2019-12-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uddevalla-79
Känns ju dock som att de borde ha någonting på pappan, två gånger har han ju varit anhållen.
Kanske inte tillräckligt enligt straffskalan?

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vill bestämt minnas att bägge var begärda häktade för skyddande av brottsling och brott m gr-frid. Men annars var det som du skrev: åkl ansåg tydligen att det inte var någon idé att försöka med mannen då kvinnan fick gå, pga att det handlade om samma bevisning.

Ni har båda rätt. Visst måste det finnas något på pappan (ingen rök utan eld). Och båda hade samma två rubriceringar enligt åklagageriet: – Jag har begärt båda personerna häktade på sannolika skäl misstänkta för skyddande av brottsling, grovt brott, samt brott mot griftefriden, säger kammaråklagare Jim Westerberg.

Tydligen nådde man inte upp till "sannolika skäl" enligt häktesdomaren. Så - bara att släppa fanskapen. Men jag är övertygad om att de är inblandade. Men det visar sig väl. Bara de inte drar till Irak - då är det kört att sätta dit dom. Kanske är de så fulla av sig själva nu att de tror att svensk polis är dumma i huvudet och faktiskt stannar kvar.
Citera
2019-12-10, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Är inte säker på vilket fall det va, men va de inte bla under förhören med Johanna Möller som advokaten gick in och bröt och tyckte dom skulle behöva paus då det lät som hon va på väg att erkänna nått för att efter pausen blåneka och svamla vidare?

Möjligt.. Hon var /är otrolig... I negativa betydelse från mig Isf.. Jösses..
Citera
2019-12-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornhagen
Åklagaren visst redan då han anhöll MGM 2 och 3 att han inte hade så mycket att komma med, så att det skulle räcka för häktning. Han plockade i alla fall in dem på fredagen kring lunchtid. Han lät dem sitta ett par dygn i enskildhet för att mjuka upp dem lite. Vad som framgått, så var i alla fall MGM 3 riktigt skakad av att sitta inlåst ett par dygn. Möjligen var det ett fult spel av åklagaren?
Rätt så troligt.
Citera
2019-12-10, 20:31
Medlem
Citat:
Vill bestämt minnas att bägge var begärda häktade för skyddande av brottsling och brott m gr-frid. Men annars var det som du skrev: åkl ansåg tydligen att det inte var någon idé att försöka med mannen då kvinnan fick gå, pga att det handlade om samma bevisning.
Du har rätt. Om något, däremot, finner jag det en smula märkligt att åklagare inte överklagade. Kanske blev det smärtsamt uppenbart att materialet inte höll för häktning... Men då borde han samtidigt känt till det från början. Nä, lurigt.
Citera
2019-12-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Brott mot griftefriden borde alltid likställas med mord på straffskalan. Det finns helt enkelt inga godtagbara skäl att som civilperson skära delar av en död människokropp. Hjälper man till med att förflytta och göra sig av med en kropp är man delaktig i själva gärningen. Alltså likställt med mord.

Håller med dig helt!

Att kunna döda, sen stycka, blåneka och komma undan är helfel!
Det uppmuntrar ju till att stycka efter ett dråp/mord skett.

Är detta ett sådant fall ser jag hellre att MGM2 och MGM3 tar sina två barn och försvinner spårlöst, helst tillbaka till därifrån dom kom. Det skulle bekräfta mer vad som hänt Wilma än detta blånekande, samt med sannolikhet få Ahmed helt ur balans.
Citera
2019-12-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Du har rätt. Om något, däremot, finner jag det en smula märkligt att åklagare inte överklagade. Kanske blev det smärtsamt uppenbart att materialet inte höll för häktning... Men då borde han samtidigt känt till det från början.

