor, även vita bönor i tomatsås, numera också finns i pappersförpackning med aluminiumfolie inuti!

-Vet dock inte om färdiglagade EKOLOGISKA bönor finns i pappersförpackning, vilket Greta förmodligen vill ha. Vet någon i tråden!?

Vet inte hur man framställer aluminiumfolie men spontant tänker jag mig att det förutsätter energikrävande processer. Samma sak med konservburkar Btw? Konserver är dessutom tunga att transportera (=därför Greta och Svante tvingades smuggla sådana ombord?) och bör därför rimligen beläggas med straffskatter av diverse slag.

För helv-te, koldioxidutsläppen måste ju minst halveras till 2030!!! Även om EU tycks helt likgiltiga för detta alarmerande faktum så har vi som följer Greta hört det så många gånger att det gått hål i huvudet. Om ”vi” lyckas med det omöjliga har vi en 67 % chans att hålla temperaturökningen under 1,5 grader.

Just det här ”67 %” tycker jag låter väldigt ovetenskapligt. Inte minst i ljuset av att det handlar om fenomen flera år fram i tiden OCH att temperaturen kan påverkas av flera andra faktorer utanför människans kontroll. Men Greta verkar ju säker på sin sak så jag är väl bara avundsjuk
2019-12-13, 23:43
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Grundskolan naturligtvis, det är där barnen blir indoktrinerade.

Fast var detta redan på tapeten när Greta "såg sanningen" så att säga? Trodde mer att det var hon som startade denna trend?
2019-12-13, 23:55
Medlem
Citat:
Fast var detta redan på tapeten när Greta "såg sanningen" så att säga? Trodde mer att det var hon som startade denna trend?

Det var bara en gissning, men inspiratoeren kanske vet mera. Det borde ha stått något om det där i Malenas självbiografisk bok "Scener ur hjärtat". Jag har inte läst boken, men hittade det här citatet.

Citat:
Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skorstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.

Jag är faktiskt lite skeptisk till det där. Det låter som rena fantasier.
2019-12-13, 23:58
Medlem
Citat:

Greta har ju berättat många gånger, att det var i samband med att hon såg en film på skolan om klimat- och miljöförstörelse, som hennes engagemang väcktes på allvar.

Greta började redan då som mycket ung, att delta i miljödemonstrationer, som jag har fått se rörande bilder av. Hon läste då även mycket tidigt en hel del om miljö- och klimathotet, hon kröp upp i en fåtölj eller soffa och läste helt ensam, som hon har berättat. Sedan blev hon ju tyvärr så dålig, att hon bara kunde vara hemma under en lång tid. Då började alltså den mycket allvarliga självsvälten.

Greta har sagt humoristiskt att övriga familjen nog ser sig som veganer, men att hon inte betraktar dem som veganer fullt ut. Det verkar dock som Greta är lite mer tillåtande för ost och mjölk, även om hon menar, att vi behöver bli veganer för att maten ska räcka till alla. Hon vill att inget barn ska tvingas lägga sig hungrig!

Ett annat motiv för att Greta är vegan är alltså, att hon allmänt tycker illa om att folk får svälta, och i synnerhet tycker illa om att barn får svälta. Omvägen via djur innebär en ineffektiv matproduktion betonar hon helt rätt!

Kött får dock Greta att se rött, eftersom hon alltså ser köttproduktion som rent djurplågeri!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-14 kl. 00:10.
2019-12-14, 00:05
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Det var bara en gissning, men inspiratoeren kanske vet mera. Det borde ha stått något om det där i Malenas självbiografisk bok "Scener ur hjärtat". Jag har inte läst boken, men hittade det här citatet.

Min teori är den att det är Marlena som tutat i Greta precis allt som hon tror på idag, därför jag inte tror att det kommer från skolan utan det är hemma hon blivit skolad i sin övertygelse

Citat:

Det är precis detta jag menar, boken är en del i skapandet av Greta, hon är inget vanligt människobarn utan hon har speciella krafter, sänt till oss för att rädda planeten. Vissa sväljer det med hull och hår, kolla bara på fåren som samlas när hon predikar, masshysteri.
2019-12-14, 00:14
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Greta har sagt humoristiskt att övriga familjen nog ser sig som veganer, men att hon inte betraktar dem som veganer fullt ut. Det verkar dock som Greta är lite mer tillåtande för ost och mjölk, även om hon menar, att vi behöver bli veganer för att maten ska räcka till alla. Hon vill att inget barn ska tvingas lägga sig hungrig!

Vad är Gretas inställning till överbefolkningen på jorden, och att svälten är som störtst i länder där det föds mest ungar?

Citat:
Ett annat motiv för att Greta är vegan är alltså, att hon allmänt tycker illa om att folk får svälta, och i synnerhet tycker illa om att barn får svälta. Omvägen via djur innebär en ineffektiv matproduktion betonar hon helt rätt!

Kött får dock Greta att se rött, eftersom hon alltså ser köttproduktion som rent djurplågeri!

Vad tycker hon om kött som man jagar själv och styckar, fryser in och äter, som vi gjort i tusentals år?
2019-12-14, 00:15
Medlem
Citat:

Citatet kommer från den första boken. Både Greta och Malena har i efterhand noggrant betonat att det är en metafor, dvs bildligt talat.
2019-12-14, 00:21
Medlem
Y2KKs avatar
Julfriden räddad, Greta tar semester ... AB ikväll:
– Jag kommer att vara hemma till jul, och efter det tar jag ett semesteruppehåll eftersom man måste vila. Annars kan man inte göra det här hela tiden.

puhhh ... då behöver man inte skämmas på julhelgen i alla fall

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in