2019-12-10, 11:07
Medlem
Folk på Flashback blir som prepubertala barn, utan att ha läst mer än rubriken. Fantastisk underhållning

"Hörby är inte ensamma om att lägga ner den lokala luciatraditionen. Trelleborg och Ängelholm tvingas också göra det i år eftersom det varit svårt att hitta villiga luciakandidater. I Ystad lade man ner det för tre år sen av samma anledning och samma sak hände i Örkelljunga och Svalöv redan för elva år sen."

Det har inget med "islamiseringen" att göra, utan att unga idag ger blanka fan i något så onödigt som Lucia. Inget att gråta över.
Citera
2019-12-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Var med familjen och hälsade på farsan i en mindre kommun I Skåne förra året, vi bestämde oss för att gå och se på luciatåget på torget. Väl där var det bara 20-30 pensionärer och några få barnfamiljer och tittade, man såg att dom räknade med mycket mer människor då dom ställt fram staket och lite lådor som sålde glögg och annat julkrams som igen handlade i.

Detta i en kommun med få invandrare och där SD är starka. Ingen kom, Farsan och hans kärring blev helt perplexa.

Samma när man går på lussefirande i skolan, många föräldrar skiter i att komma.

Lucia är döende, Jag tror inte den yngre generationen känner någon koppling till lucia och glögg och saffransbullar äter man ju på skolan och på jobb ändå.

Mina barn älskade lucia när dom var små, nu som tonåringar får man nästan muta dom med att följa med, personligen drömmer jag om dagen då jag slipper stå och frysa utomhus med en saftglögg i handen, snart är barnen så stora att man slipper övertala dom att följa med och då kan man själv skita i det.

Du måste skämta? Du som hardcore vänsterbliven tycker inte om Lucia, och påstår att dom flesta i samhället håller med dig. Grymt oväntat.
Citera
2019-12-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
Vi har då kvar Lucia och respekterar kyrkan. Medans Skåne böjer sig för islam
:

Respekterar kyrkan?
Du är väl medveten om att Svenska Kyrkan böjer sig fram och särar på skinkorna för både islam och hbtq-rörelsen?
Citera
2019-12-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7361869

Statsradion meddelar nu att 15 kommuner i Skåne väljer att skrota det officiella luciafirandet.
"Det passar inte i det svenska samhället".

– Det passar inte så bra i dagens samhälle. Det är problematiskt. Vi vill inte ha det längre, säger Viktoria Munck, kulturutvecklare på Hörby kommun, till Sveriges Radio.

Vad bra! Då slipper vi detta jävla skitet. Någon som fattat varför detta piss ens finns?

Sen att muslimbabbarna gynnas av detta, är en annan femma. Men Lucia och liknande skitkultur måste bort, precis som islam måste bort.
Citera
2019-12-10, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vvdjs
Du måste skämta? Du som hardcore vänsterbliven tycker inte om Lucia, och påstår att dom flesta i samhället håller med dig. Grymt oväntat.

Handlar nog snarare om att folk i dagens snabba och jag-här-och-nu-fixerade samhälle inte känner att de har så mycket tid att bränna på att aktivt hålla uppe Luciaritualerna. What's in it for me? typ.

Att arrangera ett bra Luciatåg kräver en del tid och ansträngning från alla deltagare.
Citera
2019-12-10, 11:20
Medlem
Julen då? Vi firade ju jul innan kyrkan lurade oss att tro på jesus. Jag tycker att vi borde gå tillbaka till de gamla ursvenska traditionerna och skippa allt vad religion heter. Religion borde vara ett särintresse så här lång tid efter upplysningen skett.
Citera
2019-12-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Hörde om det där på lokalradion idag. Det var första nyheten av tre i en 3-minuterssändning. Jätteviktigt alltså.

(Den andra nyheten var att en meteorolog hört fågelkvitter i december och förklarade att det berodde på vädret . Den tredje nyheten var att Hässleholm skulle få sin helt egna Musikhjälpen-glasbur när det startar nu i Västerås. )

På radion uttalade sig en kvinna från Folklivsarkivet i Lund. Det lät som att hon hette Louisedotter.

Stämmer bra med namnet, men jag tippar att hon har bytt till det på senare år och att hon tidigare i sin karriär hette Limbach - kolla in URL'en.

https://www.folklivsarkivet.lu.se/person/gabilimbach
Citera
2019-12-10, 11:57
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Kommuner anordnar julfrande, Eid-firande, nationaldagsfirande, medborharskapscermonier, valborg och midsommar. Dock är det mest de svenska firanden som numera ska bojkottas.

Min kommun ordnar varken allmänt jul-eller luciafirande. Inte heller Valborg, Eid eller midsommar, etc. Det gör olika föreningar och skolor. Medborgarskapsceremonier är dock i kommunens regi.
Citera
2019-12-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Min kommun ordnar varken allmänt jul-eller luciafirande. Inte heller Valborg, Eid eller midsommar, etc. Det gör olika föreningar och skolor. Medborgarskapsceremonier är dock i kommunens regi.

Stämmer, dessutom kräver Luciafirande mer arbete och inövning för att få till det än t ex det vanliga nationaldagsfirandet. Ingen bryr sig oavsett hur falskt du sjunger Du gamla du fria, men ett slafsigt och falsksjungande Luciatåg med dassiga frisyrer leder till nerringda telefonväxlar och sura insändare i tidningen.
Citera
2019-12-10, 12:28
Bannlyst
Har faktiskt aldrig gillat Lucia. Importerad kristen skithögtid där man förväntas spöka ut sig i fula kläder, bli en vandrande brandrisk, äta ÄCKLIGA lussebullar och förstörda apelsiner med nejlikor samt sjunga/lyssna på tråkiga kristna sånger. Nu på senare tid infiltreras "högtiden" dessutom av HBTQ-terroristerna. Utmärkt att lägga ner skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Julen då? Vi firade ju jul innan kyrkan lurade oss att tro på jesus. Jag tycker att vi borde gå tillbaka till de gamla ursvenska traditionerna och skippa allt vad religion heter. Religion borde vara ett särintresse så här lång tid efter upplysningen skett.

Detta.
Citera
2019-12-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenSympati
Respekterar kyrkan?
Du är väl medveten om att Svenska Kyrkan böjer sig fram och särar på skinkorna för både islam och hbtq-rörelsen?

Du menar som Malmö gör? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-invigs-sveriges-forsta-hbtq-altartavla-i-s-t-pauli-kyrka-i-malmo

Nej inte häruppe. Vi tolererar inte hbqt.
Citera
2019-12-10, 12:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jamenvabra, då kan vi och de svenska barnen fokusera på halloween istället, direktkopierat från USA, istället för det unika svenska Lucia-firandet. Bra tänkt. Jultomtens dräkt är f.ö. designad av Coca-Cola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in