2019-12-13, 18:22
Medlem
Hej,

Jag köpte nyligen en Soundbar av märket Denver-4010 men jag får inget ljud ifrån den

Jag försöker koppla den till min Samsung ue55ru7105.

Jag har testat både via HDMI ARC (Med Höghastighetskabel) och även via det optiska uttaget.

när jag ändrar till optiskt på tv:n så blir allt tyst.. och byter jag tillbaka till tv:n så kommer ljudet såklart ifrån tv:ns högtalare..

Bara för att så testade jag att spela via bluetooth på telefonen... och det fungerade utan problem..
men just på tv:n så går det inte oavsett vad jag gör...

jag har testat att gå in i inställningar och testat att byta källa till HDMI 2 vilket då är ARC.

Någon som har lite tips på hur man kan göra eller om det är något jag missat?
Citera
2019-12-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostgoy
Någon som har lite tips på hur man kan göra eller om det är något jag missat?

Vad du har missat är att ARC är som en AUX-port, dvs ljudet går UT från soundbaren där och inte IN.
Citera
2019-12-13, 18:38
Medlem
när jag köpte kabeln så frågade jag tydligt om det kommer ljud ifrån soundbaren om jag kopplar in den i tvn via HDMI ARC och de sa att det räcker med den kabeln och då skullde det fungera..

Men det spelar ju ingen roll då det inte heller fungerar med optiska uttaget

och detta hittar jag om jag googlar på HDMI arc "ARC-funktionen gör det möjligt att spela upp ljud fån TV:n med en enda kabel. På HDMI-portar märka med ARC är det möjligt att skicka ljudet ut (nedströms) till en extern spelare, som en receiver eller soundbar, varpå bildsignalen skickas tillbaka (uppströms) till TV:n, utan försämringar i bild. Detta gör det också möjligt att styra saker som power, volym och andra funktioner direkt från fjärrkontrollen till TV:n."
Senast redigerad av rostgoy 2019-12-13 kl. 18:41.
Citera
2019-12-13, 19:11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
när jag köpte kabeln så frågade jag tydligt om det kommer ljud ifrån soundbaren om jag kopplar in den i tvn via HDMI ARC och de sa att det räcker med den kabeln och då skullde det fungera..

Men det spelar ju ingen roll då det inte heller fungerar med optiska uttaget

och detta hittar jag om jag googlar på HDMI arc "ARC-funktionen gör det möjligt att spela upp ljud fån TV:n med en enda kabel. På HDMI-portar märka med ARC är det möjligt att skicka ljudet ut (nedströms) till en extern spelare, som en receiver eller soundbar, varpå bildsignalen skickas tillbaka (uppströms) till TV:n, utan försämringar i bild. Detta gör det också möjligt att styra saker som power, volym och andra funktioner direkt från fjärrkontrollen till TV:n."

Man brukar behöva slå på ARC-funktionen i TVn, det är en inställning, så in i settings/inställningar och kika, det kan stå ARC, eller CEC eller t-link etc. Olika tillverkare kan ha olika, egna namn för ARC-funktionen.

Edit: Anynet+ heter funktionen på Samsung:

https://www.samsung.com/au/support/tv-audio-video/arc-audio-return-channel-port-in-samsung-tv/
Senast redigerad av MrLevaLivet 2019-12-13 kl. 19:25.
Citera
2019-12-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Man brukar behöva slå på ARC-funktionen i TVn, det är en inställning, så in i settings/inställningar och kika, det kan stå ARC, eller CEC eller t-link etc. Olika tillverkare kan ha olika, egna namn för ARC-funktionen.

Edit: Anynet+ heter funktionen på Samsung:

https://www.samsung.com/au/support/tv-audio-video/arc-audio-return-channel-port-in-samsung-tv/

testade det nu, men hjälpte inte.
går jag in och väljer källa (hdmi 2) sen så står det ingen signal.

men testade att går in på youtube nu... och då kom ljudet fortfarande på tv:n
Citera
2019-12-13, 19:36
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
testade det nu, men hjälpte inte.
går jag in och väljer källa (hdmi 2) sen så står det ingen signal.

men testade att går in på youtube nu... och då kom ljudet fortfarande på tv:n

Testa igen att följa instruktionen för varje steg, så snabbt vete tusan om det går, känns som att du fuskat lite

Citera
2019-12-13, 19:43
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Har du testat att höja volymen på din soundbar? 😁

Jag kör med enbart optisk ljudkabel till min soundbar från tvn och alla enheter via hdmi direkt till tvn.
Citera
2019-12-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Har du testat att höja volymen på din soundbar? 😁

Jag kör med enbart optisk ljudkabel till min soundbar från tvn och alla enheter via hdmi direkt till tvn.

har testat att ha det på högsta
Citera
2019-12-13, 21:03
Medlem
Citat:
Testa igen att följa instruktionen för varje steg, så snabbt vete tusan om det går, känns som att du fuskat lite

jag gick in på länken och följde instruktionerna från punkt till pricka.. men inget händer. inte ett ljud från soundbaren D':

tv:ns inställning var redan igång på den.. men jag har testat att stänga av det och på det igen. och startat om tv:n och soundbaren flera gånger
Citera
2019-12-13, 22:29
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
jag gick in på länken och följde instruktionerna från punkt till pricka.. men inget händer. inte ett ljud från soundbaren D':

tv:ns inställning var redan igång på den.. men jag har testat att stänga av det och på det igen. och startat om tv:n och soundbaren flera gånger

Skumt, jag hittade manualen för denna soundbar, men du har säkert redan ställt in även denna på HDMI ARC, länkar iaf:

https://www.bruksanvisni.ng/denver/dsb-4010/bruksanvisning

Och att du ställt in TVn även via Settings > Sound > Sound Output...

Sedan vete faaan varför det inte funkar, jag skulle testat en annan HDMI-kabel om du har någon hemma
Citera
2019-12-15, 19:05
Medlem
Citat:
Skumt, jag hittade manualen för denna soundbar, men du har säkert redan ställt in även denna på HDMI ARC, länkar iaf:

https://www.bruksanvisni.ng/denver/dsb-4010/bruksanvisning

Och att du ställt in TVn även via Settings > Sound > Sound Output...

Sedan vete faaan varför det inte funkar, jag skulle testat en annan HDMI-kabel om du har någon hemma

jag har gjort det där.. jag gick in på Expertinställningar också och ändrade till digital Dolby.. det fanns också Digital Dolby plus... men den kan jag inte klicka på då den inte är tillgänglig... Den va tillgänglig innan, så jag tryckte på den.. men den ändrade tillbaka till PLC av sig självt..

jag har testat en annan kabel.. jag köpte en ny kabel på mediamarkt för några dagar sen, och när den inte fungerade så åkte jag tillbaka och bytte mot en optisk kabel :/ inget fungerar.. -.- o.O
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in