Citat:
Ursprungligen postat av
jooje4000
Tanken är denna. Det finns trender, nån är rockare, nån är punkare osv, men de flesta har under alla dessa trender varit helt normala. De flesta människor följer inte trender, bara några få gör det.
För kläder t.ex. finns det mode men det finns också helt vanliga kläder som alltid ser likadana ut. En skjorta är en skjorta, sen finns det trender i kragen kanske men det finns alltid en normal skjorta och de flesta köper den. Varför är H&M så stora? För de har vanliga kläder.
Men när det gäller bilar har vi inget val, vi måste köpa moderna tjafstrender som idag är plågsamt fult. Frågeställningen är om det hade varit en bra idé för fordonstillverkare att ha en modell som bara är en "bil" och inte följer trenderna. Små modifikationer som höjd midja för krocksäkerhet, modernare motor för bränsle är oundvikligt men i det stora hela ska designen ej ändras. Tänk alltså en evig Volvo 240 och motsvarande modeller för andra märken. BMW kanske skulle ha e30 eller e46. Osv, ni förstår poängen.
Är det ekonomiskt gångbart? Skulle folk köpa såna här modeller? Min åsikt är att om t.ex. Volvo började producera 240 igen skulle den bli en succé. Och jag tror det gäller alla märken. 240 producerades i 20 år tror jag, idag är det facelift efter 2,5.
Definitivt inte, och det gäller inte bara Volvo utan vad som helst från den tiden. Ställ frågan till dig själv, vill jag betala minst 200 000:-för en 40 år gammal bil, även om den är nytillverkad, när jag kan få en modern bil för samma pengar?
Jag brukar dra parallellen med mobiltelefoner när liknande frågor diskuteras. Varför byter folk mobiltelefon trots att den gamla fortfarande fungerar? En Nokia 3310 fyller väl gott och väl behovet, eller?