2019-12-07, 03:59
Medlem
rickeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taamid
Det förblir än så länge ett mysterium för oss i tråden vem Gråkappan är. Förhoppningsvis vet polisen, alternativt så här de avfärdat uppgiften då det är svårt att minnas observationer man inte själv bedömer relevanta när man ser dem. Vittnet Susanne kan ändå vara trovärdig vad gäller när hon senast såg Emilia och hur hon var klädd. Hon är inte bara granne med Emila utan dessutom hennes faster. Emilia var viktig och välbekant för henne. Om Emilia hittades i de röd-rosa korta byxor Susanne såg, är det en trovärdig uppgift. Hon observerade Emilia en tidpunkt hon bedömer till kl 10-10.30 dagen vid försvinnandet. Emilias mobil stängs av efter kl 11.15 då den senast hade en aktivitet på mobilnätet.

Om hon observerat personen i grå kappa ett annat tillfälle sänker det inte hennes trovärdighet om detaljerna om Emilia stämmer. Den mänskliga hjärnan måste värdera och sålla bort irrelevant information för att vara normalfungerande. Allt från minnen, personliga erfarenheter, inlärda saker och mer därtill påverkar uppfattningen av vårt minne. Värderar vi allt vi ser som lika viktigt kan vi inte skilja en vägskylt som varnar för något från en skylt som visar kilopriset på äpplen en enskild vecka i en specifik butikskedja.

Susanne kan blanda ihop två tillfällen hon sett folk från sin balkong (som rökare går hon kanske ut 10-20 ggr/dygn) eller minnas Gråkappan från ett annat i tid närliggande tillfälle men ändå ha rätt i att Emilia hade sällskap.

Försök minnas hur pizzabagaren såg ut som tog betalt senast du köpte pizza. Minns du på riktigt ett vitt förkläde, eller är det din inre logiska bild av hur han bör varit klädd? Mest kollade du väl i din mobil innan de sade "Hawaii 85 kr tack". Är du stammis kan du defintivt noterat att han skaffat glasögon.

Ja, alla fattar poängen...minne är mer än minne, det är bilder din hjärna sållar så du kan fungera normalt och inte "OMG HADE GLÖMT VAD ETT STUP ÄR JAG FALLEEEEEER...."

Det är A.A i grå kappa. Släpp det nu.
Citera
2019-12-07, 04:02
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vittnet bor på gatuplan (andra dörren från vänster). Jag ställer följdfrågor för att kontrollera trovärdigheten i påståenden som görs.

Skarpt av dig!

Jag tenderar att inte ifrågasätta saker jag får en fysisk föreställningsbild av innan den förvirrar mig, är på tok för tvärsäker på att jag tolkar text så som jag själv bedömer den utifrån egna erfarenheter när någon beskriver artefakter. Jag ifrågasätter helt andra saker som "hur många minuter är en liten stund", "så GM lämnade troligtvis mordplatsen med blodfläckar på kläderna" eller "vad hände sen".

Köpte rakt av att en balkong är en trappa upp för när jag själv bodde i lägenhetshus med balkonger på markplan var det "en grej" att de bara hade golvet en bit ovanför yttre markyta så det påtalades alltid.

Heja Flashback, får jag säga. Trots en massa OT och tjafs så ställs de viktiga frågorna. Får vi inte svar kanske polisen ställer dem.
Citera
2019-12-07, 04:09
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickeri

Som tanten på balkongen beskriver som kvinna.
Citera
2019-12-07, 04:21
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickeri

Ehh nej.
Klart det kan vara, men varför det?
Tror du är den första som tror det tvärsäkert.

