2019-12-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Varför skulle W göra det när hon står sin syster nära? Varför är det inte MGM som går hem till sin pappa? Dessutom är det långt för en sjuttonåring att gå så långt som det är från W:s lgh och MGM:s pappas lgh. Dessutom skjutsde MGM:s pappa henne tillbaka till W:s lgh med bil. Vad är det som säger att W och MGM:s pappa inte träffades vid Walkesborgsbadet tex, lättare att MGM:s pappa tog bilen dit och W går dit. Låter mer tonårings tänk att inte gå så långt.

Jag tycker att jag har följt denna tråd hyfsat bra, men jag kan inte minnas att jag sett någon annan benämna lägenheten som W:s lägenhet, eller att jag läst någonstans att MGM2 skulle ha skjutsat W tillbaka till lägenheten? Men jag kan ha missat detta.
Vart kommer den infon ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
OBS! GM FINNS I DEN HÄR TRÅDEN! OBS!
Efter det jag skrev om BO:s syster om inläggen hon gjort om BO:s försvinnande så är dessa inte offentliga längre.
Jag skrev i tisdags 10/12 om vad systern skrivit på facebook inläggen, en enda gång skriver hon att BO:s aktivitet på sociala medier slutade sista gången på torsdags morgonen fast hon hävdar i alla andra inlägg att BO INTE haft någon aktivitet på torsdagen överhuvudtaget. Dessutom hennes ordval "hon kom inte fram", alltså visste hon att BO var på väg, hur kunde hon veta det när BO inte varit aktiv på sociala medier på torsdagen? Hon menar nog något annat, tex att BO gömt sig nånstans när systern letade efter henne eller var till BO i lägenheten.
OBS! GM FINNS I DEN HÄR TRÅDEN! OBS!

Känns rätt säkert att de har rätt man i förvar. OM detta inlägg är ett försök att misstänkliggöra systern så är det riktigt, RIKTIGT lågt gjort.
Låt familjen sörja i fred!
Citera
2019-12-12, 10:49
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ae123
Tycker att tråden drar iväg på ett ytterst smutsigt vis med saker och personer som inte har ed en antydan med detta fall att göra. Sluta dra in offrets närmaste familj, de befinner sig redan i sin värsta tänkbara mardröm, visa lite respekt och lite empati. Detta är ingen tv-serie eller film, det är verklig och med människor som befinner sig i en fruktansvärd ovisshet mitt i all sorg - så sluta med fåniga och hemska påståenden och galna osannolika spekulationer.

Är ganska säker på att själva mordet skedde utan förestående planering. I stunden hetta under ett bråk som urartade, p.g.a svartsjuka eller att MGM inte accepterade at W gjorde slut eller liknande. Detta stöds av grannens uppgifter om att bråk med höga röster, dunsar och att det lät som om saker kastades. Tror att bråket eskalerade och att den MGM blev fysiskt våldsam fick ner W på golvet och dunkade hennes huvud mot golvet (de hårda dunsarna) och därmed bragt henne om livet.
Efteråt så kontaktade förmodligen MGM sin far eller annan närstående och de tillsammans röjde undan bevis, kropp och städade efter förmåga.

Polisen gick initialt ut med viss information för att få hjälp i sökandet av W då de trodde att hon kunde vara i livet. När de väl hittat en del av henne som då med säkerhet visade att hon inte längre kunde bli funnen i livet, så blev det locket på. Och istället för en försvunnen person blev detta en mordutredning som ska skyddas så att det kan leda till en säker rättegång med en förhoppningsvis fällande dom. Vi vet i nuläget inte vad dom har hittat som är relevant och vad för bevis eller styrkegraderna dessa har. Hoppas bara dom har tillräckliga bevis för att få fällande domar för samtliga inblandade.

Tycker Sverige borde höja straffet för griftefrid så att det maximala straffet t.o.m kan jämföras med en livstidsdom (som också borde höjas, tillsammans med massa andra brott i.m.o) samt kunna läggas ovanpå annat straff. I USA är straffen, skiljer lite beroende på stat, men i vissa kan man t.ex få fängelse i högst 20 år om man medvetet ändrar förstör, stympar, döljer, täcker upp, förfalskar, eller gör en falsk notering i något register, dokument eller konkreta föremål med avsikt att hindra, vilseleda eller påverka utredningen.

