2019-12-12, 14:36
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1
Någon som vet hur anonym man är ifall man ger polisen ett tips? OM det skulle vara så att tipset är viktigt (vilket det kanske inte ens är), kan de leta upp namnet på personen som skickat tipset och skriva med namnet i FUP?

Har du VPN-tunnel/TOR eller både och? Skaffa en krypterad Hushmail på Hushmail.com om du vill maila dem.

Allt beror givetvis på hur "hett" tipset" är. Är det något som du kan straffas för att denna kurdiska släkt, så tycker jag du väljer det säkraste möjliga sättet.
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2019-12-12 kl. 14:40.
Citera
2019-12-12, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Om många mellanöstern-tjejer ser ut så, hur vet man då att man kan ha sett Wilma?

Har du inte läst för många science fiction - deckare?
Att du orkar!

Något speciellt kännetecken, tex hennes jacka och platsen man ser henne på. Om man ser någon som ser ut som Wilma gå in i det trapphus där Wilma brukar gå in, då förutsätter man kanske att det är hon, utan att egentligen ha sett henne på nära håll och sett ansiktet.
Och frågan är hur noga polisen är när de förhör vittnen om sånt. Det räcker liksom inte att fråga "är du 100% säker" 100 gånger. Man måste ta reda på vad personen faktiskt såg, och även då kan det bli fel, speciellt om vittnet har tidigare minnen av att tex ha sett Wilma gå in i trapphuset där hennes pojkvän bor.

Hur tror du att människor hanterar mordsituationer egentligen?
Tror du inte att deras agerande efter ett mord är till viss del influerat av tex vad de har sett på olika deckare?
Något måste mördaren ju iallafall ha tänkt under tiden efter mordet. Någon lösning måste hen ha kommit fram till. Och det är osannolikt att alla människor tänker likadant och kommer fram till samma lösning i en sån situation. Varje mordsituation är ju unik, och varje människa är unik.

Och du missar helt vad jag ville framföra - att det finns olika sätt för en mördare att efter ett mord fördröja saknandet och letandet efter offret, tex genom att skicka meddelanden med hennes telefon till anhöriga, eller iallafall svara när de skickar meddelanden till hennes telefon. Och jag undrade hur säkert det är att hon dog just den 14 november, och inte tex dagen innan.
Det skulle kanske kunna förklara den plötsliga aktiviteten på Twitter-kontot "1186054619388092416" den 13 november. Alltså att mördaren blev desperat efter mordet, och försökte komma på olika sätt att få det att verka som att hon fortfarande levde, och därför ändrade namnet på kontot från @angelshollywoo till @wilmanouvelle den 13 november.
Det finns massa olika möjliga scenarion kring detta. Och ju fler som har varit inblandade i mordet eller hanteringen av kroppen, desto större är nog sannolikheten att det hela har gått till på ett väldigt häpnadsväckande sätt.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-12 kl. 14:49.
Citera
2019-12-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, och eftersom Komment1 berättat här att hen finns i närheten av mördarna så är paranoian väldigt begriplig. Men @Komment1: jag tror du kan vara ganska trygg ifall du kör prefixet #31# innan du slår numret. Du kan ju även prata med polisen om detta utan att röja dig.
Om polisen vill att en okänd inringare senare skall vittna, hur anonym är man då i verkligheten vid användandet av #31#? Kan polisen spåra ett telefonnummer trots användandet av prefixet?

Kan vara bra att ha den här artikeln i åtanke innan telefonkontakt tas med polisen.

https://www.metro.se/nyheter/anonyma-tipsare-kan-hangas-ut-av-polisen-9oAwueKZHY
Citera
2019-12-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaceN
Blir tokig!
Vad hände sen?
Hur mår du/ni idag?

Jo idag mår vi "helt okey", självklart lider man utav det som varit. Minnesbilder, drömmar och att man fortfarande är paranoid som fan. Men, vi lever så gott vi kan. Jag har sambo och barn, jobbar med mig själv varje dag liksom. Den som faktiskt fortfarande delvis lever efter det våran far lärde oss, är min bror. På gott och ont. Ibland lyckas han göra en bra kombo utav det, men det kan eskalerar. Mycket om hur en tjej ska vara och klä sig. Tror inte han tänker "alla svenska tjejer är horor". Men precis som många svenskar har fördomar om utlänningar så har han det för svenskar och hur de beter sig och klär sig. Det gör faktiskt ont ibland, när man blir påmind om farsan i honom. Så skulle aldrig säga det till honom. Han är min bror och jag älskar honom. Han är trasig, men jag tror inte han ser det så.

