2019-12-07, 12:06
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det pratas en del om styckning. Och då att det krävs kunskaper et.c. Jag ställer mig frågande till detta. Ja, en riktig styckning, av ett djur, där man ska ta rätt på de olika delarna, kräver kunskaper. Ett bättre begrepp kanske vore destruering. Det krävs naturligtvis inte några kunskaper i ämnet styckning, för att klara av att dela upp en kropp i flera delar.

Rätt verktyg/maskiner så är det inga problem. Jag har tveklöst verktyg som skulle fixa detta i garaget. Fysiskt. Psykiskt är en annan femma och det är väl inte heller det som avses i diskussionen...

Jag är säker på att Bilverkstaden har verktyg/maskiner som lämpar sig till att snabbt dela en kropp i flera delar. Hoppas polisen har inventerat verkstadens maskiner.

Fan, det räcker med en tigersåg, med rätt blad i......

Universitetet i polska Krakow har gjort en stor studie av samtliga polska styckmord och här ser man att nästan alla styckningar som görs av mördare som vill göra sig av med en kropp ser ut på liknande sätt (när det handlar om perversa sexmördare ser det ut på andra sätt).

Det handlar alltså om människor som inte är jägare eller charkuterister och som alltså aldrig har gjort något sådant tidigare.

Om offret är litet så handlar det fem snitt: huvudet åker av först och därefter armar vid skuldrorna och sedan benen vid ljumskarna. Den största biten blir alltså torson, men den får plats i en stor resväska eller trunk.

Är personen större blir det i bland två snitt till: vid knäna så att benen delas i två. Allt det här handlar förstås om att få ned kroppen i tillräckligt små delar för att kunna flyttas, samtidigt som man inte vill hålla på och karva och finfördela liket i onödan. De flesta tycker nämligen att detta är en mycket obehaglig sysselsättning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28677377/
Citera
2019-12-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocococo
Stämmer att Fikk letade där. Men dom stötte på stora problem .
Att det var perfekta dumpningsområdet .
Men på tok för svårt att söka igenom. Att det mer eller mindre var en fara för dom.
Så det området var långt ifrån väl genomsökt.

kan du utveckla det? vad för slags problem stötte dom på? vad för slags fara fanns det att söka igenom området? området kring lane vallen?
Citera
2019-12-07, 12:10
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCallOfKtulu
Har vi någon annan källa till att hon "sökte stöd" hos honom än hans egen utsaga?

Men läser ni inte hela tråden. Jag har ju skrivit om det. Här finns inga genvägar.
Ska vi hålla ihop sammanhanget måste vi ta in allt.
Läs tråden
Citera
2019-12-07, 12:15
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Hmm. Kom mgm2 till Sverige samtidigt som eller innan han blev pappa till en son som inte kom hit förrän tio år senare? Stämmer det?
Om så är fallet har pappan då åkt tillbaka till det han sökt asyl från för att träffa sin fru.
Citera
2019-12-07, 12:17
Medlem
Dem inneboende är fortsatt skrivna i farsans bostad. Därmed inte sagt att dem måste befinna sig där.
De skulle kunna leva i London, Irak eller Uppsala.

Därför är mitt självklara förslag att när man lever på bidrag ska man inställa sig för kontroll minst en gång i veckan hos kontoret.

Kanske har farsans familj blivit utsatta för hot,i och med att de fått skyddat boende.
Citera
2019-12-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men nu har OMNi korrigerat sin artikel efter att jag mailat dom och frågat om vad som gällde.

Deras svar:

” Tack för ditt mejl. Du har helt rätt i att jag skrivit fel, det är nu åtgärdat.

