2019-12-12, 15:29
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Öh. Nej. Då skulle hon ju flyga business class över Atlanten i en bekväm Jumbojet och tänka "det jag förespråkar ska naturligtvis inte gälla mig själv".

Att hon valde att segla, trots att det tar veckor och är väldigt obekvämt och kanske rentav farligt emellanåt, visar ju att hon inte tänker så.

Problemet är att så fort man ska ut och resa en längre sträcka idag, så blir det svårt att undvika stora CO2-utsläpp. Alternativen är få i dagsläget. Vi lever i en värld som är beroende av CO2-utsläpp, så nästan oavsett vad man gör så blir det CO2-utsläpp i någon ände.

...detta samtidigt som Greta klagar på att "De flesta av åtagandena inkluderar inte flyget, sjöfart, import och export av varor eller konsumtion." (https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunbergs-tal-pa-klimatmotet-cop25-i-madrid/)

Det tycks som om hon förespråkar stopp för långväga transporter, men bananer vill hon antagligen gärna käka i fortsättningen - och inte närodlade bananer (de som på bonnsvenska kallas för morötter). :-) Det hon förespråkar kan väl inte gärna gälla henne själv, eller?

Jag säger inte att hon har fel i sina tankar, jag håller med om att många transporter är obehövliga, både i makropespektivet som i mikroperspektivet. Jag har inte heller mycket till övers för den konsumptionshets vi upplever idag och på den punkten håller jag med Greta. Men det känns som om hon inte ser att hon kastar sten i glashus. Mycket av det hon kritiserar andra för kan man beslå henne med.

Och sist men inte minst: tonåringar är inte helt främmande inför tanken att välja en bekvämlighetsfri tillvaro. Det är mest gamla stofiler som sätter bekvämlighet främst. Greta såg kanske seglatsen som en möjlighet till ett minnesvärt äventyr, som samtidigt passade in i hennes tankar om att hon "offrade" sin tid för att hon var "tvungen" att segla. Vet ej, spekulerar bara.
2019-12-12, 15:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förstår inte varför detta skulle vara hånfullt. Visar väl snarare att Trump kan vara omtänksam. Hursomhelst, Tweeten trendar starkt på Twitter.

#ChillGretaChill

https://twitter.com/ScottAdamsSays/status/1205109863119912960?s=20
https://twitter.com/ohip13/status/1204802027227926528?s=20

Jag tycker inte heller att Trumps tweet är så farlig. Jämfört med vad många Greta-hatare brukar skriva så är det ju ganska milt.

Det som är intressant är att Greta blivit så stor att Donald Trump tweetar om henne ibland. Detta är väl tredje gången nu?
2019-12-12, 15:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
...detta samtidigt som Greta klagar på att "De flesta av åtagandena inkluderar inte flyget, sjöfart, import och export av varor eller konsumtion." (https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunbergs-tal-pa-klimatmotet-cop25-i-madrid/)

Det tycks som om hon förespråkar stopp för långväga transporter, men bananer vill hon antagligen gärna käka i fortsättningen - och inte närodlade bananer (de som på bonnsvenska kallas för morötter). :-) Det hon förespråkar kan väl inte gärna gälla henne själv, eller?

Jag säger inte att hon har fel i sina tankar, jag håller med om att många transporter är obehövliga, både i makropespektivet som i mikroperspektivet. Jag har inte heller mycket till övers för den konsumptionshets vi upplever idag och på den punkten håller jag med Greta. Men det känns som om hon inte ser att hon kastar sten i glashus. Mycket av det hon kritiserar andra för kan man beslå henne med.

Och sist men inte minst: tonåringar är inte helt främmande inför tanken att välja en bekvämlighetsfri tillvaro. Det är mest gamla stofiler som sätter bekvämlighet främst. Greta såg kanske seglatsen som en möjlighet till ett minnesvärt äventyr, som samtidigt passade in i hennes tankar om att hon "offrade" sin tid för att hon var "tvungen" att segla. Vet ej, spekulerar bara.
Tittar man lite på talet i artikeln så pratar hon bara på ett vagt sätt som inte leder till handling.

