Citat:
Öh. Nej. Då skulle hon ju flyga business class över Atlanten i en bekväm Jumbojet och tänka "det jag förespråkar ska naturligtvis inte gälla mig själv".
Att hon valde att segla, trots att det tar veckor och är väldigt obekvämt och kanske rentav farligt emellanåt, visar ju att hon inte tänker så.
Problemet är att så fort man ska ut och resa en längre sträcka idag, så blir det svårt att undvika stora CO2-utsläpp. Alternativen är få i dagsläget. Vi lever i en värld som är beroende av CO2-utsläpp, så nästan oavsett vad man gör så blir det CO2-utsläpp i någon ände.
Att hon valde att segla, trots att det tar veckor och är väldigt obekvämt och kanske rentav farligt emellanåt, visar ju att hon inte tänker så.
Problemet är att så fort man ska ut och resa en längre sträcka idag, så blir det svårt att undvika stora CO2-utsläpp. Alternativen är få i dagsläget. Vi lever i en värld som är beroende av CO2-utsläpp, så nästan oavsett vad man gör så blir det CO2-utsläpp i någon ände.
...detta samtidigt som Greta klagar på att "De flesta av åtagandena inkluderar inte flyget, sjöfart, import och export av varor eller konsumtion." (https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunbergs-tal-pa-klimatmotet-cop25-i-madrid/)
Det tycks som om hon förespråkar stopp för långväga transporter, men bananer vill hon antagligen gärna käka i fortsättningen - och inte närodlade bananer (de som på bonnsvenska kallas för morötter). :-) Det hon förespråkar kan väl inte gärna gälla henne själv, eller?
Jag säger inte att hon har fel i sina tankar, jag håller med om att många transporter är obehövliga, både i makropespektivet som i mikroperspektivet. Jag har inte heller mycket till övers för den konsumptionshets vi upplever idag och på den punkten håller jag med Greta. Men det känns som om hon inte ser att hon kastar sten i glashus. Mycket av det hon kritiserar andra för kan man beslå henne med.
Och sist men inte minst: tonåringar är inte helt främmande inför tanken att välja en bekvämlighetsfri tillvaro. Det är mest gamla stofiler som sätter bekvämlighet främst. Greta såg kanske seglatsen som en möjlighet till ett minnesvärt äventyr, som samtidigt passade in i hennes tankar om att hon "offrade" sin tid för att hon var "tvungen" att segla. Vet ej, spekulerar bara.