2019-12-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför skriver man sånt på facebook undrar jag genast. Smaklöst.
Jag tror inte att hon hade det rätt för hela familjen har yppandeförbud enligt Wilmas styvmamma. Hon kanske har det fel eftersom hon skrev det precis efter polisen kom ut med infon att hon var avliden pga hittat en kroppsdel.
Citera
2019-12-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
För min del så handlar det om en logik, det är mycket som pekar på att jag med andra kommer att få rätt i sak.
Om det är proffs som har städat då handlar det om att förvilla polisen och hundar som sätts in.
Polisen behöver inte ha hittat mycket för att komma fram till att hon var död, en liten bit kan säga väldigt mycket.
Kruxet är att resten saknas och så var det ju uttänkt att hon ska inte hittas.

Pallar man inte osnygga teorier då bjuder man förövaren/förövarna rakt i händerna.
Precis, missbrukare som kör med psykopatiska snyfthistorier istället för att själva BIDRA litar ingen på: se bara på Emil/ies påtända mördare som drog en självcentrerad snyfthistoria och påstod sej ha ångest : fick därav TERAPI istället för kåken, trots sin psykopati/sociopati (=obotlig) och mördade efter terapin Emil/ie.
Snyfthistorien mördaren drog om sin ångest blev Emil/ies bittra öde.
Krokodiltårar 😡
Citera
2019-12-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakun
Är det så att hela familjen hjälper pojken att göra sig av med tjejen. Dom ställer på ett annat sätt än en svensk familj skulle göra. Tyvärr.
Lite kulturellt perspektiv verkar vara rimligt här ändå.

Vilka satans korkade empatistörda helidioter i sådana fall. Det bästa sättet de hade kunnat hjälpa sin son på var att direkt stödja honom att ringa polisen och berätta om brottet. Nu har de gjort saken mycket, mycket värre och sabbat många fler människors liv i deras omgivning, inklusive deras egna.

Och seriöst,,, hur fan tänker man. "Ok, min son dödade någon - jag hjälper till att bränna/stycka etc kroppen eller vad de nu har gjort. Ringer in syrran/och lite fler också"..
Skulle inte de flesta i samma sits tänka, "Shit min son är en jävla mördare nu, vilken idiot och stackars offer. Nu måste jag hjälpa honom att ta straffet så att han kanske kan leva normalt senare i livet i alla fall"
Citera
2019-12-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixtape83
Jag tror inte att hon hade det rätt för hela familjen har yppandeförbud enligt Wilmas styvmamma. Hon kanske har det fel eftersom hon skrev det precis efter polisen kom ut med infon att hon var avliden pga hittat en kroppsdel.
Privatpersoner kan inte få generellt yppandeförbud. Enbart gällande de förhör de själva varit på, och även det är ovanligt. Så det stämmer inte.
Citera
2019-12-08, 23:01
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det lär ju visa sig, om de blir häktade. Men skall vi samtidigt tacka för läckage och hylla att det hålls tätt?

Svar till er båda: ja det kan nog inte uteslutas att någon på åkl-mynd har lämnat ut en kopia, men är skeptisk. Framställan är en off handling men kan likväl sekretessas vid en begäran om utlämnande och tycker att det verkar som att de inte vill bjuda på mer info än nödvändigt.
Och hur många kan det vara som jobbar på åkl-mynd i Uddevalla denna helg: en jouråklagare och ingen mer?
Tror inte det är så lätt, även för murvlar med lokala känningar, att få ut info den vägen. Och som jag förstått, kanske fel, så var det den ordinarie åkl (glömt namnet) som skickade framställan. Han vill nog behålla locket på i möjligaste mån.

Från Sv Radio:
”Åklagaren har nyligen begärt ytterligare två personer häktade. Båda för skyddande av brottsling, grovt brott, och för brott mot griftefriden, säger Karin Rosander, kommunikationsdirektör på Åklagarmyndigheten.”
Och att tom en Direktör inom åkl-mynd går in på vilodagen och gör uttalanden om fallet tyder på att de vill styra upp det formellt på högsta nivå.

Eller så är det hon som mejlat pressen?

Kan mycket väl vara hon, eller någon annan på åklagarmyndigheten. Det är en offentlig handling och ska lämnas ut vid förfrågan. Det är inget dom får sitta och håll inne på.

Aftonbladet skriver ju om häktningsframställan. Att anledning till häktning på den är att de kan fly samt skada utredningen på fri fot.

