2019-12-12, 17:20
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Marie Fredriksson hade Sveriges mest sexiga röst, det hördes att hon menade vart enda ord.
Jag gillar den raspiga, råa, melankoliska rösten, från den delen av Skåne ,den nordvästra, där pratas en rätt skön skånska jämfört med malmöitiskan eller österlenskan.
Det hördes inte så mycket i hennes sångnummer. Hon fick den uppblandad med Halmstads dialekten oxå antar jag.
Vilka andra svenska kvinnliga artister kan matcha Marie? Sång på svenska alltså.
Agneta Fältskog? Carola? Nejnej.
Agneta spelade i en egen och unik division så nu ska vi ta det lite lugnt.

Marie mer standard men mycket bra ändå. Plus i kanten för att hon skrev eget också och inte enbart sjöng andras texter.

Vila i frid som man säger.
Citera
2019-12-12, 17:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå - som konservativ katolik har jag vissa synpunkter på båda sångerskornas klädsel, men i ärlighetens namn så hade de båda byxor på sig också!

Ah! Först mindes jag fel på texten i Sparvöga och nu detta. Tack för hjälpen, börjar vara så länge sen, är lite suddigt.

Ligger tydligen en kondoleansbok ute nånstans i Sthlm, såg att en kompis var där och skrev några rader.
Det måste vara få artister förunnat?
Citera
2019-12-12, 18:20
Medlem
Få har väl egentligen hört Maries duett med Ulf Lundell
https://youtu.be/vQsLURXR50c

Fler har säkert hört Maries duett med Annifrid Lyngstad.
https://youtu.be/Y2CuwZZsdkg

Bra eller inte ? Bedöm själva
Citera
2019-12-12, 18:35
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Marie Fredriksson hade Sveriges mest sexiga röst, det hördes att hon menade vart enda ord.
Jag gillar den raspiga, råa, melankoliska rösten, från den delen av Skåne ,den nordvästra, där pratas en rätt skön skånska jämfört med malmöitiskan eller österlenskan.
Det hördes inte så mycket i hennes sångnummer. Hon fick den uppblandad med Halmstads dialekten oxå antar jag.
Vilka andra svenska kvinnliga artister kan matcha Marie? Sång på svenska alltså.
Agneta Fältskog? Carola? Nejnej.
Hur gammal är du? Finns flera som ligger på en helt annan nivå om vi ska snacka sångröster och för att bara nämna några så Anita Lindblom, Monica Z. Skärp dig för fan!
Citera
2019-12-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkommanden
Det var från 2004. Per Gessle var inte med, han som upptäckte henne. Bra och stämningsfullt program.

För mig var det en fullständig nyhet att Per först tillfrågat Pernilla Wahlgren om samarbete, men när hon nobbade så gick frågan istället till Marie Fredriksson. Tur var ju det, med tanke på hur bra det gick för Roxette
Citera
2019-12-12, 19:39
Medlem
Geburhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Har aldrig hört något om det och det har i mina ögon inte synts några som helst tecken på det hos vare sig henne eller PG.

Det var det jag tänkte också men ville ändå slänga ut en blänkare och tanke. PG höll väl på i tonåren?
Citera
2019-12-12, 21:10
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Hur gammal är du? Finns flera som ligger på en helt annan nivå om vi ska snacka sångröster och för att bara nämna några så Anita Lindblom, Monica Z. Skärp dig för fan!

Hur gammal jag är? Ja inte så gammal som du verkar vara.
Är Gunnar Gren din idol? Jokkmokks-Jocke? Sven Tumba? 😁
Inget ont om Anita och Monica men den jämförelsen var lite "rolig" men smaken är ju olika. I Sverige får vi gilla olika,
Citera
2019-12-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotfilen
Marie VAR redan stor, hon var Sveriges största kvinnliga artist när Roxette slog igenom. Det stör mig när folk tror att det var Per Gessle som gjorde Marie känd! Han var bara en föredetting från ett nedlagt Gyllene Tider medan hon hade en monsterhit med sin LP Efter stormen. Det var HAN som red på hennes framgång till en början!

