2019-12-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför gör du dig dummare än du är. Varför kurvan inte syns med blotta ögat har ju förklarats för dig gång på gång. Du ser helt enkelt för liten del av jorden. Ingen magi inblandat. Att man inte ser kurvan betyder inte att jorden är platt utan på att jorden är för stor och den del av jorden man ser är för liten.

Jag förstår att kurvan enligt er ligger "bakom horisonten". Det jag inte förstår är hur den kurvan försvinner när jag beger mig högre upp, och det mellan mig och min nya horisontlinje ligger en fullkomligt plan yta.
Citera
2019-12-11, 20:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag förstår att kurvan enligt er ligger "bakom horisonten". Det jag inte förstår är hur den kurvan försvinner när jag beger mig högre upp, och det mellan mig och min nya horisontlinje ligger en fullkomligt plan yta.

Jätteroligt. Nej den ligger - som du naturligtvis fattar - både bakom och framför horisonten.

Samt, bara för att du inte ser ytans välvningen betyder det inte att den inte finns. Du ser inte Globens välvning från en millimeters avstånd heller.
Citera
2019-12-11, 20:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ytan fram till horisonten ser lika platt ut oavsett om jag står på stranden eller om jag befinner mig högt uppe i ett torn vilket är självklart om man tänker på hur stor jorden är.
Enda läget du ser själva kurvan är med kraftig zoom så jag fattar inte vad det är som du menar syns på marknivå och försvinner högt upp.
Citera
2019-12-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jätteroligt. Nej den ligger - som du naturligtvis fattar - både bakom och framför horisonten.

Samt, bara för att du inte ser ytans välvningen betyder det inte att den inte finns. Du ser inte Globens välvning från en millimeters avstånd heller.

Inget lustigt med det överhuvudtaget. Världen ser, förutom din fantiserade kurva bakom horisonten, alltid helt platt ut.
Citera
2019-12-11, 20:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Inget lustigt med det överhuvudtaget. Världen ser, förutom din fantiserade kurva bakom horisonten, alltid helt platt ut.
Att det ser platt säger inte ett skit om jordens form om du inte åker upp ett tvåsiffrigt antal mil i en rymdkapsel och den fortfarande skulle se platt ut. Att den ser platt ut för oss som befinner oss på jordytan säger inte att den är platt.
Citera
2019-12-11, 20:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Inget lustigt? Varför postar du skrattemojis hela tiden då?

Ditt ’förutom’ innehåller en hel del.

Den ser platt ut för du ser för lite av klotet. Du ser inte heller Globens rundhet från en mm avstånd.
Citera
2019-12-11, 20:46
Medlem
Citat:
Att det ser platt säger inte ett skit om jordens form om du inte åker upp ett tvåsiffrigt antal mil i en rymdkapsel och den fortfarande skulle se platt ut. Att den ser platt ut för oss som befinner oss på jordytan säger inte att den är platt.

Inte fan säger det att den är rund, heller.
Citera
2019-12-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Inget lustigt? Varför postar du skrattemojis hela tiden då?

Ditt ’förutom’ innehåller en hel del.

Den ser platt ut för du ser för lite av klotet. Du ser inte heller Globens rundhet från en mm avstånd.

Mitt fokus ligger på den fantiserade kurvan. Utan kurva, ingen boll.
Citera
2019-12-11, 20:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Inte fan säger det att den är rund, heller.
Nej men det finns andra saker som säger att den är rund t ex att saker försvinner bakom kurvan, hur stjärnorna rör sig på södra halvklotet, att det blir kortare och kortare väg längs given breddgrad söder om ekvatorn, att en flygresa Chile-Australien går på typ 13-14 timmar och inte tar 30 osv.
Allt detta gör att den platta jordmodellen inte fungerar och det upphävs inte av ”Jag ser ingen kurva”.
Citera
2019-12-11, 21:02
Medlem
Citat:
Nej men det finns andra saker som säger att den är rund t ex att saker försvinner bakom kurvan, hur stjärnorna rör sig på södra halvklotet, att det blir kortare och kortare väg längs given breddgrad söder om ekvatorn, att en flygresa Chile-Australien går på typ 13-14 timmar och inte tar 30 osv.
Allt detta gör att den platta jordmodellen inte fungerar och det upphävs inte av ”Jag ser ingen kurva”.

Men ni säger ju att vi ser en kurva, i och med saker som försvinner bortom horisonten? Det är alltså era egna ord, inte mina. Jag påpekar bara att denna teoretiska kurva ej tycks finnas där, när jag åker 100, 1000, 10000 meter upp i luften. Det som händer är att horisonten flyttas längre bort från mig, utan att någonting tyder på en välvd yta däremellan.
Citera
2019-12-11, 21:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Men ni säger ju att vi ser en kurva, i och med saker som försvinner bortom horisonten? Det är alltså era egna ord, inte mina. Jag påpekar bara att denna teoretiska kurva ej tycks finnas där, när jag åker 100, 1000, 10000 meter upp i luften. Det som händer är att horisonten flyttas längre bort från mig, utan att någonting tyder på en välvd yta däremellan.
Nej det är ingen som hävdar att man ser kurvan annat än med zoom eller om man är ett tvåsiffrigt antal mil upp i rymden. Det man ser är att saker döljs bakom kurvan.
Citera
2019-12-11, 21:07
Medlem
Citat:
Nej det är ingen som hävdar att man ser kurvan annat än med zoom eller om man är ett tvåsiffrigt antal mil upp i rymden. Det man ser är att saker döljs bakom kurvan.

Japp, jag förstår er ståndpunkt. Problemet uppstår när de inte går ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in