Citat:
Ursprungligen postat av
monkeyhead
Landade lite sent på Arlanda häromdagen och fick snabbt ta en taxi in till stan. Fångas av en taxichaffis vars bil liknar Taxi Stockholm, som tyvärr inte har fastpris men det "blir ungefär samma".
Hinner åka några kilometer och ser hur taxametern fullkomligen rusar iväg. Frågar vad fan som händer och idiotjäveln menar att han minsann upplyst mig om att det inte är fastpris. Jag förklarar att om han inte stänger av taxametern och släpper av mig så kommer vi båda att ha ett väldigt stort problem. Eftersom "han är snäll och inte vill ha bråk på en måndag" så blir det så.
Samtidigt vet jag ju att han egentligen inte gjort något olagligt utan att det är jag som står med både lång näsa och svartepetter. Så 650 spänn kostade det mig i slutändan.
Frågan är hur man kommer åt dessa lurendrejare? Att fysiskt slå han på käften lockar ju, men är ingen långsiktig lösning. Vad tycker andra taxibolag om detta? Kan man inte komma åt dem på nåt sätt?
Nåt jävla ekonomiskt fuffens har de ju för sig också. Kollar jag på bolaget Lavatera AB så har de en ok omsättning men gör minusresultat. Hur nu det ens är möjligt med de taxipriserna.
Ja du, det är ett gammalt mysterium men politikerna vill uppenbarligen ha det på det viset. Alla vet att det inte fungerar. Polisen, kunderna, bolagen själva. Om man lät polisen få jobba helt fritt skulle dom kunna stänga ner en massa bilar för dom har rätt bra koll på hur dom trixar. Dom skulle kunna ha en egen avdelning på skatteverket bara för just det.
Problemet är ju delvis avregleringen som släppte in en massa oseriösa aktörer, som i nästa led anställde förare som inte borde få komma i närheten av kunder. Jag menar riktiga busar som absolut inte borde få jobba med det dom gör.