Hon vågar inte säga åt folk att strama åt konsumtionen i jul.

Hon bara snackar och vågar inte ens be folk konsumera mindre.
2019-12-12, 15:44
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Från wikipedia

Barn med FAS har ofta låg födelsevikt och litet, ibland asymmetriskt, huvud. Bland de specifika ansiktsdrag som ingår i diagnosen är korta ögonspringor, lång överläpp med utslätad läppfåra och smalt läpprött de vanligaste. Barn med FAS har ofta svårigheter med mat och sömn. Fysiska skador, både på yttre och inre organ, är vanligt. Försämrad motorik och balans, syn- och hörselproblem är också vanligt. Barn med FAS är ofta överaktiva och har svårt med koncentrationen vilket leder till att de ofta diagnostiseras med ADHD. Ofta innebär FAS även inlärningssvårigheter, dåligt närminne och bristande logisk förmåga. Personer med FAS har ofta svårigheter med socialt samspel, empatisk förmåga, distanslöshet etc.

Tycker detta stämmer in på pricken på Greta.
Hon är asocial, skiter i om hälften av jordens befolkning går under och ser ut som bilderna som länkats till i tråden.
Mamma kommunist-Malena skulle ha gett fan i sponken när hon hade bullar i ugnen men hon var väl för självupptagen och egoistisk för att skippa borsten som den narcissist hon är.
Socialtjänsten skulle ha ryckt in redan i initialskedet...

Bara för att vara motsatta partens advokat:
Hade Greta låg födelsevikt? Utseendemässigt verkar hon likna Svante eller vad han nu heter. Jag vet inte om Greta har svårigheter med sömn, motorik, balans, syn eller hörsel. Hon verkar iaf inte behöva glasögon, verkar inte ha problem med att röra sig (någon i den här tråden skrev att hon dansade riktigt bra, tror jag). Nej, Greta har nog ingen ADHD med tanke på vad som har framkommit om hennes koncentrationsförmåga, inte heller har jag sett problem med kognitiv förmåga eller närminne. Hade Greta varit kille så skulle hon kallas för "vanlig aspergare", eftersom mycket av hennes beteende stämmer bättre in på killar med asperger en på tjejer som diagnosticeras med asperger. Hade morsan hällt i sig för mycket rödtjut under graviditeten så skulle Greta inte ha den kognitiva förmåga som hon - trots allt - har. Tänk bara på den saken: en aspergare som inte gärna lämnar invanda mönster och spår som plötsligt ger sig iväg på en långväga resa med allt vad det innebär. Det krävs enormt mycket av en aspergares psyke för att klara av det, inte minst i form av kognitiv förmåga och bearbetning av intryck - och Greta klarade av det.

Nej, FAS är helt fel spår.
2019-12-12, 15:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tycker inte heller att Trumps tweet är så farlig. Jämfört med vad många Greta-hatare brukar skriva så är det ju ganska milt.

Det som är intressant är att Greta blivit så stor att Donald Trump tweetar om henne ibland. Detta är väl tredje gången nu?

Du får vara lite mer subtil om det inte ska lysa igenom att din agenda är att angripa alla som kritiserar Greta. Du kör med multipla offerkoftor och gnäller över att Greta hatas trots att hon spyr ut hat hela tiden. Kasta inte sten i glashus brukar man säga, tål man inte hat eller ens kritik ska man själv inte hata.
2019-12-12, 15:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Nej, och jag tycker överhuvudtaget inte att hela Trump är så farlig. Han verkar vettig och balanserad, trots allt som hans belackare vill göra honom till.

