2019-12-09, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Lucia verkar vara ett av kulturmarxisternas främsta hatobjekt.

Lucia var traditionellt en blondin.
Därefter brunett.
Sedan kolsvart indiska.
Sedan en kille.
Därefter förbjöd de pepparkaksgubbar.
Sedan byttes luciasångerna ut mot raplåtar.
Nu lägger de ned Lucia helt.

Bra sammanfattat!
Tragisk utveckling.
Citera
2019-12-09, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Selfefficacy
Ja det är just det jag menar. Att vara med på lucia var något många faktiskt ville och det ifrågasattes inte heller. Jag älskar traditionen och har varit med i ett stort antal luciafirande även som vuxen. Som tonåring är man dock självklart mer påverkad av vad andra tycker och tänker.
Jag tycker som sagt att det är tråkigt att intresset avtagit - oavsett av vilken anledning. Har inte fått intrycket att det hela tiden ropas ut att lucia är omodernt. Men nu bor jag iofs inte i Skåne.

Intresset har väl inte minskat bland etniska svenskar. Det minskade intresset beror väl snarare på att befolkningen håller på att bytas ut. I Skåne ligger de längre fram i utvecklingen.
Citera
2019-12-09, 23:27
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7361869

Statsradion meddelar nu att 15 kommuner i Skåne väljer att skrota det officiella luciafirandet.
"Det passar inte i det svenska samhället".

– Det passar inte så bra i dagens samhälle. Det är problematiskt. Vi vill inte ha det längre, säger Viktoria Munck, kulturutvecklare på Hörby kommun, till Sveriges Radio.

Det finns alltså kommuner i Sverige som själva arangerar Luciatåget?! Ingår det verkligen i arbetsuppgifterna för kommunala förvaltningar att arrangera sånt? I min kommun är det Lions som gör det, möjligen i samarbete med lokalblaskan.
Citera
2019-12-09, 23:32
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Det finns alltså kommuner i Sverige som själva arangerar Luciatåget?! Ingår det verkligen i arbetsuppgifterna för kommunala förvaltningar att arrangera sånt? I min kommun är det Lions som gör det, möjligen i samarbete med lokalblaskan.

Kommuner anordnar julfrande, Eid-firande, nationaldagsfirande, medborharskapscermonier, valborg och midsommar. Dock är det mest de svenska firanden som numera ska bojkottas.
Citera
2019-12-09, 23:35
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Jag har läst artikeln på SR och Expressen. Trådstarten stämmer.

Rikta ilskan mot de vänsterblivna som vill utradera allt kristet och allt svenskt.

Om du verkligen har läst artikeln så är det riktigt illa ställt med din läsförståelse.
Citera
2019-12-09, 23:39
Medlem
"omodernt och problematiskt"... Omodernt... Är det inte traditionernas kännetecken, att de tillåts finnas kvar, med de eventuella justeringar över tid som folket fattat tycke för? Plusordet modern är bara luft. Modernt och mode har på sin höjd nyhetens behag. Och problematiskt för vem? På vilket sätt? För mig är islam omodern i dålig bemärkelse, och problematisk.
Citera
2019-12-09, 23:40
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Frt finns inget "problematiskt" med Lucia firandet.

Lucia var ett helgom och man har ganska bra aning om hur hon såg ut..Man är även tämligen säkra på att det var just en kvinna/flicka.

Så tar man en tjej som ser så nära ut som möjligt detta helgon så får hin vara lucia..

Det finns inget svårt med detta. Lucia var ett Katolskt helgon och skall avbildas som detta ..

Inga hen eller grabbar, muslimer eller negrer KAN vara lucia.. tillåter man detta då har man själva skapat problemen man påstår sig ha..

Som extra info kan jag också meddela att Tomten är Man.

Påskharen en Hare.

ps- traditioner har en benägenhet att vara "omoderna" av någon anledning..

"Lucia är även ett helgon i romersk-katolska kyrkan med ursprung från Sicilien."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia

Gissningsvis var hon inte blond precis, som jag minns det var Lucia en enda skönhetstävling i skolan där den med det blondaste och längsta håret fick vara Lucia.
Jag har personligen inget emot om luciatåg försvinner, ni som inte gillar det kan väl klä ut er till stjärngossar och hålla egna luciatåg då om det är så viktigt.
Citera
2019-12-09, 23:49
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Bättre att Svenska bloda tjejer rövknullas av araber än att de ska "tvingas" att gå i ett luciatåg.
Citera
2019-12-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Mycket möjligt, men vad har det med den här frågan att göra? Frågan är om stjärngossespel utan luciatåg någonsin varit någon stor sak i Sverige.

Offentliga luciatåg är ju knappt beskrivna före 1900-talet, däremot är staffanspel och stjärngossespel gamla traditioner som tidvis varit förbjudna pga fylla och tiggeri. Det är ju därifrån tåget kommer, de gick från gård till gård.
Citera
2019-12-10, 00:16
Medlem
En motfråga är då vad passar i svenska samhället?

Ingenting?
Någon annan kulturs tradition? Eller en ny där alla klär ut sig till älgar och dansar älgdansen?

Det finns ingenting att ha kvar egentligen om vi ska resonera så.
Citera
2019-12-10, 00:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
– Det passar inte så bra i dagens samhälle. Det är problematiskt. Vi vill inte ha det längre, säger Viktoria Munck, kulturutvecklare på Hörby kommun, till Sveriges Radio.
Extra festligt att Viktoria Munck (som maskerat bort delar av sitt adliga efternamn) inte ens bor i Hörby, utan givetvis i kommunistfästet Lund.

Vi får hoppas på att hon får uppleva lite modernare företeelser i sin tillvaro. Det finns mycket spännande i "nya Sverige".
Senast redigerad av borskungen 2019-12-10 kl. 01:01.
Citera
2019-12-10, 00:41
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strugatski
Offentliga luciatåg är ju knappt beskrivna före 1900-talet, däremot är staffanspel och stjärngossespel gamla traditioner som tidvis varit förbjudna pga fylla och tiggeri. Det är ju därifrån tåget kommer, de gick från gård till gård.
Då har du förklaringen: det förbjöds eftersom de tiggde sprit och blev för fulla. Luciafrågan är en annan fråga, men i bägge fallen verkar "det minskade intresset" handla om att det inte riktigt passar sig i samhället längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in