Citat:
Ursprungligen postat av
POlROT
Jeg forstår. Kan det hende at det ev var GM som kjørte den bilen som ble observert kjørende fra boligblokken og opp bakken mot Hagens hus, og at veivalget både på vei til og fra huset var nøye utvalgt for å unngå å bli fanget på kamera? Og at kjøreturen fra boligblokken i retning Hagens hus ev kun var for å bli lagt merke til av vitner og for å få politiet til å tro at forbrytelsen skjedde i tidsrommet 9:14 - 9:48? Men at GM på denne turen ikke var inne i Hagens hus i det hele tatt, fordi forbrytelsen skjedde på et helt annet tidspunkt?
Det är mycket troligare, i mina ögon, att den uppgiften gäller en annan dag och att vittnet minns fel (dag). Ännu troligare (men fortfarande spekulation) är det att polisen själva som har planterat den vittnesuppgiften i media av en räcka olika skäl (som jag nog har föreslagit i tråden tidigare). Ett (ytterligare?) skäl till det kan vara att invagga både GM och allmänheten i lite trygg förvissning om att det har siktats en misstänkt bil i tidsrummet, så att polisen lugnt fått fortsätta med sitt. Vad gäller ena dimensionen där (gentemot GM) kan man lägga till att det kan kännas mycket tryggare o lugnare om det visar sig finnas tecken på lite trafik i området som kanske är svårt att överblicka, och lite hypotetiska möjliga andra GM som kunde leda till rimligt tvivel. Då blir GM på bättre humör och blir nog lättare att arbeta med för polisen.
Samtidigt så får då kanske också polisen in fler vittnesuppgifter, när ngt konkret och i visuellt åskådligt visas för dem i media. ”Nähä det där minns jag då inget av, och jag var ju hemma... Det hade jag sett.” Etc
Under lite andra omständigheter med större rums- o tidsutsträckning (alltså större distanser och mer tid att spela med) och kanske fler personer inblandade och gärna natt så kan man väl kanske tänka sig att en GM passerar vid den tidpunkt som brottet ska fingeras till, men här är det för trångt och den sannolikt ende inblandade är sannolikt en tämligen känd figur i kvarteret där ett par solbrillor och en mössa kanske inte räcker så långt. GM kan ju inte förutse vad som ska ske när han kör över en grässlänt och upp på en gata, det kan bli möte eller han kör fast, eller tappar fart och blir morsad på av en granne. Grannarna har ju i alla händelser uppsikt över infart o hus ovanpå det. Ne ne. Det går inte. Det är som att placera huvet på stupstocken. Han ska ju inte vara där då.
Jag tror inte det är så livat med bilar på en återvändsgata i ett villakvarter i lörenskog mellan 9 o 10 om morgonen. En snöig sista oktober. Och ganska många hör nog hemma där precis.
Om du frågar mig.
”Jej har funne fele!”