Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
En annan slutsats av de polska forskarna: nästan all "bortforslingsstyckning" sker på samma plats som där mordet begåtts.
Ja, tack för länken till artikeln (2016) om rättsmedicinska erfarenheterna i Krakow. 30 fall under 50 år säger hur ovanligt det är. Krakow är betydligt större (760 000 inv) än lilla Uddevalla (36 000 inv).
De skiljer klart och tydligt på defensiv och offensiv styckning, vilket var det stora trätoämnet kring da Costa-målet. Då hävdade många att det inte var någon skillnad, men i Krakow görs det skillnad och endast tre (3) av de femtio fallen bedöms som offensiva (sadistiska) styckningar.
För detta fall, med mördade Wilma så är slutsatsen viktig tycker jag.
"CONCLUSIONS: Homicides with corpses dismemberment usually are committed by offenders who is in close relationship with victim (family or friend). Dismemberment is almost always performed in the same place as murder - home of perpetrator. This type of homicide usually is not planned.
PMID 28677377 [Indexed for MEDLINE]"
Det finns en artikel i en tidskrift som hette Nordisk Medicin med motsvarande sammanställning över kände styckmord i norden. Tidskriften ges inte ut längre, men bör finnas tillgänglig på bibliotek. Jag har för mig att det var Kari Ormstad, rättsläkare och professor i rättsmedicin Jovan Rajs, som gjorde den sammanställningen och det bör ha varit i slutet av 1980-talet. Syftet med den sammanställningen (på svenska) var att klargöra skillnaden mellan offensiv och defensiv styckning.
I det här fallet med Wilma så talar väl det mesta för att det är en defensiv styckning utförd i MGM hem och han och Wilma kände varandra.
Vad det gäller de "rasifierade" inläggen här så tillför de enligt min åsikt ingenting utom att man får fler inlägg att scrolla förbi. MGM är häktad på sannolika skäl misstänkt för mord. Antagligen kommer han att fortsätta skylla på andra fantiserade personer. Eller rentav skylla på offret själv. Alltså precis som andra styckmördare i den här kategorin (defensiva styckningar i gm's hem). Det är ingen skillnad mellan dem som utför de här morden och gärningarna i någon del av världen.
Jag ska försöka hitta den gamla artikeln i Nordisk Medicin.