Vänligen,
Simón Bustamante”

Så nu står det:

” Ytterligare två personer har anhållits i fallet med mördade 17-åringen Wilma Andersson i Uddevalla. Enligt uppgifter till GP ska utredarna ha hittat blodspår i den tidigare häktade 20-åringens bostad.
Man har även genomfört en husrannsakan på en annan bostad. Polisen har hittat blodspår i en bil som kopplas till de två andra som nu har frihetsberövats.
Mannen som bor i den andra bostaden är enligt P4 Väst i 40-årsåldern. Han misstänks för brottet skyddande av brottsling.”

https://omni.se/uppgifter-blodspar-hittade-i-bostad-i-wilma-fallet/a/EWk8BA

Bra att spara allt. Det visar sig nog vad som var rätt.
Citera
2019-12-07, 12:20
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Universitetet i polska Krakow har gjort en stor studie av samtliga polska styckmord och här ser man att nästan alla styckningar som görs av mördare som vill göra sig av med en kropp ser ut på liknande sätt (när det handlar om perversa sexmördare ser det ut på andra sätt).

Det handlar alltså om människor som inte är jägare eller charkuterister och som alltså aldrig har gjort något sådant tidigare.

Om offret är litet så handlar det fem snitt: huvudet åker av först och därefter armar vid skuldrorna och sedan benen vid ljumskarna. Den största biten blir alltså torson, men den får plats i en stor resväska eller trunk.

Är personen större blir det i bland två snitt till: vid knäna så att benen delas i två. Allt det här handlar förstås om att få ned kroppen i tillräckligt små delar för att kunna flyttas, samtidigt som man inte vill hålla på och karva och finfördela liket i onödan. De flesta tycker nämligen att detta är en mycket obehaglig sysselsättning.

Intressant!
Kan du kolla studier av hedersrelaterat i olika regioner. I detta fallet kan jag tänka mig Irakisk kurd. Och jag frågar inte av rasist tankar. Vill bara se om bakgrunden kan göra oss annorlunda i eftereffekten.

Har för mig att de flytt krig
Senast redigerad av Willow1 2019-12-07 kl. 12:22.
Citera
2019-12-07, 12:28
Medlem
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/dramatiska-skillnader-i-fallen-wilma-och-emilia/
Citera
2019-12-07, 12:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Bra att spara allt. Det visar sig nog vad som var rätt.

Det var mest för att tråden inte skulle spinna vidare och skapa en ev trådsanning om blod i pappans hem.

Tyckte dock att denna formulering var intressant, dvs det fetade:

”Ytterligare två personer har anhållits i fallet med mördade 17-åringen Wilma Andersson i Uddevalla. Enligt uppgifter till GP ska utredarna ha hittat blodspår i den tidigare häktade 20-åringens bostad.
Man har även genomfört en husrannsakan på en annan bostad. Polisen har hittat blodspår i en bil som kopplas till de två andra som nu har frihetsberövats.
Mannen som bor i den andra bostaden är enligt P4 Väst i 40-årsåldern. Han misstänks för brottet skyddande av brottsling.”

https://omni.se/uppgifter-blodspar-hittade-i-bostad-i-wilma-fallet/a/EWk8BA

Bilen kopplas alltså till både GM2 och GM3. Såvida inte journalisten skrivit fel igen

Har de de funnit spår av GM3 på tex ratten som tyder på att han kört den nyligen?
Känns ju konstigt om en kusin boende i Alingsås skulle använda bilen ofta.
För bara släktskapet är ju i sig inte en självklarhet avs kopplingen till bilen.
Citera
2019-12-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

Intressant studie! Tack för den!

Det bekräftar även mina funderingar. Kunskaper om ”styckning” är inte relevant. Mer än på ett psykiskt plan då. Man skär där det går lättast. De allra flesta kan nog lista ungefär var de ställena är.
Citera
2019-12-07, 12:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/dramatiska-skillnader-i-fallen-wilma-och-emilia/

Vad handlar detta om?
Skriv något och posta inte bara en länk! Många vill nog veta vad de klickar på.
Citera
2019-12-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Intressant!
Kan du kolla studier av hedersrelaterat i olika regioner. I detta fallet kan jag tänka mig Irakisk kurd. Och jag frågar inte av rasist tankar. Vill bara se om bakgrunden kan göra oss annorlunda i eftereffekten.

Har för mig att de flytt krig

Tips: Gör det själv!
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in