2019-12-12, 21:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Fake!! Haha, nä. Jag vet inte. 4 år låter spontant som en ganska lång tid för en sådan expedition? Kanske seglade de runt isväggen, trots allt?

Hur det än ligger till med denna expedition så tror jag inte att någon som åker skidor i Antarktis gör så upp och ner(typ) sett från mig i Sverige. Det går inte ihop med den platta verklighet jag kan observera, sådan livlig fantasi har jag släppt tillsammans med tron på en sfärisk jord.

👍
Skulle dom seglat runt hela skivan längs med en isvägg utan att märka det? Så dåliga på navigering är man knappast om man ger sig ut på en sån här seglats och det skulle ta långt mer än 4 år att bara komma runt Antarktis om dom skulle seglat runt hela skivan längs med en isvägg.
Vad du kan observera med blotta ögat betyder nada. Både en platt jord och en rund ser platt ut om du inte är 20 mil ut i rymden.
Citera
2019-12-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle dom seglar runt hela skivan längs med en isvägg utan att märka det? Så dåliga på navigering är man knappast och det skulle ta långt mer än 4 år att bara komma runt Antarktis om dom skulle seglat runt hela skivan längs med en isvägg.
Vad du kan observera med blotta ögat betyder nada. Både en platt jord och en rund ser platt ut om du inte är 20 mil ut i rymden.

Det betyder inte nada, varken för mig eller dig. Eftersom du använder observationen att båtar försvinner vid horisonten som ett sätt att bevisa den kurvatur som din fantiserade sfäriska jord kräver, så vi kan konstatera att vi båda två låter våra ögon och vad de ser forma vår verklighetsuppfattning.
Citera
2019-12-12, 22:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kan vara. Det som talar emot den tesen är ju att du säger välvningen börjar några kilometer från där jag står och blickar ut. Och att den välvningen döljer hela städer några mil bort. För att sedan aldrig synas till, så fort vi faktiskt försöker se välvningen istället för att fantisera om den.

Så, det kan också vara för att den ej finns där, och att objekt som inte syns längre bort inte gör så på grund av någonting annat än en välvning.

Vi borde ju ta reda på vem som har rätt, istället för att sitta här och förstå varandra utan att kunna hålla med varandra. Vi trampar bara ovälvt vatten.

Men du förstår ju inte ett smack om du tror folk har hävdat att välvningen börjar en halvmil ut. Välvningen är ju närvarande konstant, förutom där land lokalt förekommer i andra former.

Vattnets välvning börjar precis vid strandkanten, och manifesterar sig som ett krön 5km ut. Så lite böjer sig havsytan.
Citera
2019-12-12, 22:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det betyder inte nada, varken för mig eller dig. Eftersom du använder observationen att båtar försvinner vid horisonten som ett sätt att bevisa den kurvatur som din fantiserade sfäriska jord kräver, så vi kan konstatera att vi båda två låter våra ögon och vad de ser forma vår verklighetsuppfattning.
Vi använder observationen att båtar försvinner botten upp som motbevis mot en platt jord. Precis som kraftledningen över en viss amerikansk sjö, även det ett motbevis.
Citera
2019-12-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men du förstår ju inte ett smack om du tror folk har hävdat att välvningen börjar en halvmil ut. Välvningen är ju närvarande konstant, förutom där land lokalt förekommer i andra former.

Vattnets välvning börjar precis vid strandkanten, och manifesterar sig som ett krön 5km ut. Så lite böjer sig havsytan.

Enligt dig då, så ska samma välvning som ej går att betrakta över 5 km(mellan mig och horisonten, sett från strandkanten) dölja något som ligger några mil bortom? Om den nu är konstant som du säger, hur får du ihop det?
Citera
2019-12-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vi använder observationen att båtar försvinner botten upp som motbevis mot en platt jord. Precis som kraftledningen över en viss amerikansk sjö, även det ett motbevis.

https://media.gettyimages.com/photos/aerial-view-of-lake-pontchartrain-new-orleans-louisiana-picture-id78051567?s=612x612

Ja du, ser verkligen ut att motbevisa en platt jord.
Citera
2019-12-12, 22:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag använder inte bara båtar som försvinner bakom horisonten utan även att SattelitTV funkar, Att solen inte krymper ihop vid nedgång, att avstånden minskar söder om ekvatorn, flygtider på södra halvklotet osv. Allt detta tillsammans visar tydligt att plattmodellen inte fungerar. Inga optiska fenomen kan få resan Chile-Australien att gå på 13 timmar.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-12-12 kl. 22:31.
Citera
2019-12-12, 22:31
Medlem
Citat:
Jag använder inte bara båtar som försvinner bakom horisonten utan även att SattelitTV funkar, Att solen inte krymper ihop vid nedgång, att avstånden minskar söder om ekvatorn, flygtider på södra halvklotet osv. Allt detta tillsammans visar tydligt att plattmodellen inte fungerar.

Gör det väl inte. Betyder väl snarare att om jorden är platt, så vet varken du eller jag hur den ser ut eller fungerar.

👍
Citera
2019-12-12, 22:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Gör det väl inte. Betyder väl snarare att om jorden är platt, så vet varken du eller jag hur den ser ut eller fungerar.

👍
Jo det jag räknar upp visar tydligt att jorden inte är en platt skiva.
En platt skiva har längsta spåret längst ut, en boll har den längsta breddgraden på mitten. Var är det längst på jorden?
Citera
2019-12-12, 22:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Enligt dig då, så ska samma välvning som ej går att betrakta över 5 km(mellan mig och horisonten, sett från strandkanten) dölja något som ligger några mil bortom? Om den nu är konstant som du säger, hur får du ihop det?

Jag vet inte vad det är för fel på dig. Mestadels antar jag du trollar världens mest utdragna trolleri men whatever.

Alldeles bortom horisontlinjen/krönet döljs bara aldrig så lite, säg en millimeter. Men säg att ett objekt är lika långt bortom horisonten som du är hitom den, då skyms lika mycket som höjden till dina ögon. Längre bort skyms mer, osv.
Citera
2019-12-12, 22:42
Medlem
Citat:
Jo det jag räknar upp visar tydligt att jorden inte är en platt skiva.
En platt skiva har längsta spåret längst ut, en boll har den längsta breddgraden på mitten. Var är det längst på jorden?

Som sagt, det skulle betyda att vi inte vet hur den ser ut. En platt yta kan ta många former.
Citera
2019-12-12, 22:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Som sagt, det skulle betyda att vi inte vet hur den ser ut. En platt yta kan ta många former.
Att alla avstånd, vinklar, former osv. stämmer på en jordglob visar klart och tydligt att jorden har den formen och inte är platt och oavsett om du skapar en fyrkantig, trekantig, rund eller femkantig platta eller om plattan är oändligt stor så kan du aldrig få avståndet runt nordpolen att öka till en viss punkt och sedan minska på en platt jord. Då krävs en rund jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in