2019-12-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minilivs
Snart lär det komma fram ändå. Då kan du dementera mina påståenden om motsatsen visas. Har då inte sett någon i tråden innan som haft någon kontakt överhuvudtaget med Wilma eller någon närstående till henne.

Detta är fruktansvärt tragiskt hur det än ligger till. Mina tankar går till Wilmas familj.

Är inte ute efter att dementera dina påståenden eller avskriva din källa som nonsens.
Ingen rök utan eld, så troligen även här.

Jag är däremot ute efter att det skall bli en trådsanning om att hon mördats och styckats utomhus och att delarna spritts för vinden.
När denna fakta är OMÖJLIG att hävda utan att utredarna hittat fyndplatsen.

Skulle din källa ha rätt till 100% så innebär det i sådana fall att mordplats och styckningsplatsen är hittad av myndigheterna och att de lyckats mörka detta fyndet för alla.
Citera
2019-12-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Antar att du menar idag. Vilken bro? Uddevallabron eller inne i stan, utanför museet typ?

Ja just nu. Ja Uddevallabron. Fast det ser ut som den är påväg tillbaka till stan nu. Såg bara intressant ut.
Citera
2019-12-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbananbojare
Detta får väl ändå betecknas som spekulativt?

Minilivs källa är W´s tjejkompis som bott i Uddevalla några år.
Att hon skulle få fram och sitta på denna mycket specifika information känns inte trovärdigt.

Att styvmamman är häktad beror troligen på att de inte kan utesluta att hon inte varit delaktig.
Bevisen pekar lika mycket på henne som pappan helt enkelt.

Enligt uppgift har de dessutom funnit blod i en bil som hon har tillgång till. Enligt familjen är den den bilen hon har till vardags. (Uppgift from Komment1)

MGM2 och MGM3 är båda häktade på sannolika skäl, så självklart har åklagaren bra på fötterna.
Citera
2019-12-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Ok men är inte pappans fru även mamma t T? Hur vet du a pappan behöver tolk? Sedan undrar jag vad det kommer sig att det NU pratas om MGM3 är en 40-årig kvinna? Pappan är 40-årig MAN anhållen. Vad j sett hittills är 2 anhållna misstänkta för skyddande av brottsling, grovt brott.

Står i häktningsframställan som finns i tråden nån sida bakåt, finns framställan för både pappan och hans fru sedan är det oklart om det är mamma/styvmamma.

Även brott mot griftefriden och på sannolika själ vilket är den starkare misstanken, så något här dom på dessa.
Citera
2019-12-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja spekulativt definitivt Jag tror mer på viskningsleken i detta fall. Att frun skulle vara misstänkt för skyddande, grovt brott och griftefridsbrott för att bara ”ha vetat om” eller tillhandhållit bilen finner jag inte särskilt troligt. Hon måste ha deltagit i någon mån, dvs på ett mer handgripligt sätt, tex undanröjning, städning,av brottsplatsen. Jag tror att mordet har skett i Ts lägenhet pga av det antal undersökningar som ägt rum där. Fast styckningen kan ha utförts på annan plats.

BROTTSBALKEN
” 11 § Om någon döljer den som förövat brott,
hjälper honom eller henne att undkomma,
undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt
motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för
skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. ”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

Det fetade. Visst är det så att hon måste ha olagligt hanterat kroppen på något sätt. Jag kan tänka att hon varit med och burit kroppen/kroppsdelarna. Och det räcker för den brottsrubriceringen (brott mot griftefriden). Men även om hon styckat kroppen själv, så blir det samma rubricering (märkligt nog).
Citera
2019-12-09, 11:57
Medlem
Novotars avatar
Vilken tur och va bra att dom nu är svenska medborgare! Inte svenskar i ordets rätta bemärkelse men medborgare och får ta del av Sveriges välfärd. Det är inte mer än rätt att att vi delar med oss till ”övriga” även om vi får det sämre, vården, skolan å pensionärerna! numera sk välfärd!
Obs OT.
Citera
2019-12-09, 11:58
Medlem
Citat:
Jo jag reagerade också på detta. Det betyder att han inte är så integrerad som man kunde trott eller hoppats. Då är sannolikheten större att deras kultur har större inverkan på honom än att efterleva Sveriges rikes lagar eller svenska värderingar. Ännu ett fall av misslyckad integration.

Det är skillnad på en tolk och på en rättstolk. Rättstolkarna är utbildade på den juridiska vokabulären - eller SKA vara det. ibland slarvas det på den punkten har jag förstått.
Citera
Medlem
Citat:
Ja spekulativt definitivt Jag tror mer på viskningsleken i detta fall. Att frun skulle vara misstänkt för skyddande, grovt brott och griftefridsbrott för att bara ”ha vetat om” eller tillhandhållit bilen finner jag inte särskilt troligt. Hon måste ha deltagit i någon mån, dvs på ett mer handgripligt sätt, tex undanröjning, städning,av brottsplatsen. Jag tror att mordet har skett i Ts lägenhet pga av det antal undersökningar som ägt rum där. Fast styckningen kan ha utförts på annan plats.