Då hade kanske alla dessa förövare som planerat/oplanerat utfört ett mord tänkt till en extra gång innan de gör något ytterligare med den de bragt om livet. Nu har dessa ju inget att förlora på att göra detta, snarare allt att vinna. Du ska inte kunna komma undan genom att förstöra ett offer så mycket att dödsorsaken ej kan fastställas. Tycker att de svenska straff vi har tillsammans med hela rättssystemet är partiska förövarna idag, de verkar som att de besitter alla rättigheter utan några skyldigheter. Att ljuga och undanhålla information under utredning och förhör borde också vara straffbart, i ett avskräckande syfte att förhindra en utredning.

Ang. Invandringsfrågor så tycker jag inte att det är så relevant i detta fall. Sverige borde ha klara regler och straff för eventuella brott som både avskräcker och säkerställer de hederliga invånarna i samhället. De som inte följer dessa ska då givetvis låsas in och om de inte är svenska medborgare så ska de utvisas efter at ha avsuttit sitt straff, eller kanske t.o.m förlora sitt Svenska medborgarskap.
👍👍👍 Bra skrivet! Anser också att för lite krävs av misstänkt, anhållna, häktade. Förhörsledare, åklagare har ett sjuhelsikes jobb att bevisa, bevisa - ställt utom rimliga tvivel - fastän klara indicier, jobba mot denne som säger ”inga kommentarer” i alla lägen. Upplever att d misstänkte har alla kort på sin sida, tills annat är bevisat. Vilka kostnader för samhället. Lirka, fråga om och om igen... Hårt mot hårt!!
Citera
2019-12-12, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Vad är det för idioter i tråden. Man kan inte välja kön men man kan lyckas föda bara söner och i hederskulturen där tänket är flera hundra år tillbaka i tiden är söner status! Döttrar är i klass med hundar och åsnor.

En fråga, finns mödomshinnan?
Det stämmer inte för mammor i denna kultur. Dottrar har en väldigt speciellt plats i mammas hjärta så lägg ner och försök inte vilseleda med sådant skräp för det här du säger har ingeting att göra med motivet i deras fall.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Havererade? så kan man väl inte säga?

Åklagaren hade för lite helt enkelt. Han anhöll dom på skälig misstanke men häkta dom på sannolika skäl. Vad kunde åklagaren liksom få fram under helgen? Fredag lördag söndag hade han att inhämta bevis. Frågan är väl snarare, tog åklagaren helg?

Och varför kunde han inte nöja sig med att häkta dem på skälig misstanke och eventuellt få en utredningsvecka på sig att kolla upp saker, bl a vad husrannsakan kunde gett. Han hann knappt öppna påsarna av de beslagtagna materialet över helgen men det bekom inte honom. Jag känner att åklagaren inte var allt för seriös med denna "havererade" häktning. Känns halvdann och mera som att han hade andra motiv.

Du såg citaten runt ordet havererade antar jag.
Menade såklart att det inte blev så bra: TR nekade häktning nr 1 och ÅK drog själv tillbaka framställan nr 2. Kan ju ses som ett misslyckat ärende.

Håller helt med dig om att ÅK borde nog ha hållit fast vid skälig misstanke. En veckas utredningshäktning hade nog mjukat upp mördarklanen.

Hoppas att fler delar av ”katalogen” börjar trilla in snart. I Lena Wesströmfallet tog det ca 15 månader tid innan slutsammanställningen kom som gjorde att det rasslade till och inplockning av GM skedde med hjälp av insatsstyrkan. I det fallet inväntar dom återigen en ny slutsammanställning i o m att mer bevismaterial skickats in. Med det sagt menar jag att det kommer nog att ta lång tid för att få in merparten av analyssvaren.

” – Vi har en hel katalog med analyser som vi väntar på från NFC. Det kommer att ta lång tid innan vi har alla svar, säger Jim Westerberg.”
https://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankt-man-anholls-pa-nytt-i-uddevalla/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ae123
Tycker att tråden drar iväg på ett ytterst smutsigt vis med saker och personer som inte har ed en antydan med detta fall att göra. Sluta dra in offrets närmaste familj, de befinner sig redan i sin värsta tänkbara mardröm, visa lite respekt och lite empati. Detta är ingen tv-serie eller film, det är verklig och med människor som befinner sig i en fruktansvärd ovisshet mitt i all sorg - så sluta med fåniga och hemska påståenden och galna osannolika spekulationer.

