2019-12-10, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Artikeln innehåller många sakfel. Flera av de platserna hade kommunala luciafirande långt efter det att de påsstår att man slutade med det. Vissa av platserna har lucia firanden även i år.

De försöker helt enkelt normalisera och påskynda processen med sin agenda.

Langa bevis på det, så tror jag på dig.
Citera
2019-12-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Om du hade läst trådstarten hade du sett att det problematiska inte har med Lucians kön eller hudfärg att göra, utan med (unga) kvinnors utseendefixering. Läs om, läs rätt.

Svepskäl. skärp dig.
Citera
2019-12-10, 00:49
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7361869
– Det passar inte så bra i dagens samhälle. Det är problematiskt. Vi vill inte ha det längre, säger Viktoria Munck, kulturutvecklare på Hörby kommun, till Sveriges Radio.

När man ändå är i farten bör man göra något åt den svenska flaggan. Den är problematisk med sitt kors och definitivt inte passar så bra i "dagens samhälle". Nej, vi vill inte ha den, Viktoria Munck.
Citera
2019-12-10, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selfefficacy
Väldigt tråkigt att höra att det inte skulle finnas så mycket intresse bland ungdomarna.
Jag blev vald till Lucia en gång och har jättefina minnen av det. Det var verkligen något som uppskattades av alla ställen vi var och lussade på t.ex. ålderdomshem. Minns att jag själv var så rörd av vissa uppträdanden för stämningen var så fin. Den stora konserten i kyrkan var verkligen imponerande.
För övrigt var det många som ville vara med och lussa. Skulle aldrig ha kommit på tanken att inte fira lucia.

Om det nu är skönhetstävlingselementet som stör och anses omodernt - varför inte låta kvinnor i alla åldrar delta? För övrigt så är det viktigaste ändå att du faktiskt kan sjunga. Ingen kandidat kom vidare om hon inte klarade sångprovet först.

Du har så rätt. I många skolor där jag bor och mina döttrar gick, lottade man vem som skulle bli Lucia. Ett år var det en kille. Inga problem men eleverna uppskattade det och såg fram mot det. Och som nämnts, Äldre min mor bodde på older hem och alla jublade när Lucian kom. Sjöng och fikade. Mycket uppskattat och lyfte deras tråkiga vardag. Så varför ska vi förstöra dessa glada tillfällen? Ska inte barn, vuxna gamla få något positivt i vardagen? Ok, räknar inte med vänstervridna personer som vill förstöra vår välfärd!
Citera
2019-12-10, 00:57
Medlem
HuJintaos avatar
Intressant. Förr var det minsann inte problematiskt att fira Lucia alls. Beror det på den nya demografin i Sverige måntro? Självklart gör de det. Tänk er självaste Lucia eller tomtenissar fast i negerversioner. Blir total syntax error i hjärnan. Fullkomlig tragikomik.

Så jag förstår att det blir ”problematiskt” i det nya Sverige.
Citera
2019-12-10, 00:59
Medlem
-Andreas-s avatar
Tja vad ska man säga.
Donald borde bygga 'The Fuckin Wall' längs 56e parallellen kust till kust, i sverige istället.

Skadereglera o håll det både ekonomiskt o bokstavligt svarta hålet söder om den breddgraden.
Vi norr om den vill inte frottera oss i dagliga skjutningar, vill inte att våra kommunpolitiker ska slå sig för brösten o stolt basunera ut att här ringas över 150 olika etniciteter i våra städer o dylikt som de gör i Pågeland.

Om 20 år kommer de att bränna nån stackars katolsk tant Lucía från San Salvador, på kättarbålet där nere, som Nya Lucia Firandet aka Malmö Vinterfest aka Möllevångsbloss aka Jiddrar festivalen.

'Vinterstjärna'. 'Vinterbord'. 'Vinterafton'.
'Vintertomten'. 'Vintergodis'. 'Vinter glögg'. 'Chokladboll'.. ingen ryggrad, ingen heder, jäkla svenska politiker.
Citera
2019-12-10, 01:04
Medlem
Julfirandet är också omodernt och problematiskt. Och rensa ut alla importerade menamyter.

