2019-12-11, 17:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Längre bort men helt plan yta hela vägen fram. Märkligt hur verkligheten går emot er välvda yta.

Jag fattar inte varför du säger att utan är platt fram till horisonten. Har jag påstått det?

Även om du tycker den ser platt ut så är den inte det. Välvningen är nämligen så liten på det lilla område du kan överblicka att den är svår att se. Men det faktum att nederdelen på objekt börjar döljas på ett visst avstånd är ett resultat av nämnda välvning. Att mer skyms ju lägre din observationsplats är är ett mycket tydligt evidens på en välvd yta.

Och eftersom välvningen finns på hela jorden så beror det rimligen på att hela jordens yta är välvd. Till ett klot.
Citera
2019-12-11, 17:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför skulle marken vara välvd när den ser rak ut?
Den ser inte rak ut när man tittar på bilderna från lake Pontrachain. Man förstår också att den inte kan vara rak för att objekt skyms.

Citat:
Det är endast din förbestämda tro som talar när du inte kan föreställa dig annat än en välvd yta som orsak till att någonting inte syns i sin helhet.
Nej, mätningar och observationer bekräftar att ytan är välvd, oavsett vad jag eller andra tror.
Citera
2019-12-11, 17:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Eftersom vi inte kan återskapa fenomenet med ett rakt A4-papper, så vill jag absolut påstå att skala har med saken att göra.
Du påstår mycket.
Hur stor ska den plana ytan vara för att börja dölja objekt?

Citat:
Att du sen kallar din tes om en kurva för "känd vetenskap" utan att kunna hänvisa till annat än "vad skulle det annars vara?" säger ju en hel del om din övertygelse.
Jag hänvisar inte till ”vad skulle det annars göra”. Jag hänvisar till fotografier, vittnesmål, mätningar och observationer.

Du hade inga evidens (som inte även gäller den sfäriska jorden) för att jorden är platt?
Citera
2019-12-11, 17:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men att saker skyms vid horisonten, det är minsann ett ofrånkomligt bevis för att jorden är rund?
Ja, det är ett av många ofrånkomliga evidens.

Något som verkligen är ofrånkomligt det är att horisonten inte kan kan vara ett evidens för att jorden är platt, förrän det presenteras en teori om hur horisonten fungerar på en platt jord.
Nej. Det är inte ”vi kan inte se hur långt som helst. Vi ser ju det som sticker upp ovanför horisonten. Det är ju ännu längre bort än det som skyms.
Citera
2019-12-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, det är ett av många ofrånkomliga evidens.

Något som verkligen är ofrånkomligt det är att horisonten inte kan kan vara ett evidens för att jorden är platt, förrän det presenteras en teori om hur horisonten fungerar på en platt jord.
Nej. Det är inte ”vi kan inte se hur långt som helst. Vi ser ju det som sticker upp ovanför horisonten. Det är ju ännu längre bort än det som skyms.

Evidens som presenteras som bevis.

En båt som färdas tillräckligt långt ut skulle inte längre gå att se från stranden, och när den på sin färd bort från oss händer något som får den att försvinna med botten först. I klippet jag hänvisat till många gånger ser vi att seglet rimligtvis speglas nedåt mot den falska horisontlinjen, då vi kan se fåglar dyka ner i vatten som ligger "ovanför" horisontlinjen. Ett fenomen du tycks ignorera och istället väljer att förklara det med en annars osynlig kurva.
Citera
2019-12-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag fattar inte varför du säger att utan är platt fram till horisonten. Har jag påstått det?

Även om du tycker den ser platt ut så är den inte det. Välvningen är nämligen så liten på det lilla område du kan överblicka att den är svår att se. Men det faktum att nederdelen på objekt börjar döljas på ett visst avstånd är ett resultat av nämnda välvning. Att mer skyms ju lägre din observationsplats är är ett mycket tydligt evidens på en välvd yta.

Och eftersom välvningen finns på hela jorden så beror det rimligen på att hela jordens yta är välvd. Till ett klot.

Nej, jag påstår det, då ingenting tyder på motsatsen. Vattnet mellan mig och den nya horisonten ser 100% plant ut.
Citera
2019-12-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Den ser inte rak ut när man tittar på bilderna från lake Pontrachain. Man förstår också att den inte kan vara rak för att objekt skyms.

Nej, mätningar och observationer bekräftar att ytan är välvd, oavsett vad jag eller andra tror.

Jo, om man höjer sig ovanför där bilden är tagen så ser det onekligen rakt ut.

https://media.gettyimages.com/photos/aerial-view-of-lake-pontchartrain-new-orleans-louisiana-picture-id78051567?s=612x612

Förstår inte den här envisheten med att vägra erkänna en så enkel observation? Är du rädd att dina kompisar ska tro du är en plattis?
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-11 kl. 19:05.
Citera
2019-12-11, 19:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, jag påstår det, då ingenting tyder på motsatsen. Vattnet mellan mig och den nya horisonten ser 100% plant ut.

Tror du att du kan föreställa dig svårigheten i att de välvningen på ett klot du kanske ser en tiondels promille av?
Citera
2019-12-11, 19:20
Medlem
Citat:
Tror du att du kan föreställa dig svårigheten i att de välvningen på ett klot du kanske ser en tiondels promille av?

Tydligen inte särskilt svårt, eftersom jag kan se saker försvinna bakom välvningen på bara några mils avstånd, om ens det.
Citera
2019-12-11, 19:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Tydligen inte särskilt svårt, eftersom jag kan se saker försvinna bakom välvningen på bara några mils avstånd, om ens det.

Gör du dig extra dum nu? Det har har ju dragits några varv i tråden. Det är välvningen som orsakar det krön bakom vilket objekt skyms. Fram till det är det som sagt svårt att med blotta ögat se att en kurva finns. Men horisontlinjen är ett av de sätt kurvan manifesterar sig. Kan du inte på något sätt fatta det?
Citera
2019-12-11, 19:42
Medlem
Citat:
Gör du dig extra dum nu? Det har har ju dragits några varv i tråden. Det är välvningen som orsakar det krön bakom vilket objekt skyms. Fram till det är det som sagt svårt att med blotta ögat se att en kurva finns. Men horisontlinjen är ett av de sätt kurvan manifesterar sig. Kan du inte på något sätt fatta det?

Förlåt, jag skulle såklart ha formulerat det som "en kurva man inte kan se, men som ändå är där, tydligt." 😂

Nåja, hur du än vrider och vänder på det så tycks den kurvan försvinna så fort vi beger oss högre upp. En riktigt magisk kurva det där.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-11 kl. 19:44.
Citera
2019-12-11, 20:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Förlåt, jag skulle såklart ha formulerat det som "en kurva man inte kan se, men som ändå är där, tydligt." 😂

Nåja, hur du än vrider och vänder på det så tycks den kurvan försvinna så fort vi beger oss högre upp. En riktigt magisk kurva det där.
Varför gör du dig dummare än du är. Varför kurvan inte syns med blotta ögat har ju förklarats för dig gång på gång. Du ser helt enkelt för liten del av jorden. Ingen magi inblandat. Att man inte ser kurvan betyder inte att jorden är platt utan på att jorden är för stor och den del av jorden man ser är för liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in