Är ganska säker på att själva mordet skedde utan förestående planering. I stunden hetta under ett bråk som urartade, p.g.a svartsjuka eller att MGM inte accepterade at W gjorde slut eller liknande. Detta stöds av grannens uppgifter om att bråk med höga röster, dunsar och att det lät som om saker kastades. Tror att bråket eskalerade och att den MGM blev fysiskt våldsam fick ner W på golvet och dunkade hennes huvud mot golvet (de hårda dunsarna) och därmed bragt henne om livet.
Efteråt så kontaktade förmodligen MGM sin far eller annan närstående och de tillsammans röjde undan bevis, kropp och städade efter förmåga.

Polisen gick initialt ut med viss information för att få hjälp i sökandet av W då de trodde att hon kunde vara i livet. När de väl hittat en del av henne som då med säkerhet visade att hon inte längre kunde bli funnen i livet, så blev det locket på. Och istället för en försvunnen person blev detta en mordutredning som ska skyddas så att det kan leda till en säker rättegång med en förhoppningsvis fällande dom. Vi vet i nuläget inte vad dom har hittat som är relevant och vad för bevis eller styrkegraderna dessa har. Hoppas bara dom har tillräckliga bevis för att få fällande domar för samtliga inblandade.

Tycker Sverige borde höja straffet för griftefrid så att det maximala straffet t.o.m kan jämföras med en livstidsdom (som också borde höjas, tillsammans med massa andra brott i.m.o) samt kunna läggas ovanpå annat straff. I USA är straffen, skiljer lite beroende på stat, men i vissa kan man t.ex få fängelse i högst 20 år om man medvetet ändrar förstör, stympar, döljer, täcker upp, förfalskar, eller gör en falsk notering i något register, dokument eller konkreta föremål med avsikt att hindra, vilseleda eller påverka utredningen.

Då hade kanske alla dessa förövare som planerat/oplanerat utfört ett mord tänkt till en extra gång innan de gör något ytterligare med den de bragt om livet. Nu har dessa ju inget att förlora på att göra detta, snarare allt att vinna. Du ska inte kunna komma undan genom att förstöra ett offer så mycket att dödsorsaken ej kan fastställas. Tycker att de svenska straff vi har tillsammans med hela rättssystemet är partiska förövarna idag, de verkar som att de besitter alla rättigheter utan några skyldigheter. Att ljuga och undanhålla information under utredning och förhör borde också vara straffbart, i ett avskräckande syfte att förhindra en utredning.

Ang. Invandringsfrågor så tycker jag inte att det är så relevant i detta fall. Sverige borde ha klara regler och straff för eventuella brott som både avskräcker och säkerställer de hederliga invånarna i samhället. De som inte följer dessa ska då givetvis låsas in och om de inte är svenska medborgare så ska de utvisas efter at ha avsuttit sitt straff, eller kanske t.o.m förlora sitt Svenska medborgarskap.

Lev som du lär. Du drar själv in MGM:s familj i fallet, trots att de inte blev häktade.
Och jag undrar också om du tycker att man borde ha tagit mer hänsyn till tex Johanna Möller, som ju faktiskt hade förlorat sin pappa när hon blev misstänkliggjord?
Hur tror du att de kom fram till att det var hon? Genom att visa henne respekt och empati?
Det är nödvändigt att misstänka även familjemedlemmar för att kunna utesluta dem, eller för att kunna åtala dem.
Citera
2019-12-12, 11:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Du säger det själv, sannoligt misstänkt, inte dömd, saker och ting kan ändras allteftersom....

Jaa, saker och ting kan ändras allteftersom. Misstankegraden kommer sannolikt höjas till ”tillräckliga skäl för åtal”.
Citera
2019-12-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Du såg citaten runt ordet havererade antar jag.
Menade såklart att det inte blev så bra: TR nekade häktning nr 1 och ÅK drog själv tillbaka framställan nr 2. Kan ju ses som ett misslyckat ärende.

Håller helt med dig om att ÅK borde nog ha hållit fast vid skälig misstanke. En veckas utredningshäktning hade nog mjukat upp mördarklanen.

Hoppas att fler delar av ”katalogen” börjar trilla in snart. I Lena Wesströmfallet tog det ca 15 månader tid innan slutsammanställningen kom som gjorde att det rasslade till och inplockning av GM skedde med hjälp av insatsstyrkan. I det fallet inväntar dom återigen en ny slutsammanställning i o m att mer bevismaterial skickats in. Med det sagt menar jag att det kommer nog att ta lång tid för att få in merparten av analyssvaren.

