2019-12-12, 22:59
Medlem
Landade lite sent på Arlanda häromdagen och fick snabbt ta en taxi in till stan. Fångas av en taxichaffis vars bil liknar Taxi Stockholm, som tyvärr inte har fastpris men det "blir ungefär samma".

Hinner åka några kilometer och ser hur taxametern fullkomligen rusar iväg. Frågar vad fan som händer och idiotjäveln menar att han minsann upplyst mig om att det inte är fastpris. Jag förklarar att om han inte stänger av taxametern och släpper av mig så kommer vi båda att ha ett väldigt stort problem. Eftersom "han är snäll och inte vill ha bråk på en måndag" så blir det så.

Samtidigt vet jag ju att han egentligen inte gjort något olagligt utan att det är jag som står med både lång näsa och svartepetter. Så 650 spänn kostade det mig i slutändan.

Frågan är hur man kommer åt dessa lurendrejare? Att fysiskt slå han på käften lockar ju, men är ingen långsiktig lösning. Vad tycker andra taxibolag om detta? Kan man inte komma åt dem på nåt sätt?

Nåt jävla ekonomiskt fuffens har de ju för sig också. Kollar jag på bolaget Lavatera AB så har de en ok omsättning men gör minusresultat. Hur nu det ens är möjligt med de taxipriserna.
Citera
2019-12-12, 23:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ja det är en katastrof att Sverige har så oreglerad taxinäring. Inte ens i Indien har man det.
Citera
2019-12-12, 23:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyhead
Frågan är hur man kommer åt dessa lurendrejare?

Få en myndighetskontrollant att åka med dem.
Citera
2019-12-12, 23:11
Avstängd
Var det en babbeluring - o hur långt kom du för 650 kr
Citera
2019-12-12, 23:16
Medlem
Citat:
Landade lite sent på Arlanda häromdagen och fick snabbt ta en taxi in till stan. Fångas av en taxichaffis vars bil liknar Taxi Stockholm, som tyvärr inte har fastpris men det "blir ungefär samma".

Hinner åka några kilometer och ser hur taxametern fullkomligen rusar iväg. Frågar vad fan som händer och idiotjäveln menar att han minsann upplyst mig om att det inte är fastpris. Jag förklarar att om han inte stänger av taxametern och släpper av mig så kommer vi båda att ha ett väldigt stort problem. Eftersom "han är snäll och inte vill ha bråk på en måndag" så blir det så.

Samtidigt vet jag ju att han egentligen inte gjort något olagligt utan att det är jag som står med både lång näsa och svartepetter. Så 650 spänn kostade det mig i slutändan.

Frågan är hur man kommer åt dessa lurendrejare? Att fysiskt slå han på käften lockar ju, men är ingen långsiktig lösning. Vad tycker andra taxibolag om detta? Kan man inte komma åt dem på nåt sätt?

Nåt jävla ekonomiskt fuffens har de ju för sig också. Kollar jag på bolaget Lavatera AB så har de en ok omsättning men gör minusresultat. Hur nu det ens är möjligt med de taxipriserna.

Kan du lägga ut kvitton
Citera
2019-12-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Var det en babbeluring - o hur långt kom du för 650 kr

Han var inte blond om man säger så. Ungefär 9km får jag det till, ett fyndpris! Det roliga är att han började käbbla om att det nog skulle sluta på "bara 2000" när jag började gasta i bilen. Det hade snarare varit det dubbla med tanke på vad jag betalade.

Citat:
Ursprungligen postat av Sasoki
Kan du lägga ut kvitton

Hade gärna gjort, men slängde skiten i vredesmod efteråt.
Citera
2019-12-12, 23:27
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Vad tycker andra taxibolag om detta? Kan man inte komma åt dem på nåt sätt?
Sluta åka med dem, förboka alltid via app eller telefon. Varna medmänniskor för dessa taxi. Kräv kvitto om du ändå åker med dem, betala aldrig svart. Ta kort på prislista i fönstret, helst förarens Id och jämför med kvittot. Du kan under färden via kartappen se ifall priset, hur högt det än är, ser rimlig ut mitt i det orimliga.
Citera
2019-12-12, 23:32
Medlem
Citat:
Han var inte blond om man säger så. Ungefär 9km får jag det till, ett fyndpris! Det roliga är att han började käbbla om att det nog skulle sluta på "bara 2000" när jag började gasta i bilen. Det hade snarare varit det dubbla med tanke på vad jag betalade.

Hade gärna gjort, men slängde skiten i vredesmod efteråt.

Kan du kolla på ditt konto vad företaget heter om du betalade med ditt kort
Citera
2019-12-12, 23:40
Medlem
Precis som när du handlar allt annat, handla där du vet vad du handlar. Ska du åka taxi ifrån en flygplats, förbeställ hos bolaget du känner.
Citera
2019-12-12, 23:41
Medlem
Kurt-Syds avatar
Är det inte två köer längre på Arlanda? Uppsala/Stockholm, med fast pris?
Citera
2019-12-12, 23:43
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Ja du, det är ett gammalt mysterium men politikerna vill uppenbarligen ha det på det viset. Alla vet att det inte fungerar. Polisen, kunderna, bolagen själva. Om man lät polisen få jobba helt fritt skulle dom kunna stänga ner en massa bilar för dom har rätt bra koll på hur dom trixar. Dom skulle kunna ha en egen avdelning på skatteverket bara för just det.
Problemet är ju delvis avregleringen som släppte in en massa oseriösa aktörer, som i nästa led anställde förare som inte borde få komma i närheten av kunder. Jag menar riktiga busar som absolut inte borde få jobba med det dom gör.
Citera
2019-12-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasoki
Kan du kolla på ditt konto vad företaget heter om du betalade med ditt kort
Jag skrev ju det i första inlägget, Lavatera AB. Drivs av de seriösa näringsidkarna Abd Al-Rahman Bahlool och Mohamed Nidal Dowah.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in