Då delar vi teoretisk ansvarsgrad och styvmammans inblandning.
Se min post 21050

Däremot tror jag inte att polisen sitter med de bevisen i dagsläget som kan säga vem som gjort exakt vad utan hon togs in och förhördes på grund av att de hittat W´s blod i en bil som hon har tillgång till.
Under förhöret framkommer det uppgifter som skiljer sig gentemot pappans och MGMs berättelse.
Därav det ca två timmar långa tidsspannet från förhör och anhållande kontra pappans 40 minuter.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enna84
Har följt denna tråd från start och har funderat över varför flera av er tror att mamman/styvmamman enbart skulle kunna vara delaktig i att städa upp efter allt?

Kvinnorna är kababa att vara mer delaktiga än vad man kan tro.
Exempel: I hedersmordet på Abbas så var det mamman som slängde kokande vatten (eller olja - kommer inte ihåg vilket) över honom i början av tortyren. Sedan gick hon mellan de två lägenheterna för att kolla till den nedsövda dottern (som fanns i ena lghtn) och delta i tortyren av Abbas (som befann sig i lghtn bredvid).

Just sayin'...

Nej vi ska nog inte försöka utgå från svenska värderingar här. Detta är en irakisk medborgare.
Ska bli intressant att vad hon är för person, hur långt hon varit beredd att gå. Man har alltid ett val.
Har hennes involvering varit mer omfattande så är det troligen därför ÅK hävdar/misstänker grovt brott avs skyddande och griftefridsbrott. Isåfall måtte ungarna placeras långt bort från dessa människor och deras medeltida sedvänjor.
Citera
2019-12-09, 11:59
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Jo jag reagerade också på detta. Det betyder att han inte är så integrerad som man kunde trott eller hoppats. Då är sannolikheten större att deras kultur har större inverkan på honom än att efterleva Sveriges rikes lagar eller svenska värderingar. Ännu ett fall av misslyckad integration.
Om man anklagas för något så här allvarligt i ett främmande land är det inte konstigt att man behöver, och ska ha, en tolk. Utöver en advokat som kan landets lagar. Tolkningen gör att den anklagade förstår både exakt och värdeladdningen i språket. Men, viktigt, det gör också att rätten förstår den åtalades svar. Alla aspekter av hans sätt att uttrycka sig ska förmedlas av tolken. Det ska inte gå att komma undan med att något är ett språkligt missförstånd.
Citera
2019-12-09, 12:00
Medlem
Hej

Detta är mitt allra första inlägg här och jag vet inte ens om jag lyckas med att få iväg det.
Vill bara säga att jag är grymt imponerad av alla er (ingen nämnd, ingen glömd) som letar, postar, länkar osv och ger oss helt seriösa och trovärdiga teorier om vad som har hänt.
Till er som gör allt för att förpesta tråden med div skit och oseriösa inlägg, vad får ni ut av det?
Det ena inlägget värre än det andra, dom mest morbida "teorier" läggs fram...utan någon som helst empati för att W familjemedlemmar skulle kunna vara här inne och läsa.

Både fallet med Lisa H och detta har berört mig mycket och som förälder så kan jag inte ens tänka mig in i dessa situationer. Hur orkar dom ens ta sig ur sängen på morgonen och hur orkar dom att leva vidare?
Mina tankar går till W anhöriga, till alla som har varit ute och letat i och omkring Uddevalla, till alla er härinne som lägger ner ett stort jobb på att få fram el komma närmare sanningen.

Önskar alla en bra dag
Ps. Förlåt mitt fantasilösa nick, kom inte på något bättre den dagen jag reg mig här.
Citera
2019-12-09, 12:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

BROTTSBALKEN
” 11 § Om någon döljer den som förövat brott,
hjälper honom eller henne att undkomma,
undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt
motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för
skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. ”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fetade. Visst är det så att hon måste ha olagligt hanterat kroppen på något sätt. Jag kan tänka att hon varit med och burit kroppen/kroppsdelarna. Och det räcker för den brottsrubriceringen (brott mot griftefriden). Men även om hon styckat kroppen själv, så blir det samma rubricering (märkligt nog).

Det räcker faktiskt med att tex köra en bil som en kropp lastats i.
Som T34 säger - en aktiv medverkande handling räcker för griftefridsbrott. Straffsatsen kan dock bero på vilket sätt man varit aktiv. Att köra en bil ger ju inte lika hårt straff som att hålla i sågen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in