” – Vi har en hel katalog med analyser som vi väntar på från NFC. Det kommer att ta lång tid innan vi har alla svar, säger Jim Westerberg.”
https://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankt-man-anholls-pa-nytt-i-uddevalla/

Jag såg men jag plockade ditt inlägg ändå.

Den här åklagaren har tappat anseende i mina ögon. Speciellt efter sitt uttalande "alla domare dömer olika man får helt enkelt finna sig i det". Han föskjuter sitt misslyckande på domaren. Han säger uttryckligen att domarna är ett lotteri i domstolarna, dom dömer på eget tyckande. Visst så kan det till viss del vara men en åklagare ska inte stå och nedgöra svenska rättsväsendet i media för något han själv inte fixade, Åklagaren var också tydlig med att han skulle tänka på om han skulle häkta dem eller inte. Han framställde sig själv som osäker innan förhandling.

Som åklagare åt staten får du tänka dig för vad du säger om en "statlig domar kollega", helt fel jargong att reducera svenska rättsväsendet av en statligt anställd åklagare för sina egna misslyckanden. Lite skillnad på hur en försvarare däremot kan breda ut sina åsikter om alla orättvisor mot deras klient.

Den här åklagaren har tappat det, han känns både frustrerad och desperat.

Edit: du som brukar ha en hel katalog själv av material, hittar du i ditt kartotek artikeln jag refererar till?
Senast redigerad av iLivid 2019-12-12 kl. 11:18.
Citera
2019-12-12, 11:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Lev som du lär. Du drar själv in MGM:s familj i fallet, trots att de inte blev häktade.
Och jag undrar också om du tycker att man borde ha tagit mer hänsyn till tex Johanna Möller, som ju faktiskt hade förlorat sin pappa när hon blev misstänkliggjord?
Hur tror du att de kom fram till att det var hon? Genom att visa henne respekt och empati?
Det är nödvändigt att misstänka även familjemedlemmar för att kunna utesluta dem, eller för att kunna åtala dem.

Men är du rent oemottaglig för verkligheten eller?!?
Stör det dig att vi diskuterar misstänkta?

Att vi ”drar in” GM familj, dvs pappa Saed Shabaz och mamma Shahwnam Aziz, är pga av de enligt ÅK FORTFARANDE ÄR MISSTÄNKTA FÖR SÅVÄL GROVT SKYDDANDE OCH GRIFTEFRIDSBROTT.

Dina spekulationer har allt för mycket av konspirationsteori över sig för kunna tas på allvar.
T.ex dina många inlägg om Twitterkontona - som till slut helt spårade och som tenderade att bli avhandlingslånga. Och dina alternativa teorier är rent befängda utan någon hänsyn till fakta i fallet. Tex om att Wilma skulle jobbat på en flyktingjour och medvetet hållit sig undan Källa

Och att få postare att sluta gräva runt personer med anknytning till brottet, som dessutom är officiellt misstänka , är inte bara naivt och tramsigt utan kan även uppfattas som misstänkt.
Citera
2019-12-12, 11:26
Medlem
Mycket i tråden nu.

Ja, vi har förstått att det finns vissa märkliga omständigheter kring sociala medier, bl.a på Twitter. Problemet är att alla hittills funna spår av det här slaget lett in i återvändsgränder.

Min gissning är dessutom att även om polisen lyckas knyta kontona till GM, så bevisar det inte så mycket av relevans för fallet. Möjligen kan man börja misstänka att GM är psykiskt störd, men detta lär framkomma oavsett, genom mer kliniska metoder.

Angående utpekandet av W anhöriga - lägg ner. Det här är ingen kriminalroman, de är människor som finns på riktigt - och de befinner sig i vad jag bara kan förmoda är en bottenlös sorg. Lämna dem ifred.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-12 kl. 11:32.
Citera
2019-12-12, 11:27
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Men är du rent oemottaglig för verkligheten eller?!?
Stör det dig att vi diskuterar misstänkta?

Att vi ”drar in” GM familj, dvs pappa Saed Shabaz och mamma Shahwnam Aziz, är pga av de enligt ÅK FORTFARANDE ÄR MISSTÄNKTA FÖR SÅVÄL GROVT SKYDDANDE OCH GRIFTEFRIDSBROTT.

