2019-12-08, 18:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Japp, exakt samma gäller för "sjukt" som för "grymt"! Jag tror det inleddes med att vissa idrottare och artister började säga "sjukt bra" eller "grymt bra" för några år sedan. Sen har det blivit bara "sjukt" och " grymt". Och då avses alltså något positivt...

Det var bättre förr...

I Norge har de använt sykt mycket längre så det kommer antagligen den vägen. Dette er så sykt gøy.
Citera
2019-12-08, 20:52
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Spendera används felaktigt när man t.ex. säger att man skall spendera sin semester eller spendera tid, tillbringa är däremot korrekt i dessa fall. Man kan däremot spendera pengar (om man har några).

Man kan spendera något man innehar.
Vad betyder spendera?
ge ut (pengar);

Vad betyder tillbringa?
vistas under (viss tid), fördriva: tillbringa ett år utomlands, tillbringa tiden med att sova
tillbringa (tid):

Man kan inte spendera ett år eftersom det inte är något man har.
Citera
2019-12-08, 21:20
Medlem
enklistras avatar
Då det diskuteras lite om troll och näthatare så skulle jag vilja ge min tolkning av det.

Näthatare- En person som ofta tror att amerikanernas freedom of speech gäller även i Sverige och att man är totalt kamoflerad när man gömmer sig bakom ett alias. Denna person har satt på sig en lösnäsa och tror att ingen kommer att känna igen honom. Bakom denna lösnäsa kränker personen andra och ofta är det brottsligt. Personen tror sedan felaktigt att den kan skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen vilket också är felaktigt.

Desinformatör- Bör delas upp i två kategorier. Den första är medveten desinformation och den andra är omedveten desinformation. Ett exempel på omedveten är personer som var helt säkra på att Wilma befann sig i Bollnäs och att man sett henne där trots att hon var död vid tidpunkten. En medveten desinformatör försöker att sprida felaktig information för sig egen eller för sig ideologis vinning.

Troll- En lurig individ som skojas. Jag tycker att vi bör likställa trollet med den där dryga jäveln som kletar saker på handtag, fyller pappa Antons stövlar med vatten för att sedan ertappas och smida planer på nya hyss redan i snickerboa. Ett bra troll vill glädja andra och sig själv på andras och ibland även på sin egen bekostnad. Troll är ofta provokativa men för att trollet verkligen ska lyckas så är kreativitet en absolut framgångsfaktor. Ofoget på Instagram är här ett praktexempel.
Citera
2019-12-08, 21:28
Medlem
Larasofts avatar
I mäklarannonser: Sociala rum??

Favorit i Lyxfällan: Komma till bukt med. Mig veterligt heter det få bukt med eller komma till rätta med.
Citera
2019-12-08, 21:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Man kan inte spendera ett år eftersom det inte är något man har.

Du kan inte heller spendera pengar om du inte har dem, så din analogi faller platt.
Citera
2019-12-08, 22:26
Medlem
Gavins-Friends avatar
Grym.

Typ "Hitler var grym" Tycker jag då illa om Hitler eller tvärtom?
Citera
2019-12-08, 22:31
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du kan inte heller spendera pengar om du inte har dem, så din analogi faller platt.

Det där var så dumt skrivet att jag skulle vilja dela ut några sedlar till dig, nämligen dagsedlar!
Citera
2019-12-08, 22:44
Medlem
1339s avatar
I Sverige: "Sno" betyder "ta/stjäla"
I Norrland: "Sno" betyder "vända".

Obildade fucks.
Citera
2019-12-08, 22:46
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1339

Obildade fucks.

Snu på norska betyder vända. Det snodde jag mig med att skriva.
Citera
2019-12-08, 22:51
Medlem
Citat:

Obildade fucks.
Betydelsen som du tillskriver Sverige hör till vardagligt talspråk, "sno" i vända eller vrida något är den normala betydelsen. Därutöver används ordet även i betydelsen skynda på "sno dig på".
Citera
2019-12-08, 23:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det där var så dumt skrivet att jag skulle vilja dela ut några sedlar till dig, nämligen dagsedlar!

Dumt eller var det snarare du som kom med en tvärsäker förklaring som inte höll? Det är bara att skriva ut en skuldsedel till dig själv för bristande logik.
Citera
2019-12-08, 23:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Obildade fucks.

Ja herregud, så enligt dig är ett slanguttryck lika med bildning? Sno har flera olika betydelser där en är följande, direkt hämtad från SAOB:

Citat:
vrida l. vända l. svänga (runt l. i viss riktning o. d.).

Norrland Det vet du inte ens vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in