Det handlar också om särskilda skälen för häktning som kollusionsfara samt flykt. Allt ska hålla på sannolika skäl, så samlad bedömning var bye och ut.
Citera
2019-12-10, 20:40
Medlem
– Under natten där är det inte omöjligt att det blir ännu blåsigare i vindbyarna än mellan 21 och 24 meter per sekund på Bohuskusten, säger Lasse Rydqvist.

https://www.expressen.se/gt/ny-vadervarning-mycket-kraftiga-vindar-/

Fan, fan, FAN. Detta kan ställa till sökarbetet rejält.
Citera
2019-12-10, 20:43
Medlem
Citat:
Under natten där är det inte omöjligt att det blir ännu blåsigare i vindbyarna än mellan 21 och 24 meter per sekund på Bohuskusten, säger Lasse Rydqvist.

Vad menar du? De söker ju inte nattetid väl? Jag kanske är helt felunderrättad men jag trodde man låg lågt med sökandet på nätterna.
Citera
2019-12-10, 20:45
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
– Under natten där är det inte omöjligt att det blir ännu blåsigare i vindbyarna än mellan 21 och 24 meter per sekund på Bohuskusten, säger Lasse Rydqvist.

Det ska blåsa sydlig vind! Då bromsas vattnet från byfjorden från att strömma ut mot havet. Vattnet brukar stiga rejält i Uddevalla, ofta långt upp på gatorna. Det skulle också kunna underlätta fynd!
Citera
2019-12-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Var inte skara kanibalen typ väck i hela hövve? eller minns jag så fel?

Du minns helt rätt. Idioten skar av huvudet och hade sex med kroppen och stekte människokött. Han ringde dessutom själv till polis.
Han sitter kvar på rättspsykiatriskt sjukhus och lär inte komma ut på länge eller kanske inte alls.
I detta fallet har vi ingenting som indikerar på att just denna misstänkte har något som liknar den kannibalen i Skara. Inte på långa vägar utan i morgon skall han förhöras igen och pressen fortsätter.
Inte ovanligt att dom får sitta på rättspsykiatrin under häktning, men anses ändå i juridisk mening vara friska för fängelse.
Citera
2019-12-10, 20:48
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag tänkte på detta med övervakningskameror, mellan MGM hem och MGM:s pappas hem. Man borde se pappan kommer körandes med bilen mot MGM ifall han åkte dit med sin fru för att hjälpa T? Säkert mycket övervakningsmaterial att gå igenom och svårt att veta vilka vägar de har kört och exakt vilken tid det rör sig om. Hoppas det finns övervakningskameror runt MGM hem som fångat upp något intressant. Antar utredarna/polisen jobbar för fullt med materialet.

Läste att de inväntar massa material.
Hoppas det bara är toppenbra resultat för utredningen
Citera
2019-12-10, 20:48
Medlem
Citat:
Du har rätt. Om något, däremot, finner jag det en smula märkligt att åklagare inte överklagade. Kanske blev det smärtsamt uppenbart att materialet inte höll för häktning... Men då borde han samtidigt känt till det från början. Nä, lurigt.

Tycker också att det känns lite märkligt. Om nu verkligen åkl trodde på sina sannolika skäl så borde han väl också in i kaklet ta kampen för dem?
Kanske som du säger: han blev avklädd i rätten och ville inte utsätta sig för det en gång till.
För om han på förhand visste att det inte skulle hålla, ja då är det illa. Juridiskt. Men kanske taktiskt korrekt däremot.
Lurigt som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Det handlar också om särskilda skälen för häktning som kollusionsfara samt flykt. Allt ska hålla på sannolika skäl, så samlad bedömning var bye och ut.

Men borde han ändå inte ha överklagat, han kan ju inte vara ’nöjd’ med TRs bedömning?

Har iofs skrivit tidigare ang överklagan:

Citat:
Tror ej åkl överklagar. Tror åkl tills vidare avvaktar ev nya analyssvar etc och sedan kanske anhåller på nytt med starkare bevisning.
Det var väl så att TR inte tyckte att själva bevisningen var tillräcklig för sannolika skäl; blir nog då svårt för åkl att övertyga HR om att så är fallet?

Och dessutom: åkl kan väl bara överklaga beslutet att släppa kvinnan, beslutet att släppa pappan tog han ju själv och han lär/kan/får väl inte överklaga sitt egna beslut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in