Vi har ju våra egna hedniska NORDISKA seder. Där finns det plats för alla att var med. Roligare och frodigare
Citera
2019-12-10, 01:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Du har så rätt. I många skolor där jag bor och mina döttrar gick, lottade man vem som skulle bli Lucia. Ett år var det en kille. Inga problem men eleverna uppskattade det och såg fram mot det. Och som nämnts, Äldre min mor bodde på older hem och alla jublade när Lucian kom. Sjöng och fikade. Mycket uppskattat och lyfte deras tråkiga vardag. Så varför ska vi förstöra dessa glada tillfällen? Ska inte barn, vuxna gamla få något positivt i vardagen? Ok, räknar inte med vänstervridna personer som vill förstöra vår välfärd!

Inte bara barn, vuxna och gamla. Jag minns när jag lumpade i slutet av 80-talet. Då kom ett Luciatåg från något gymnasium på morgonen. Vi satt kanske 2-300 unga grabbar i matsalen till frukost, allt helt nedsläckt bortsett från stearinljus. Lucia kunde ha viskat och alla hört henne, det var knäpptyst. En av de vackraste Luciaupplevelser jag haft.

Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Intressant. Förr var det minsann inte problematiskt att fira Lucia alls. Beror det på den nya demografin i Sverige måntro? Självklart gör de det. Tänk er självaste Lucia eller tomtenissar fast i negerversioner. Blir total syntax error i hjärnan. Fullkomlig tragikomik.

Så jag förstår att det blir ”problematiskt” i det nya Sverige.

Även om PK har förstört många jular de senaste 10-20 åren så är jag rätt säker på att det kommer en reaktion med tiden. Folk gillar traditioner som Lucia och Jul. Jag kan tänka mig att det snarare kommer bli ännu starkare och ännu mer konservativt i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av lakun
Julfirandet är också omodernt och problematiskt. Och rensa ut alla importerade menamyter.

Vi har ju våra egna hedniska NORDISKA seder. Där finns det plats för alla att var med. Roligare och frodigare

Lucia och Jul är hedniska nordiska seder.
http://friasidor.is/fria-sidor-onskar-alla-en-trevlig-helsvensk-lucia/
https://hedniskatankar.com/hogtider/lucia/
http://friasidor.is/allt-du-behover-veta-om-julen-del-1/
http://friasidor.is/allt-du-behover-veta-om-julen-del-2/
http://friasidor.is/allt-du-behover-veta-om-julen-del-3/
Citera
2019-12-10, 02:12
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Inga mysterier här. När ursprungsbefolkningen trängs undan, försvinner även deras religion, kultur och traditioner i samma takt. Amerikas kultur skiftade från naturfolkens tro och vanor till europeiskt kristen i takt med folkutbytet, och nu är det europeérna som trängs undan av muslimer. Skillnaden är att indianerna hade sunt förnuft och ballar nog att streta emot under resans gång.

Tur att amerikansk kultur aldrig försöker invadera andra länder eller påverka Europa. Tänk om svenskar plötsligt skulle börja fira Halloween.
Citera
2019-12-10, 02:18
Medlem
Bra valarbetare för SD, som kommer att få egen majoritet i flertalet kommuner i södraste Sverige 2022.
Citera
2019-12-10, 02:21
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Inte bara barn, vuxna och gamla. Jag minns när jag lumpade i slutet av 80-talet. Då kom ett Luciatåg från något gymnasium på morgonen. Vi satt kanske 2-300 unga grabbar i matsalen till frukost, allt helt nedsläckt bortsett från stearinljus. Lucia kunde ha viskat och alla hört henne, det var knäpptyst. En av de vackraste Luciaupplevelser jag haft
De kom till oss också i slutet av nittiotalet. Haha det hade jag förträngt. Har inget minne av själva upplevelsen dock.
Citera
2019-12-10, 02:27
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Statsradion meddelar nu att 15 kommuner i Skåne väljer att skrota det officiella luciafirandet.
"Det passar inte i det svenska samhället".

Lucia och luciafirande ÄR synonymt med det svenska samhället.
Hur kan någon kommunal tjänsteman få yttra motsatsen utan att bli uppsagd från allt ansvar?
Det borde vara straffbart att vara så okunnig för en person i så hög ställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in