Dina spekulationer har allt för mycket av konspirationsteori över sig för kunna tas på allvar.
T.ex dina många inlägg om Twitterkontona - som till slut helt spårade och som tenderade att bli avhandlingslånga. Och dina alternativa teorier är rent befängda utan någon hänsyn till fakta i fallet. Tex om att Wilma skulle jobbat på en flyktingjour och medvetet hållit sig undan Källa

Och att få postare att sluta gräva runt personer med anknytning till brottet, som dessutom är officiellt misstänka , är inte bara naivt och tramsigt utan kan även uppfattas som misstänkt.

Tack T34Panzer, så bra skrivet
Citera
2019-12-12, 11:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Jag såg men jag plockade ditt inlägg ändå.

Den här åklagaren har tappat anseende i mina ögon. Speciellt efter sitt uttalande "alla domare dömer olika man får helt enkelt finna sig i det". Han föskjuter sitt misslyckande på domaren. Han säger uttryckligen att domarna är ett lotteri i domstolarna, dom dömer på eget tyckande. Visst så kan det till viss del vara men en åklagare ska inte stå och nedgöra svenska rättsväsendet i media för något han själv inte fixade, Åklagaren var också tydlig med att han skulle tänka på om han skulle häkta dem eller inte. Han framställde sig själv som osäker innan förhandling.

Som åklagare åt staten får du tänka dig för vad du säger om en "statlig domar kollega", helt fel jargong att reducera svenska rättsväsendet av en statligt anställd åklagare för sina egna misslyckanden. Lite skillnad på hur en försvarare däremot kan breda ut sina åsikter om alla orättvisor mot deras klient.

Den här åklagaren har tappat det, han känns både frustrerad och desperat.

Edit: du som brukar ha en hel katalog själv av material, hittar du i ditt kartotek artikeln jag refererar till?
.

Hittar bara dessa

”– Tingsrätten delar inte åklagarens bedömning om sannolika skäl, det får man respektera helt enkelt, säger åklagaren Jim Westerberg efter häktningsförhandlingen.
– Det förekommer ibland att man har olika åsikter och att häktningsframställan ogillas”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jow0bJ/aklagaren-efter-bakslaget-inget-avbrack

”– Det är bara att konstatera och respektera tingsrättens beslut att de inte delade min bedömning att det nådde upp sannolika skäl. Olika domare gör olika bedömningar, det får man helt enkelt respektera, säger åklagare Jim Westerberg”
https://www.expressen.se/gt/krim/da-halls-nya-forhor-med-pojkvannen/
Citera
2019-12-12, 11:41
Medlem
Citat:
.

Hittar bara dessa

”– Tingsrätten delar inte åklagarens bedömning om sannolika skäl, det får man respektera helt enkelt, säger åklagaren Jim Westerberg efter häktningsförhandlingen.
– Det förekommer ibland att man har olika åsikter och att häktningsframställan ogillas”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jow0bJ/aklagaren-efter-bakslaget-inget-avbrack

”– Det är bara att konstatera och respektera tingsrättens beslut att de inte delade min bedömning att det nådde upp sannolika skäl. Olika domare gör olika bedömningar, det får man helt enkelt respektera, säger åklagare Jim Westerberg”
https://www.expressen.se/gt/krim/da-halls-nya-forhor-med-pojkvannen/

Tack där var den. Olämpligt uttalande speciellt det jag fetat.

Här erkänner ju åklagaren själv att han inte hade mycket, han ville kontrollera lite kontakter. Jämföra utsagor, Det kan han göra utan att häkta, han har väl flera förhörsrum.

Sen kanske man kan tro att klanen redan övat in en version, försvinnandet skedde ju trots allt för cirka en månad sedan och åklagaren ville nu separera klanen via häktning en månad efter försvinnandet.

Det är ett bakslag i utredningen, men brottsmisstankarna mot pappan och kvinnan kvarstår.

– Tanken var ju att vi skulle kontrollera deras uppgifter och höra personer som de har haft kontakt med under den här tiden. Vi hoppas på att det här inte stör deras vittnesutsagor, att de pratar ihop sig med varandra och så vidare. Sen fanns det ytterligare saker vi ville kontrollera, vi hoppas att det inte ska förstöra för mycket ändå, säger Westerberg.

Stackars lilla åklagare som fick en så pass inkompetent domare, en domare som ger hans utredning bakslag. BuHu!
Senast redigerad av iLivid 2019-12-12 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in