Jag funderar dock över, hur Greta ska klara att gå tillbaka till ett normal liv - där hon INTE är i centrum för kungars, presidenters, påvars, ärkebiskopars och statsministrars spotlights..? För det här kan ju inte vara för evigt.
2019-12-12, 15:50
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Man kan ha åsikter om Greta om det är rätt det hon säger eller om det ens är möjligt att vända skutan och rätta till saker och ting... Absolut..
Men att kalla henne lögnare och fejk krävs det en idiot eller någon som har bestämt sig för tycka något och hålla fast vid det.

Det tog en väldig tid för mig att informera mig om vad allting handlade om. Jag hade sett att det var en ung tjej som strejkade utanför riksdagshuset och att hon visst var dotter till Malena Ernman (som jag i grund och botten gillar men som har den där "Naiva" synen på migrationen här i landet vilket gjort att hon inte precis ligger i toppen på listan hos mig) sen var det ingenting mer med det, det låg helt utanför min intresse-sfär.
Men sen började jag efter ett tag kolla upp lite youtube klipp och annat därför jag inte kunde fatta hur stort det har blivit, och mitt mindset var väl det att jag skulle sälla mig till belackarnas skara om att hon var en puppet och ett verktyg bara.. Men det gick inte....

Greta är Genuin och ärlig rakt igenom, den som inte ser det kan inte ha den minsta människokännedom, sen har hon en begåvning och ett intellekt som inte många har, att hon som många säger inte skulle vara kapabel att skriva sina tal själv t.ex är rent löjeväckande att höra, fattar man inte det efter att ha sett intervjuer och annat där hon inte har stöd av något nedskrivet är man dum i huvet.
Sen ovsett hur hennes skolgång ser ut framöver så kan ni vara lugna för att hon kommer att ha det kunskaper hon behöver i livet och arbeten kommer inte att saknas...

Greta kämpar för någonting hon tror på hårdare än många kan förstå och att en liten tjej på 16 år men som ser ut som 12-13 kan få vuxna män och parlamentariker att rädas att debattera henne och att hon har modet att möta vem som helst trots sin ringa ålder och erfarenhet är helt otroligt....

" Greta är genuin och ärlig rakt igenom ".

" Sen har hon en begåvning och ett intellekt som inte många har". Tja vad ska man säga? Naiv much? Sällan har jag läst ett inlägg bestående av så mycket trams & felaktigheter! Grattis till ett nytt bottenrekord!

Det är skrämmande att höra och att det faktiskt ( troligen) är vuxna människor som är så här naiva & lättlurade!

Psst! Pm:a mig! Jag har ett par broar att sälja till dig!
2019-12-12, 15:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Frågan är om inte hennes självsvält när hon gick femman (eller när det var) har skapat hennes speciella utseende.

Det finns ju bilder från tiden innan hon började med sin självsvält, och där ser hon ju rätt så vanlig ut:

https://files.hant.se/uploads/2015/05/xr11080532-650x978.jpg
https://www.watson.de/imgdb/f1a5/Qtablet_hq,E,0,0,1942,2913,809,1213,323,485/85494905612054
2019-12-12, 15:57
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Frågan är om inte hennes självsvält när hon gick femman (eller när det var) har skapat hennes speciella utseende.

Det finns ju bilder från tiden innan hon började med sin självsvält, och där ser hon ju rätt så vanlig ut:

https://files.hant.se/uploads/2015/05/xr11080532-650x978.jpg
https://www.watson.de/imgdb/f1a5/Qtablet_hq,E,0,0,1942,2913,809,1213,323,485/85494905612054
Hon har snörfria skor där precis som idag
2019-12-12, 15:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, och jag tycker överhuvudtaget inte att hela Trump är så farlig. Han verkar vettig och balanserad, trots allt som hans belackare vill göra honom till.

Jag funderar dock över, hur Greta ska klara att gå tillbaka till ett normal liv - där hon INTE är i centrum för kungars, presidenters, påvars, ärkebiskopars och statsministrars spotlights..? För det här kan ju inte vara för evigt.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, det är upplagt för ett självmord när strålkastarna slocknar.