Bra försök. Roxettes första skiva blev en dundersuccé. Året efter, i efterdyningarna av Roxettes succé gjorde hon en soloskiva med låten Efter stormen. När hon gav ut den var redan Roxette ett av Sveriges bäst säljande band.
Senast redigerad av boilaggagg 2019-12-12 kl. 22:36.
Citera
2019-12-12, 22:39
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Han har dock en poäng. För helvete folk, skaffa ett liv. Varför ska ni springa runt och gråta ut över en person som ni inte ens känner? Låtarna med henne består, så vad är grejen? Vad är det som är så tråkigt? Hon var slut som artist i vilket fall och kände henne gjorde ingen av er.

Vad ska ni göra när en familjemedlem går bort? Tända eld på er själva?

Och från vilken sten kröp du fram ifrån?
Du skräms ju....

Tror du på frihet? Uppenbarligen då du har åsikter. Vem är du då att diktera andra människors åsikter, känslor, sorg eller behov?
Inget av det stör dig på något sätt och ej heller någon annan som stod Marie Fredriksson nära.
Vad får dig att engagera dig i Marie Fredrikssons bortgång? Jag förstår inte ...?

Dina totalt hänsynslösa poänger ”att hon var slut som artist”. ”Om vi ska elda upp oss själva när våra familjemedlemmar går bort”.
Finns du? Fruktansvärt att läsa.

Jag har förlorat min mor, förlorat min far och min bror.

Känslor är inte åsikter. Inget man resonerar sig fram till.
Låt alla få känna fullt ut helt utan ditt tyckande.
Och vad man gör med det man känner måste vara upp till var och en. Hon och han. Dig och mig.
Du förstår en dag.

,
Citera
2019-12-12, 22:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Och från vilken sten kröp du fram ifrån?
Du skräms ju....

Tror du på frihet? Uppenbarligen då du har åsikter. Vem är du då att diktera andra människors åsikter, känslor, sorg eller behov?
Inget av det stör dig på något sätt och ej heller någon annan som stod Marie Fredriksson nära.
Vad får dig att engagera dig i Marie Fredrikssons bortgång? Jag förstår inte ...?

Dina totalt hänsynslösa poänger ”att hon var slut som artist”. ”Om vi ska elda upp oss själva när våra familjemedlemmar går bort”.
Finns du? Fruktansvärt att läsa.

Jag har förlorat min mor, förlorat min far och min bror.

Känslor är inte åsikter. Inget man resonerar sig fram till.
Låt alla få känna fullt ut helt utan ditt tyckande.
Och vad man gör med det man känner måste vara upp till var och en. Hon och han. Dig och mig.
Du förstår en dag.

,

Utan Gessle/Roxette hade hon aldrig blivit världsstjärna, eller vad tror du? Att man är en supertalang räcker inte, det behövs en katslysator och Gessle var det för henne, han hade kunnat göra Roxettegrejen med en massa andra bruttor! Ingen skit på henne, hon gjorde sin roll i Roxette 100% perfekt!
Citera
2019-12-13, 00:11
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Bra försök. Roxettes första skiva blev en dundersuccé. Året efter, i efterdyningarna av Roxettes succé gjorde hon en soloskiva med låten Efter stormen. När hon gav ut den var redan Roxette ett av Sveriges bäst säljande band.
Fast hon var väldigt stor innan också. I Sverige. Hade gett ut ett par LP redan innan. Förstår inte vad ni bråkar om egentligen.
Citera
2019-12-13, 00:16
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Tycker det känns äckligt när Per Gessle (!) går ut i media och tycker att folk inte ska spontansamlas vid gamla EMI-Studios vid Skärmarbrink och lägga ner en blomma, tända ett ljus och kanske kramas och få pysa ut sig.
Något uppenbarligen många vill och behöver.
Då kliver p. (som han kallar sig) ut och säger stopp.
Stanna hemma och Swisha till en fond istället.

Mänskliga känslor ersätter man effektivt med Swisch. Fi fan.

(jag vet att det också står i tidningar att familjen vill detta. Bullshit. Tro fan att det värmer något litet för familj och barn att fysiskt se hur människor visar spontan kärlek. Familjen sörjer nu och är naturligtvis inte lika rationella mitt i sin sorg som cyniska p. kan kosta på sig att vara)

Jamen (ditt nöt), det de säger är att hellre än att lägga pengar på blommor till Marie så ber de vänligen om att man ska skänka pengar till cancerforskning i stället. Ingen har sagt något om att folk inte ska ta sig till Skärmarbrinken och skriva något i minnesalbumet som finns i studion där. Det tycker de säkert bara är fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in