2019-12-08, 22:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Rätt! Visst är det Nordpolen Säck med julklappar, slädtur i Alaska och frågan över till dig!

Thanx! Ska försöka hålla mig till 24/12...

1) "Huvudstad" på ena halvan av huvudön i ögrupp tillhörande närliggande fastland - även om det bråkats en del om detta.

2) Under, men inte så mkt under, 10 000 invånare.

3) Ön känd för sin väldigt speciella ffa flora.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2019-12-08 kl. 22:09.
Citera
2019-12-09, 11:05
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

1) "Huvudstad" på ena halvan av huvudön i ögrupp tillhörande närliggande fastland - även om det bråkats en del om detta.

Säkert fel, men: Puerto Baquerizo Moreno på Galápagosöarna?

https://en.wikipedia.org/wiki/Puerto_Baquerizo_Moreno
Citera
2019-12-09, 11:19
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Måste ju svara Mariehamn med vår unika åländska löväng. Hoppas dina siffror är inaktuella vad gäller invånarantalet (~12000 idag) 😁
Citera
2019-12-09, 11:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Måste ju svara Mariehamn med vår unika åländska löväng. Hoppas dina siffror är inaktuella vad gäller invånarantalet (~12000 idag) 😁

Åland är förvisso härligt och dess vegetation unik - men både du och Ynglingasaga geografiskt långt ifrån. Staden, alltså betydligt mindre än Mariehamn ligger som sagt på huvudö...

4) ...där det saknas "befrielserörelse" eller liknande. Snarare så att annat fastland claimar öarna (vilka är s a s - sorry om lekman här... - utgör en "geologisk fortsättning" av detta land). Dessa anspråk dock ganska vekt framfört -> karga, låg befolkningsdensitet, inga naturtillgångar.

5) Anspråkslös stad ...liten, liten flygplats - viss livsmedelsindustri enda inkomstkällan. Förvisso ökar turismen. Kan glädja dig med att det säkert är härliga seglingsmiljöer - för den som ids och vågar... "oroligheter" på fastlandet, minst sagt...

(Sorry för OT!!! Hoppas f ö vi slipper släppa handskarna Swan65 i NHL-tråden, och inte förstöra den goda stämningen där, and knowing the other guy across the bench - yes we can... )
Citera
2019-12-09, 14:04
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Åland är förvisso härligt och dess vegetation unik - men både du och Ynglingasaga geografiskt långt ifrån. Staden, alltså betydligt mindre än Mariehamn ligger som sagt på huvudö...

4) ...där det saknas "befrielserörelse" eller liknande. Snarare så att annat fastland claimar öarna (vilka är s a s - sorry om lekman här... - utgör en "geologisk fortsättning" av detta land). Dessa anspråk dock ganska vekt framfört -> karga, låg befolkningsdensitet, inga naturtillgångar.

5) Anspråkslös stad ...liten, liten flygplats - viss livsmedelsindustri enda inkomstkällan. Förvisso ökar turismen. Kan glädja dig med att det säkert är härliga seglingsmiljöer - för den som ids och vågar... "oroligheter" på fastlandet, minst sagt...

(Sorry för OT!!! Hoppas f ö vi slipper släppa handskarna Swan65 i NHL-tråden, och inte förstöra den goda stämningen där, and knowing the other guy across the bench - yes we can... )

Haha bara kul med en svensk antagonist, naturligtvis kör du på svensklagen och jag på finnlagen, helt naturligt 😁. Blir desto intressantare sen i vår! Kanske vi ska lägga ett helrör? Finlandia från mig eller så får jag Absolut av dig!

Ontopic så gissar jag Ishigaki
Citera
2019-12-09, 14:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Haha bara kul med en svensk antagonist, naturligtvis kör du på svensklagen och jag på finnlagen, helt naturligt 😁. Blir desto intressantare sen i vår! Kanske vi ska lägga ett helrör? Finlandia från mig eller så får jag Absolut av dig!