Hon är snart inget barn längre och då blir hon inte lika charmig, tänker lite på Fridolin som var väldigt omtyckt tidigt i åren men blev sedan symbolen för fiaskot. Greta med sina psykiska problem kommer inte klara det och de ansvariga för vad som då händer är dem som utnyttjar henne nu.
2019-12-12, 16:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vad har hon åstadkommit då förutom att hetsa upp dig?

Hon har fått fler att prata om klimatet. Hon har skapat en uppmärksamhet kring detta som ingen annan. Även här i Sverige.

Sedan att hon ska lösa allt och lyckas där alla andra misslyckas är för mycket begärt. Det klarar inte ens EU. Ekvationen går i dagsläget inte riktigt ihop, och ingen verkar veta hur man ska lösa detta.
2019-12-12, 16:03
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Bara för att vara motsatta partens advokat:
Hade Greta låg födelsevikt? Utseendemässigt verkar hon likna Svante eller vad han nu heter. Jag vet inte om Greta har svårigheter med sömn, motorik, balans, syn eller hörsel. Hon verkar iaf inte behöva glasögon, verkar inte ha problem med att röra sig (någon i den här tråden skrev att hon dansade riktigt bra, tror jag). Nej, Greta har nog ingen ADHD med tanke på vad som har framkommit om hennes koncentrationsförmåga, inte heller har jag sett problem med kognitiv förmåga eller närminne. Hade Greta varit kille så skulle hon kallas för "vanlig aspergare", eftersom mycket av hennes beteende stämmer bättre in på killar med asperger en på tjejer som diagnosticeras med asperger. Hade morsan hällt i sig för mycket rödtjut under graviditeten så skulle Greta inte ha den kognitiva förmåga som hon - trots allt - har. Tänk bara på den saken: en aspergare som inte gärna lämnar invanda mönster och spår som plötsligt ger sig iväg på en långväga resa med allt vad det innebär. Det krävs enormt mycket av en aspergares psyke för att klara av det, inte minst i form av kognitiv förmåga och bearbetning av intryck - och Greta klarade av det.

I beg to differ.
Mina barn är vad man kallar "normala" barn i allt, men min särbos ena son som är 22 har aspergers.
I hans fall är han mycket benägen på att resa och att träffa andra personer och betydligt mer social än de flesta. Han kan göra så man skäms om man är ute med honom, börja prata med främmande människor om vi tar en öl på krogen och sånt där. Samtidigt har han för sin ålder märkliga intressen som att lyssna på gammal 40-talsmusik och samla på stenar och sånt där. Lite blandning av Edward Blom och David Attenborough. En kuf om jag får vara 100% ärlig. Men hans intressen gör att han ofta reser, han har ett rätt skapligt betalt arbete för sin ålder och har besökt udda ställen som Peru, Indonesien, Nepal och Bolivia, medan vi "vanliga" reser till Thailand och Kanarieöarna.
En vän till mig diagnostiserades i vuxen ålder. Han är tvärtom, introvert och asocial och känner bara mig och tre andra personer enligt egen utsago. Han är trevlig och så där men inbunden som fan och måste skriva upp allt han ser och hör oavsett det handlar om senaste AIK-matchen eller om det gäller att bara handla 2-3 saker då han går till affären. Hans barn har ärvt hans egenskaper. Mamman till dem är mer social och utåtriktad.
Så ADHD/asperger verkar vara ett mångfacetterat begrepp för olika personlighetstyper, eller också är det läkarvetenskapen som falerat i bedömningarna.
Men p.g.a. de ovan uppräknade sakerna tror jag mer på FAS som grund för Gretas diagnos. Lägg därtill tvångstankar, selektiv mutism, megalomani och allt annat fanskap den där tjejen verkar lida av så fogas pusslet samman till en helhetsbild av en sinnessjuk stackars flicka som hänsynslöst utnyttjas av en publicitetskåt, politiskt korrekt kommunistmorsa och en dålig lika korrekt cuck som "manlig" förebild. Det kan inte sluta på annat vis än att det går käpprätt åt helvete...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in