Vore inget konstigt om dom har fått ut den. Vore mer konstigt om dom hade blivit vägrade att få se den.
Citera
2019-12-08, 23:03
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixtape83
Enligt expressen polisen har bekräftat att de har hittat fynd som kan konstateras att hon är avliden, en kroppsdel. It takes forever to destroy evidence by dismembering a body, thus the theory that she may have burned it because it's the fastest way to destroy evidence. Police have not revealed which body part, in this case it can be any body part if it's burned. During Wilmas search burned things were found which they assumed was Wilmas belongings. In lne of the pictures with the forensics unit, a female and a male are seen picking up evidence in a gravel road, the road had ashes on the ground.
Check out the picture in the link:
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/misst%C3%A4nkt-mord-bakom-wilmas-f%C3%B6rsvinnande-en-man-anh%C3%A5llen-1.20518531

Men brända kroppar brukar ta veckor att identifiera. Det ska fram tandkort och/eller tas DNA (som kan vara skadat av eld/hetta) och fingeravtryck funkar inte på brända fingrar.

Sedan så är det inte bekräftat att det var W:s tillhörigheter som var brända.

I ett annat fall som jag följer (rättegång pågår), så brändes kroppen ytligt innan man skottade igen "graven". Efteråt brände man kläder etc på ett annat ställe, men förhållandesvis nära kroppens dumpningsplats, i samma by i alla fall.
Citera
2019-12-08, 23:05
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Privatpersoner kan inte få generellt yppandeförbud. Enbart gällande de förhör de själva varit på, och även det är ovanligt. Så det stämmer inte.

Det finns yppandeförbud och "yppandeförbud". Det senare är när polisen önskar att anhöriga inte spiller ut all info som dom kan tänkas få om utredningen.

Är nog klokt att lyssna på denna önskan. Som i folkmun kallas för yppandeförbud. Det gör det lättare för anhöriga att lägga locket på till media också. Mycket bra ur utredningssynpunkt.
Citera
2019-12-08, 23:05
Medlem
Citat:
Om du går till styvmammas facebook och kolla på det sista inlägget som hon har delat, det finns en kommentar hon svarade till nån kvinna som bor i Stockholm. Hon skrev: Ingen aning. Alla har yppandeförbud så även jag.
Citera
2019-12-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han och familjen har bott i skyddat boende sedan första häktningen. Klart att dom varit under span hela tiden.

Jag tycker utredningen går framåt i bra takt! Nya resultat från NFC ramlar in i jämn takt. Jag tycker dom har ett klart grepp över händelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Visste inte om att dom haft skyddat boende. (Missar en del som skrivs här eftersom jag inte har tiden att läsa allt dygnet runt pga jobb och normal vardag).
Låter bra om utredarna har ett övertag 👍!

Javisst låter det bra. Allt som Remark, Trådsanningsspinneriets okrönta Dronning, rapar ur sig låter så bra så. Men är däremot sällan sant.
Detta med skyddat boende tex. Någon påstod det och Remark gjorde det till en absolut sanning. Källa efterfrågades: Remark hänvisade till tel-nr 114 14. Säger det mesta.

Och nu får vi också av denna alltid så initierade Remark veta att nya NFC-analyser ”ramlar in i jämn takt”.
Spara tid o be ej om någon källa.😐
Citera
2019-12-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det finns yppandeförbud och "yppandeförbud". Det senare är när polisen önskar att anhöriga inte spiller ut all info som dom kan tänkas få om utredningen.

Är nog klokt att lyssna på denna önskan. Som i folkmun kallas för yppandeförbud. Det gör det lättare för anhöriga att lägga locket på till media också. Mycket bra ur utredningssynpunkt.
Det finns inget som i "folkmun kallas yppandeförbud". Det är en juridisk term.
Citera
2019-12-08, 23:11
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Varför skulle dom vara proffs på städning då man funnit blod i lägenheten och i bilen samt en kroppsdel? Är det proffs så tror jag du missat en del när det gäller mord i verkligheten.

En kroppsdel det vet vi, hur mycket blod det vet vi inget om.
Dom flesta här fattar inte att det krävs inte stora mängder idag.
Klart att det är kunnigt folk som är inblandat, hade det handlat om random stolpskott så hade det sett ut som en svinstia, och kroppen den hade hittats.

Det finns ingen som kan trolla bort en kropp, något söl blir det alltid men skickligt utfört då blir det knepigt med att lagföra så länge som att förövaren/förövarna håller tyst.
Citera
2019-12-08, 23:11
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Det finns inget som i "folkmun kallas yppandeförbud". Det är en juridisk term.

Håller inte med dig. Det kallas ofta för yppandeförbud i folkmun, även fast inget sådant förbud ens finns för privatpersonerna. Det är smidigt att som anhörig kunna säga man har yppandeförbud. För att slippa trakasseras med frågor hela tiden.

Skitsamma om du tycker att det inte kallas så i folkmun. Du borde fatta vad jag menar tycker jag. Även om du gillar att tvåla dit mig och märka på ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in