-Gråkappan ska vara "kraftig" och AA tanig på bilden från 2017
-Minnen kan spela hjärnan ett spratt.
-Har frågat bybor i tråden som säger "ja" på kunde röra sig till fots, och "nä" på brukade cykla

-OM Gråkappan är GM och samna person som MSM, och färdades på cykel riskerar GM alltså ha följande särdrag:
Eventuellt blodig med blodiga plagg
Eventuellt badat i ån med genomblöta kläder på under- eller helkroppen efter ha dränkt eller sänkt E i ån
Eventuellt synliga skador som t.ex rivmärken i ansiktet efter en närstrid
Eventuellt blodiga skärsår på händer om Es skador uppstod med kniv
Ingen bil utan ska promenera eller cykla hem genom samhället under dagtid om Emilia dog strax efter kl 11.15

- Att AA är misstänkt vet vi, men inte att han identifierats som Gråkappan

Har du belägg för att AA överensstämmer med Susannes signalement på Gråkappan till klädsel och kroppsbyggnad?
Citera
2019-12-07, 04:41
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, men åtal är något annat än häktning. Nu är MGM "på sannolika skäl" misstänkt för mord. Och de tycks ha rejält på fötterna då häktningen gick igenom utan krusiduller och även en p7:a utfärdades. Vad de vet om omständigheterna före mordet/dumpningen av kroppen etc. omgärdas av förundersökningssekretess. Vilka rubriceringar som kommer ifråga vid själva åtalet får vi avvakta och se. Det kan ju ta sin tid, men något säger mig att de har så pass mycket att detta inte kommer att bli någon långbänk. Kanske MGM rentav erkänner rätt snart. Killen mår nog garanterat inte så bra nu.

Ja, precis! Är de på rätt spår har åklagaren ändå fått igenom sannolika skäl så här långt trots MGM förnekar inblandning och då är fortfarande inte all teknisk bevisning analyserad. Det senare (att förneka) är inte ovanligt alls, oavsett berådd planerad gärning eller dåd begått i vredesmod med inslag av självförnekelse.
Citera
2019-12-07, 06:01
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Hon förklarade också att mannen och kvinnan sedan tidigare har en relation till varandra.
https://sverigesradio.se/artikel/7361564

Relation? Låter inte det som ett förhållande?

Annars hade det väl stått att de var bekanta med varandra?
Citera
2019-12-07, 06:41
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://sverigesradio.se/artikel/7361564

Relation? Låter inte det som ett förhållande?

Annars hade det väl stått att de var bekanta med varandra?
Det låter som det, men det är bara en fin omskrivning att de känner varandra.

Relation är lite mer juridiskt traditionellt sätt att säga att två personer har en koppling.

Förhållande kallas istället romantisk relation.
Citera
2019-12-07, 07:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Det låter som det, men det är bara en fin omskrivning att de känner varandra.

Relation är lite mer juridiskt traditionellt sätt att säga att två personer har en koppling.

Förhållande kallas istället romantisk relation.

De var väl barndomsvänner? Inte läst något om att de var mer än vänner, inte utåt sett iaf.
Citera
2019-12-07, 07:30
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De var väl barndomsvänner? Inte läst något om att de var mer än vänner, inte utåt sett iaf.
Absolut, kommenterade dock bara på Chantre som fick det att låta som att SR påstått att BO och MGM haft ett romantiskt förhållande.

Men jag menade på att SR bara menade att det fanns en personlig koppling, ej romantisk.

Till skillnad från mord som begås av GM som inte känner offret.
Citera
2019-12-07, 08:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tollarp86
Vad är där att utveckla tycker du? Att din analys är mer fel än bara fel?
Lundbergs må vara av ett tidigare resande släkte. Det är de inte längre utan bofasta sedan många år kring Tollarp med omnejd. De ägnar sig åt handel, svart och vit, och är i övrigt som vilka andra som helst. Dessutom inte zigenare utan tattare. Emilia var accepterad inom familjen på alla sätt.

Så du menar att en tattarfamilj tyckte det var ok att deras son sålde sig själv offentligt till män?
Citera
2019-12-07, 08:27
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingorbit
Sen ganska sjukt att han gick och lämna blommor till familjen efter hon hittats om det skulle vara han
Nja... Om det var han så kan blommorna vara ett sätt att framstå som "Bästa kompisen som är jätteledsen". Ett naivt försök att få anhöriga att inte misstänka just honom alltså.
Citera
2019-12-07, 08:38
Medlem
Försöker hitta klippet med intervjun där Diana/Otto är med på TV4 från minnesstunden. Sändes den på onsdagen på kvällen eller när? Hittade mindre klipp men det ska vara den längre sändningen på ca 20 min
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in