Citat:
Ursprungligen postat av
Selfefficacy
Väldigt tråkigt att höra att det inte skulle finnas så mycket intresse bland ungdomarna.
Jag blev vald till Lucia en gång och har jättefina minnen av det. Det var verkligen något som uppskattades av alla ställen vi var och lussade på t.ex. ålderdomshem. Minns att jag själv var så rörd av vissa uppträdanden för stämningen var så fin. Den stora konserten i kyrkan var verkligen imponerande.
För övrigt var det många som ville vara med och lussa. Skulle aldrig ha kommit på tanken att inte fira lucia.
Om det nu är skönhetstävlingselementet som stör och anses omodernt - varför inte låta kvinnor i alla åldrar delta? För övrigt så är det viktigaste ändå att du faktiskt kan sjunga. Ingen kandidat kom vidare om hon inte klarade sångprovet först.
Du har så rätt. I många skolor där jag bor och mina döttrar gick, lottade man vem som skulle bli Lucia. Ett år var det en kille. Inga problem men eleverna uppskattade det och såg fram mot det. Och som nämnts, Äldre min mor bodde på older hem och alla jublade när Lucian kom. Sjöng och fikade. Mycket uppskattat och lyfte deras tråkiga vardag. Så varför ska vi förstöra dessa glada tillfällen? Ska inte barn, vuxna gamla få något positivt i vardagen? Ok, räknar inte med vänstervridna personer som vill förstöra vår välfärd!