Ontopic så gissar jag Ishigaki

Faktum är att jag om M Wild (ett typiskt "finnlag") möter säg... nästan vilka som helst, så håller jag på dem! (alltså "Wild") - och sitter och håller på Finland i VM, W Cup, OS... vi gör det!!!! Tänk om det vore tvärtom!!! Men icke... (iofs hade jag en gång i en finsk taxichaffis som menade på att det var bara i just hockey de här anti- svenska sentimenten fanns - i fotbolls-VM 94 t ex - menade han - slöt man i Soumi upp bakom di svenske - kanske sant...)

Tillbaks till topic!

6) "Vår" ö betydligt mer välbekant skulle jag säga, även om staden är en doldis... ...geografiskt fortfarande långt, långt därifrån. Förvisso ung samma tropiska, tangerande subtropiska, klimat.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2019-12-09 kl. 14:50.
Citera
2019-12-09, 15:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Faktum är att jag om M Wild (ett typiskt "finnlag") möter säg... nästan vilka som helst, så håller jag på dem! (alltså "Wild") - och sitter och håller på Finland i VM, W Cup, OS... vi gör det!!!! Tänk om det vore tvärtom!!! Men icke... (iofs hade jag en gång i en finsk taxichaffis som menade på att det var bara i just hockey de här anti- svenska sentimenten fanns - i fotbolls-VM 94 t ex - menade han - slöt man i Soumi upp bakom di svenske - kanske sant...)

Tillbaks till topic!

6) "Vår" ö betydligt mer välbekant skulle jag säga, även om staden är en doldis... ...geografiskt fortfarande långt, långt därifrån. Förvisso ung samma tropiska, tangerande subtropiska, klimat.

Din chaffis hade i princip rätt, 1994 kunde inte Finland spela fotboll (förutom Litmanen och Hyypiä), ser ju annorlunda ut idag. Så i alla sporter där vi inte har en intressekonflikt så går det alldeles utmärkt att heja på Sverige! Exempelvis damfotboll och lacrosse.

Ontopic drar jag till med Stanley Falklandsöarna
Citera
2019-12-09, 18:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Din chaffis hade i princip rätt, 1994 kunde inte Finland spela fotboll (förutom Litmanen och Hyypiä), ser ju annorlunda ut idag. Så i alla sporter där vi inte har en intressekonflikt så går det alldeles utmärkt att heja på Sverige! Exempelvis damfotboll och lacrosse.

Ontopic drar jag till med Stanley Falklandsöarna

Min fetning ->

7) Nej, hittills har alla svar varit i fel världshav... ...alltså ett kvar....

8) Fraktioner inom en världsreligion har gjort det stökigt på fastlandet, till vilket som sagt ön tillhör, ön där vår stad ligger.

EDIT: Litmanen ja... herrejävlar, han var bra! Hyyipiä mer en lite sämre kopia av Hysén - "kopiera, men inte riktigt lika bra" - m a o som brukligt är hos broderfolket...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2019-12-09 kl. 18:23.
Citera
2019-12-10, 01:33
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Min fetning ->

8) Fraktioner inom en världsreligion har gjort det stökigt på fastlandet, till vilket som sagt ön tillhör, ön där vår stad ligger.

EDIT: Litmanen ja... herrejävlar, han var bra! Hyyipiä mer en lite sämre kopia av Hysén - "kopiera, men inte riktigt lika bra" - m a o som brukligt är hos broderfolket...

Söker du möjligen efter Hadibu på Sokotra?
Citera
2019-12-10, 08:13
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Min fetning ->

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Söker du möjligen efter Hadibu på Sokotra?

Visst är det så! Snyggt. OK, ingen världmetropol men tror jag underskattade svårigheten att hitta Socotra. Väldigt speciell flora, kriget i Yemen, Somalias anspråk etc - du vinner en drakblodsträdplanta att ha isf julhyacinter, samt frågan förstås!
Citera
2019-12-11, 01:39
Medlem
Pansarhyenas avatar
Då är jag nu ute efter en betydligt större stad än i föregående fråga.

1. Har något gemensamt med Delhi.

2. Har något annat gemensamt med Berlin.

3. I evig tacksamhetsskuld till änglalika varelser.
Citera
2019-12-11, 21:30
Medlem
Pansarhyenas avatar
4. Har stark koppling till en viss släkt med rötter längre västerut.

5. Härifrån styrdes en gång i tiden öar i Indiska oceanen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in