Citat:
Ursprungligen postat av
batteridrift
Det behövs poliser som vi hade på 70-talet. Kravbild: Minst 190 långa, 90 kilo muskler, händer som dassslock, Räds inget, Och om buset inte frivilligt böjer huvudet när de ska in i radiobilen så spräcker de pannan. Sen behöver vi fler poliser med hundar. Babbar är livrädda för hundar. Särskilt om det är en arg schäfer. Ett upplopp eller attack och polisen släpper ett gäng hundar så gör de inte om det.
Om de redan misstror polis och rättstat "so be it". De har ju redan sina egna lagar och domstolar.
Röj ner skiten. Annan lösning finns inte med folk man inte kan resonera med.
Det är lite skillnad på buset idag, mot förr. Idag saknas tex respekten för ordningsmakten i grunden.
Att gå till en mer offensiv metodik kan idag riskera eskalera situationer.
Dagens typ av ordningsstörningar är ofta är ett komplext problem, som det egentligen inte finns några korrekta motåtgärder för.
I vissa länder där man använder vattenkanoner, sköldar och batongar ned folk i ett tidigt skede av störning, ser man ju även en regelbundenhet i eskalering genom att gatsten börjar brytas upp och föremål sätts i brand i en större omfattning.
I sådana länder har man oftast också en större poliskår att sätta emot, och det är väl där skillnaden mot Sverige ligger. Vi saknar resursen till att möta motståndet med en polisarmé, och vi saknar också förmågan att spärra hela stadsdelar för att bibehålla säkerhet när man frontar störningen.
Här i Sverige har ordningsmakten idag en defensiv roll i denna typ av spontan-störning, och även om det ser ut som att packet äger situationen, så vinner samhället många gånger på att situationen hålls ner/dämpas.
Jag förstår att man får stark önskan om att klubba ner varenda jävel som beter sig såhär, (även jag får den önskan), men jag undrar om den approachen är smart egentligen.
Dagen efter åker man ju och plockar in brottsmisstänkta som individer istället för att klappa ner hela grupper, och det fungerar ju ändå skapligt om man utgår från det rättsvärdet.
Däremot fungerar det inte så bra ur samhällsperspektivet eftersom gemene man inte riktigt begriper att det faktiskt ger konsekvenser att bete sig såhär.
Inblandade får bötesstraff i efterrätt i många sådana här fall, och detta får allmänhet sällan reda på.