Det är ingen nyhet för trådens läsare, att jag konstant hävdat att förhandlingarna mellan Kim och Trump, inte kommer att leda någon vart, eller, ”det bidde ingenting”.
Att jag dessutom kallat allt som skett sedan den kriminella regimens diktator höll sitt nyårstal för en fars, beror på det faktum att Trumps infantila naivitet rörande Kim och Korea, parat med den totala avsaknaden av insikt och kunskap om utrikespolitik och militära säkerhetsfrågor, är utan motstycke.
Nu är vi tillbaka på ruta ett igen, och säkerhetsläget försämras dag för dag, i hela regionen, på grund av den inkompetens - flathet - slapphet Trump uppvisat i hanteringen av Kim.
Trumps underlåtenhet att lyssna till, framförallt sina underrättelsekällor och militära rådgivare, är den största orsaken till att vi idag kan konstatera detta katastrofala misslyckande.
————-
Nu kläs Trump av, dag efter dag, i bok efter bok. Jag har precis fått mitt exemplar av den senaste i raden av böcker som beskriver kaoset under Trump,
”Trump and his Generals”.
Ett av avslöjandena i boken, beskriver ett tillfälle när Trump förevisades en 3D modell av Koreahalvön och Nordkoreas kärnvapenanläggningar och kapacitet, av underättelsepersonal och satellitanalytiker.
En av satellitbilderna visar Koreahalvön på natten, Nordkorea är som bekant beckmörkt om natten, Trump trodde det mörka var havet.
När man studerade Seouls läge på kartan undrade Trump varför Seoul låg så nära gränsen till Nordkorea........ Då måste vi flytta Seoul, Seoul måste flyttas.
Jag bifogar två länkar till recensioner som finns av boken.
www.time.com/5744414/trump-generals-military-experience/
https://washingtonmonthly.com/2019/12/10/trump-should-have-been-impeached-over-north-korea/