Och ja, min äldre syster tog sig lös "livs levande" ifrån mannen hon gifte sig med. Hon bor i Sverige igen och har ett "vanligt" liv.
Citera
2019-12-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinaJagoDu
Som sagt när blev det ett brott att ha andra skrivna?Finns det nån lag som förbjuder detta?länka gärna om det finns.
Gällande försvarsministern så var han skriven på sin egen adress,men jag förstår din tes och vart du vill komma.

Det som är ett brott är att vara skriven på en adress, och sen får bidrag under tiden som man är i Irak och jobbar som försvarsminister, eller krigar för is.
Man har alltså inte rätt till bidrag då.
Därför behövs det en lag för detta.
Som gör att vi kan kontrollera fuskarna. Och sedan straffa dem.
Citera
2019-12-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsjo50
Om polisen vill att en okänd inringare senare skall vittna, hur anonym är man då i verkligheten vid användandet av #31#? Kan polisen spåra ett telefonnummer trots användandet av prefixet?

Kan vara bra att ha den här artikeln i åtanke innan telefonkontakt tas med polisen.

https://www.metro.se/nyheter/anonyma-tipsare-kan-hangas-ut-av-polisen-9oAwueKZHY
Ja du. En bra fråga. Men polisen kan inte tvinga någon att vittna - endast domstolen kan göra det.

Tillägg: Vid närmare eftertanke så tror jag inte polisen efterfrågar namn överhuvudtaget om man tipsar och vill vara anonym. Då skulle nog inte folk våga tipsa i lite större sammanhang - som nu.
Senast redigerad av Picasso2 2019-12-12 kl. 14:55.
Citera
2019-12-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Något speciellt kännetecken, tex hennes jacka och platsen man ser henne på. Om man ser någon som ser ut som Wilma gå in i det trapphus där Wilma brukar gå in, då förutsätter man kanske att det är hon, utan att egentligen ha sett henne på nära håll och sett ansiktet.
Och frågan är hur noga polisen är när de förhör vittnen om sånt..
Nu hade ju iaf en granne pratat med henne, så man får ju anta att det stämmer, eller menar du att det var en kurd granne som hjälper psykofamiljen?
Citera
2019-12-12, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Nu hade ju iaf en granne pratat med henne, så man får ju anta att det stämmer, eller menar du att det var en kurd granne som hjälper psykofamiljen?

Det kan vara en i "klanen" som hjälper MGM. Men det kan också vara en granne som egentligen aldrig har sett Wilmas ansikte ordentligt och därför inte lagt det på minnet ordentligt. Jag har flera grannar som jag har gått förbi i trapphuset en massa gånger och som jag inte alls vet hur de ser ut, jag vet bara var de bor.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-12 kl. 15:05.
Citera
2019-12-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja du. En bra fråga. Men polisen kan inte tvinga någon att vittna - endast domstolen kan göra det.
Och då blir man inte anonym längre.
Citera
2019-12-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Antagligen hela jävla trapphuset som hjälper mördarna.

Skämt åsido. Jag tror att flera här fått en ny förståelse för hur denna familjedynamik ser ut tack vare @Pancakegirl95. Därmed blir också mordet kanske lättare att förklara. Om pappan fungerar som Pancakes far så innebär det att machoAhmed helt enkelt såg sig tvungen att döda Wilma eftersom han annars kanske inte skulle kunna se farsan i ögonen. Nån "bög" vill han ju inte vara.
Citera
2019-12-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsjo50
Och då blir man inte anonym längre.
Om man riskerade att tappa sin anonymitet så skulle ju inte polisen få in några tips alls i farliga situationer. Jag tror sånt respekteras fullt ut.

Tillägg: https://polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/
Senast redigerad av Picasso2 2019-12-12 kl. 15:08.
Citera
2019-12-12, 15:06
Medlem
Tror ni anhöriga till MGM finns och skriver i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in