2019-12-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyhead
Landade lite sent på Arlanda häromdagen och fick snabbt ta en taxi in till stan. Fångas av en taxichaffis vars bil liknar Taxi Stockholm, som tyvärr inte har fastpris men det "blir ungefär samma".

Hinner åka några kilometer och ser hur taxametern fullkomligen rusar iväg. Frågar vad fan som händer och idiotjäveln menar att han minsann upplyst mig om att det inte är fastpris. Jag förklarar att om han inte stänger av taxametern och släpper av mig så kommer vi båda att ha ett väldigt stort problem. Eftersom "han är snäll och inte vill ha bråk på en måndag" så blir det så.

Samtidigt vet jag ju att han egentligen inte gjort något olagligt utan att det är jag som står med både lång näsa och svartepetter. Så 650 spänn kostade det mig i slutändan.

Frågan är hur man kommer åt dessa lurendrejare? Att fysiskt slå han på käften lockar ju, men är ingen långsiktig lösning. Vad tycker andra taxibolag om detta? Kan man inte komma åt dem på nåt sätt?

Nåt jävla ekonomiskt fuffens har de ju för sig också. Kollar jag på bolaget Lavatera AB så har de en ok omsättning men gör minusresultat. Hur nu det ens är möjligt med de taxipriserna.
Tyvärr fria priser.9300 kr dyrast i stockholm för 15 minuter.Han brukar hålla till vid vikingterminalen.
Citera
2019-12-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Tyvärr fria priser.9300 kr dyrast i stockholm för 15 minuter.Han brukar hålla till vid vikingterminalen.
De kommer att konkursa ifall de blir granskade, taxibilen "försvinner" oftast utomlands. Ny bil och en ny målvakt, så kan de köra med 9500 kr / 15 minuter i taxa istället. Det är väldigt synd om dessa raketforskare, Löfvén & Mållgan borde bjuda på fika bums, vad får vi egentligen för skattepengarna ?

Kan Löfvén & Mållgan göra en sammanställning av fikakostnaderna ?
Citera
2019-12-13, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja det är en katastrof att Sverige har så oreglerad taxinäring. Inte ens i Indien har man det.

Med Taxikurir får du känslan av trafiken i Bagdad som extra bonus.
Citera
2019-12-13, 04:10
Bannlyst
Läs klistermärket på sidan bilen, där står maxpriset. Seriösa Taxibolag bruka har egen kö. Har själv stått i vänta på Taxi Stockholm bilar, det har kommit med massor med svin taxi..

Man måste vara uppmärksamhet. Fultaxi bilar är oftast helt svarta.
Citera
2019-12-13, 04:14
Medlem
Anmäl skiten till polisen!
Citera
2019-12-13, 09:15
Medlem
MandySkolmans avatar
Men snälla vännen, så här ser det ut överallt när du åker taxi.
Sverige är bara mycket dyrare land i allmänhet, men taxichaufförer blåser folk överallt.

Prova åka tuktuk i Kambodja och se vilka priser du får kontra lokalbefolkningen. Har du riktigt otur tar tuktukchauffören dig till ett rövställe och kräver mer pengar för att ta dig rätt.

I Barcelona kan du ha otur att få en 20 minuter längre resa på taxameter om du åker med lokaltaxi. Detta gäller även Paris, Lissabon och andra storstäder i Europa.

Det är därför man alltid antingen ber om fast pris oavsett plats, eller att du beställer en Uber, Cabify, Bolt, Kapten - ja vad som helst där du bokar A till B via en app med fast pris. Det har funnits i flera år, du borde prova det.

Dumdristighet blir vi aldrig av med, så taxichaufförerna kommer inte heller försvinna så länge såna som du finns TS.

Att bli blåst på en taxiresa i Sverige är ungefär likvärdigt med att bli blåst av ett nigeriabrev. Du bör veta riskerna, du bör veta om att det är blåsning på G och du bör veta hur du gör för att inte bli blåst.
Citera
2019-12-13, 09:21
Medlem
Borgarna a reglerade taximarknaden, det skulle bli så mycket bättre med fri konkurrens. Marknaden vet alltid bäst.
Gissa vad som skulle hända med marknadshyror?

Go m, go kd, go L, go C, go SD!
Citera
2019-12-13, 09:55
Medlem
Gjorde inte Aftonbladet nån granskning för något år sen om dessa skojare. Tror dom fick pröjsa 5-10 tusen till Arlanda. Då frågade dom chauffören tycket du detta är rimligt. Svaret var ungefär: jag behöver inte göra så många körningar per dag
Citera
2019-12-13, 10:57
Avslutad
Varför kollar du inte på jämförpriset på prisinformationen? Alla taxibilar har prisinformation som ska vara väl synlig utifrån och från alla platser i bilen annars är det ingen taxi.
Där står vad en resa som är 10km och tar 15min kostar. Enklaste saken i världen att kolla. Om man vet om det.
Citera
2019-12-13, 11:21
Avstängd
Inte direkt svårt att undvika att bli lurad.

Står tydligt skyltar ”taxi 020” taxi stockholm ”övriga bolag”

Självklart så ska man aldrig gå till övriga bolag utsn vänta på en 020/taxi sthlm även om det tar 10 min extra.

Det gjorde jag och då frågade jag min taxi sthlm chaufför är dom andra ”övriga” legit? Han svarade nej åk aldrig med dom de är riktiga råttor som lurar allas pengar.
Citera
2019-12-13, 11:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Syd
Är det inte två köer längre på Arlanda? Uppsala/Stockholm, med fast pris?

Flera köer med olika seriösa bolag sedan en kö för övriga scambolag som troligtvis ts ställde sig i står dock tydligt skyltat
Citera
2019-12-13, 13:49
Medlem
Swedavia har satt upp ett maxpris som taxiföretagen måste acceptera för att bli insläppta på Arlanda, och det är 675 kr ( https://www.swedavia.se/arlanda/taxi/). Så jag föreslår att du kontaktar dem och förklarar vad som hände och skickar dem en kopia på kvittot. Det borde stoppa just det företaget från att få köra från Arlanda i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in