Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Tänkte också på det. Uffe kommenterade bara yta. Man riktigt såg hur undrande Anna blev över detta. Det bådar inte gott.
Anna hade väl en 15-årig son om jag minns rätt och att hon inte kunde/ville flytta innan han var mer vuxen.
Såpass ung son alltså? Då fick hon barn rätt sent (är hon inte 55?),
Oavsett så lär det iaf inte bli aktuellt med flytt innan gymnasiet om 1-2år då. Vissa flyttar ju när man börjar gymnasiet annars väntar det ju ytterligare år innan hon lär lämna sin hemmaort.
Sedan minns jag inte hur långt det är mellan Anna och uffe? Snackar vi 2-3timmar är det ju lätt gjort att dra dit över helgen etc ändå. Börjar vi tala 10timmar är det givetvis en helt annan femma...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hjortfelt
Kom att tänka på en sak som Cissi sa i "Bönderna berättar allt" när Linda frågade om dem olika resorna.
Cissi sa ju nåt i stil med "jag fick ju sköta snacket eftersom han inte talar engelska". Låter väldigt märkligt, engelska lär man sig ju redan i småskolan och jag antar att Oscar har gått både grund och gymnasieskola och då borde man väl åtminstone kunna föra en enklare konversation på engelska?!
Visst läser man engelska och med tanke på hur mycket det används även i "vardagen" via filmer, nätet etc så borde den vara bättre. Å andra sidan har jag märkt att många, många svenskar, även yngre är riktigt usla på språket. Förr var det ju inget konstigt med att man dels hade sin skolengelska men även sin skoltyska.
Sedan handlar det ju om hur väl man "underhåller" sitt språk, talar du det inte på många, många år tappar du ju det mesta. Fast nu är ju Oscar 22 och slutade då rimligen gymnasiet för 3-4 år sedan så han borde ju ha det någorlunda färskt.