Citat:
Ursprungligen postat av
Gusselby
Hur fungerar det här med katb kitab, är det någon ceremoni? Du säger att man skriver katb kitab, vad innebär det och är det "bara" något skrivet? Om det stämmer som du säger, har detta skett i Sverige eller har det skett någonstans utomlands?
Det är tacksamt för oss att du skriver här - det är intressant att höra vad som sägs från den sidan även om det du får höra inte nödvändigtvis är sant - du borde dock vara ganska lätt att identifiera för dem så kanske kan vara bra för dig att vara försiktig (ja, jag tror att du är sanningsenlig med det du vet).
Du skriver att vad du hört så skulle det vara en kusin (eller "kusin" kanske) som är en av de anhållna. Nu verkar det vara en kvinna i 40-årsåldern som är anhållen och trolig maka till mgm2 men din info behöver kanske inte vara direkt fel för det - kan vara kusiner/"kusiner" inblandade här också och fler anhållanden kan vara på gång. Håller tummarna stenhårt att polis- och åklagarväsende reder ut denna härva. Annars kommer helvetet bryta löst.
Det verkar mycket rörigt med namn och folkbokföringar (och troligt att även åldrar fifflas med) - tänker här just nu på mamman till Tishko Ahmed Shabaz som du har information är den som mgm2 är gift med men som heter något annat än den person som står reg på samma adress som mgm2 (Tishkos pappa) och enligt vad du har hört bor i Gbg. Ff vad dumma (eller låtsas dumma) våra politiker är och många av oss övriga medborgare i detta arma lurade land. Bidragsbrott en masse är bara en del av det. Inte nog med att vi alltid har haft brottslighet här precis som överallt i världen men vi tar hit mycket mer och ny ännu värre brottslighet. Det är så korkat att alltid dra upp att det minsann finns brottslingar med svensk bakgrund också - jamen det är väl klart att det gör! Vi är i Sverige, inte konstigt alltså. Konstigare är att vi är underrepresenterade. Om bosatta i utlandet med gammal svensk bakgrund hade varit överrepresenterade där skulle det ha varit mycket anmärkningsvärt och skamfullt, men nu är det inte så att vi är det.
Katb kitab är att man vigs slamiskt av en sheikh med vittnen och därefter räknas som gifta. Det kan ske i Sverige och innebär inte att man juridiskt är gift.
Man kan även göra katb kitab i ett muslimskt land men ändå välja att inte registrera det i landet.
Det ska ha skett i Sverige men detta enligt familjen själva, så ta det med en nypa salt för har insett att det inte behöver stämma.
Vill dock poängtera att jag aldrig hört att hans mamma skulle bo i Göteborg. Kan vara så men det är ingenting jag personligen hört utan att de bor tillsammans.
Deras yngsta går liksom på förskola här i Uddevalla och hon befinner sig här. Sedan om hon egentligen står skriven i Göteborg (med sitt riktiga namn) eller inte vet jag inte.